شمخانی: آنچنان بر شما فرماندهی خواهم راند که نه گذشتگان راندند و نه آیندگان


شمخانی: آنچنان بر شما فرماندهی خواهم راند که نه گذشتگان راندند و نه آیندگان

اقتصادنیوز: من در پذیرش مسئولیت یک لحظه به خودم تردید راه ندادم، رفتم بالای همان تریبون گفتم: من از دریا فقط شنا کردن بلدم اما بدانید آنچنان بر شما فرماندهی خواهم راند که نه گذشتگان راندند و نه آیندگان.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از چندثانیه، محمد درودیان پژوهشگر تاریخ جنگ اخیرا کتابی را تحت عنوان «نقبی بر درس‌ها و دستاوردهای جنگ» منتشر کرده که شامل گفتگو با ۲۴ شخصیت نظامی و سیاسی است.

بخشی از گفتگوی علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در این کتاب را درپی می خوانید:

ما هیچوقت بر اساس مسائل شخصی که بهترین آن جان است تصمیم نمی‌گرفتیم، این روحیه موتور اصلی ما در تمام مسئولیت‌هایی است که پس از انقلاب پذیرفتیم و به راحتی انتقادپذیریم، منعطفیم، تکبر نداریم، با حداقل‌ها می‌سازیم، احساس برتری قومی و خویشی بر کسی نداریم.

به همین دلیل وقتی می‌گویند مشکل بودجه دارید، صرفه‌جویی کنید، در مسائل تشریفاتی بدون اینکه کسی به ما بگوید، در این گرانی یک ریال پول میوه و شیرینی و گل نمی دهم، یعنی نمی گذارم بدهند. همیشه هم میوه را از خونه‌ام میاورم. اینها تازه می‌خواهند این را دستورالعمل کنند.

این ویژگی در خیلی از بچه‌های جنگ شکل گرفت، البته بعضی‌ها هم نتوانستند آن را حفظ کنند، عده‌ای هم بدلیل اطلاعات غلط آن را از دست دادند. برای مثال گفتند فلانی قبلا وضعیتش این بوده، الان این شده، چرا من عقب بیافتم. البته بعضی از ما هم بد عمل کردیم، خودمان را الگوی معصوم جلوه دادیم.

ولی واقعیت این است که معصوم نیستیم. یک خطا میکنیم، آن شخصی که به ما نگاه میکند، خطای ما را به یک رفتار تبدیل می‌کند.


شمخانی: آنچنان بر شما فرماندهی خواهم راند که نه گذشتگان راندند و نه آیندگان
روایت شمخانی از جلسه معارفه بعنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش و سپاه

من را برای معرفی به جلسه‌ای بردند که همه قپه‌دار و ریش تراشیده بودند. شهبازی رئیس ستاد بود رفت بالا و گفت: این آقای شمخانی به من گفت که من نمی خواستم فرمانده شوم به زور من را فرمانده کردند و اصلا میل نداشت.

من در پذیرش مسئولیت یک لحظه به خودم تردید راه ندادم، رفتم بالای همان تریبون گفتم: بسم‌الله الرحمن الرحیم. من از دریا فقط شنا کردن بلدم اما بدانید آنچنان بر شما فرماندهی خواهم راند که نه گذشتگان راندند و نه آیندگان. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق