چین لیدر بازار مس


چین لیدر بازار مس

بهای مس تا کف کانال 9 هزار و 100 دلاری عقب‌نشینی قیمتی داشت؛ افول تقاضا از سوی چینی‌ها مهم‌ترین دلیل این سقوط قیمتی بود. در حالی تضعیف تقاضای چین زمینه عقبگرد قیمتی فلز سرخ را رقم زده است که ریسک کاهش عرضه معدنی این فلز با احتمال اعتصابات کارگری در شیلی شدت گرفته است.

چین لیدر بازار مس
در معاملت فروش فوری در بورس فلزات لندن به کف کانال قیمتی ۸ ما اخیر خود عقب‌نشینی قیمتی داشت. این فلز در روز جمعه هفدهم ژوئن با نرخ ۹ هزار و ۱۰۱ دلار به ازای هر تن به فروش رفت که این رقم کمترین نرخ فروش آن پس از ششم اکتبر سال گذشته میلادی بود.

سیگنال صعودی جنگ روسیه و اوکراین بر بازار فلزات صنعتی کمرنگ شده است و سیگنال تضعیف تقاضا زمینه افت بهای فلز سرخ را در بازار‌های جهانی فراهم کرده است، بهای مس در بورس فلزات لندن ظرف یک ما اخیر با افت نرخ ۳.۵ درصدی روبرو شده است. در عین حال بهای فروش آن در این بازار نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهشی ۳.۱ درصدی را ثبت کرده است. در حالی قیمت معامله نقدی و تحویل فوری مس در بورس فلزات لندن نسبت به زمان مشابه در سال قبل کاهش قیمتی ۳.۱ درصدی دارد که میزان موجودی مس قابل تحویل در انبار‌های تحت مالکیت این بازار افتی ۴۱ درصدی داشته و به ۱۱۸ هزار تن در روز جمعه هفدهم ژوئن رسیده است؛ بنابراین حتی کمبود موجودی مس هم نتوانسته از سقوط قیمتی این فلز حمایت کند.

ریسک ثبات عرضه شدت می‌گیرد
افزایش ریسک کاهش عرضه در بازار مس از مهم‌ترین اتفاقات این حوزه در هفته‌های اخیر است. احتمال کاهش عرضه معدنی مس از سوی شیلی و پرو به‌عنوان بزرگترین تولیدکنندگان معدنی آن وجود دارد. معادن مس شیلی در آستانع اعتصابات کارگری و توقف تولید قرار دارند.

اتحادیه کارگران شیلی اعلام کرد که کودلکو به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده مس در جهان اگر با خواسته‌های کارگران این شرکت موافقت نکند، باید خود را برای اعتصاب سراسری و توقف تولید آماده کند.

کارگران معادن مس شیلی خواستار نصی تجهیزاتی به ارزش ۵۳ میلیون دلار در کنار واحد‌های ذوب مس این شرکت به‌منظور جمع‌آوری گاز‌های مضر تولید از فرآیند ذوب هستند. این کارگران قصد دارند تا تلاش برای تولیدی سازگار با محیط زیست را تا حصول نتیجه ادامه‌دهند. این عزم استمرار تولید معدنی مس را در این کشور تحت فشار کاهشی قرار می‌دهد.

عزم گابریل بوریک رئیس‌جمهور جوان چپ‌گرای پرو برای اصلاح برنامه مالیاتی معادن این کشور که افزایش مالیات را به دنبال خواهد داشت هم می‌تواند تولید در این کشور معدنی را تحت شعاع قرار داده و استمرار عرضه معدنی مس را تحت شعاع قرار دهد. در حالی دولت پرو با جدیت طرح افزایش مالیات معادن را دنبال می‌کند که شرکت‌های معدنی فعال در این منطقه، این افزایش مالیات را عاملی در جهت غیراقتصادی شدن تولید عنوان می‌کنند.

ریسک تقاضا، مس را از سکه انداخت
بازار فلز سرخ با افزایش ریسک عرضه روبرو است، اما این سیگنال نتوانسته به رشد بهای فلز سرخ منجر شود، چرا که در حال حاضر سیگنال افت تقاضا تعیین‌کننده جهت قیمتی مس در بازار جهانی است. افول اقتصاد چین با به خطر انداختن چشم انداز تقاضا عامل اصلی عقبگرد بهای مس در هفته‌های اخیر بوده است.

چین بزرگترین بازار مصرف مس در دنیا است. قرنطینه‌های اعمالی به منظور کنترل کرونا در این کشور باعث شده تا از میزان تقاضای مصرفی برای مس کاسته شده و و این فلز در مسیر افت قیمتی قدم بردارد. البته در هفته‌های گذشته چین از میزان سختیگری در قرنطینه بخری شهر‌های خود کاست، اما در ادامه با افزایش تعداد مبتلایان، موضوع شدت گرفتن قرنطینه مطرح شد. بلاتکلیفی بازار نسبت به وضعیت چین آسیب جدی به بازار فلزات صنعتی در روز‌های اخیر زده است.

کارولین بین، اقتصاددان ارشد کالا در کپیتال اکونومیکس در لندن، می‌گوید: فلزات صنعتی نمی‌دانند در برابر چین چه جهتی را در پیش بگیرند. یک روز اعلام می‌شود که اقتصاد در حال بازگشایی است و روز بعد خبر از تعطیلی و قرنطینه جدید منتشر می‌شود.

بلاتکلیفی نسبت به تصمیمات دولت چین در خصوص قرنطینه باعث شده تا روند کاهشی در بازار فلزات شتاب بگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا