درد بیضه در کودکان را جدی بگیریم؟


همان‌طور که می‌دانید در صورت چرخیدن بیضه، فرصت طلایی برای اصلاح و جلوگیری از نابودی بیضه صرفا شش ساعت است. لذا توصیه می‌شود درصورت بروز درد ناگهانی در بیضه کودک خود، بدون فوت وقت و به‌صورت اورژانسی به بیمارستان مراجعه کنید.

درد بیضه در کودکان را جدی بگیریم؟شفاآنلاین>سلامت جنسی> عامل زمینه‌ای درد بیضه در سنین مختلف متفاوت است. در سنین کودکی و نوجوانی یکی از علل پراهمیت درد ناگهانی بیضه، پیچش بیضه یا همان تورشن است که یکی از اورژانس‌های با اهمیت اورولوژی در کودکان محسوب می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین: عامل زمینه‌ای درد بیضه در سنین مختلف متفاوت است. در سنین کودکی و نوجوانی یکی از علل پراهمیت درد ناگهانی بیضه، پیچش بیضه یا همان تورشن است که یکی از اورژانس‌های با اهمیت اورولوژی در کودکان محسوب می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید در صورت چرخیدن بیضه، فرصت طلایی برای اصلاح و جلوگیری از نابودی بیضه صرفا شش ساعت است. لذا توصیه می‌شود درصورت بروز درد ناگهانی در بیضه کودک خود، بدون فوت وقت و به‌صورت اورژانسی به بیمارستان مراجعه کنید.از علل دیگر درد بیضه در این سنین می‌توان به التهاب و عفونت بافت بیضه و مجاری اسپرم‌بر اشاره کرد که معمولا منشأ این عفونت، میکروب‌های ادراری است.

در مورد درد کیسه بیضه چه چیزهایی باید بدانم؟

درد کیسه بیضه در هر سنی ممکن است رخ دهد. شایع ترین سنین نوزادان و نوجوانان هستند. علت درد کیسه بیضه می تواند از یک آسیب جزئی تا یک وضعیت پزشکی جدی متغیر باشد. اگر می دانید یا فکر می کنید فرزندتان درد کیسه بیضه دارد، بسیار مهم است که به دنبال مراقبت فوری باشید. درد ممکن است یک علامت هشدار دهنده از یک بیماری جدی باشد که نیاز به درمان دارد. بدون مراقبت فوری، کودک شما ممکن است در معرض خطر از دست دادن بیضه یا عقیم شدن (بدون داشتن فرزند) باشد.

چه چیزی ممکن است باعث درد کیسه بیضه شود؟

پیچ خوردگی (پیچ خوردگی) بیضه، طناب حامل اسپرم از بیضه یا بافت متصل به بیضه
عفونت بیضه یا ناحیه دیگری در کیسه بیضه
هیدروسل (جمع شدن مایع در اطراف بیضه) یا واریکوسل (پشتیبان خون در وریدهای کیسه بیضه)
فتق مغبنی (بافتی که از جای خود در کشاله ران شما رانده شده است)
گانگرن فورنیه (مرگ بافتی ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد)
عفونت دستگاه ادراری یا سنگی که در حال دفع است یا آپاندیس عفونی
آسیب در کشاله ران یا کیسه بیضه شما

علائم هشدار دهنده یک مشکل جدی پزشکی چیست؟

اگر فرزندتان یکی از موارد زیر را داشت فوراً به دنبال مراقبت باشید:

دردی که به طور ناگهانی شروع می شود یا شدید است
تورم در کیسه بیضه یا کشاله ران، به خصوص اگر درد شدیدی نیز داشته باشد یا استفراغ کند
لکه های قرمز یا سیاه پوست روی کیسه بیضه یا ناحیه بین آلت تناسلی و مقعد او
تاول در هر جایی از کشاله ران یا کیسه بیضه او
تب

پیچ خوردگی (پیچ خوردگی) بیضه، طناب حامل اسپرم از بیضه یا بافت متصل به بیضه
عفونت بیضه یا ناحیه دیگری در کیسه بیضه
هیدروسل (جمع شدن مایع در اطراف بیضه) یا واریکوسل (پشتیبان خون در وریدهای کیسه بیضه)
فتق مغبنی (بافتی که از جای خود در کشاله ران شما رانده شده است)
گانگرن فورنیه (مرگ بافتی ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد)
عفونت دستگاه ادراری یا سنگی که در حال دفع است یا آپاندیس عفونی
آسیب در کشاله ران یا کیسه بیضه شما

پزشک کودک شما را معاینه می کند و در مورد درد او می پرسد. نوجوانان ممکن است احساس راحتی در مورد توضیح درد نداشته باشند. انها را تشویق کنید تا با پزشک خود صحبت کنند. شما یا فرزندتان باید به پزشک بگویید که درد از چه زمانی شروع شده و چه مدت طول می

کشد. پزشک از شما می پرسد که آیا درد از ناحیه دیگری شروع شده و به کیسه بیضه فرزند شما منتقل شده است یا خیر. همچنین ممکن است درد از کیسه بیضه به ناحیه دیگری منتقل شود. اگر کودکتان در حین ورزش درد دارد، به پزشک خود بگویید. اگر فرزندتان آسیبی به کشاله ران خود یا هر بیماری اخیری داشته است، به پزشک بگویید. همچنین اگر فرزندتان مشکلی در دفع ادرار دارد، به پزشک اطلاع دهید. ممکن است از آزمایش خون برای بررسی علائم عفونت استفاده شود.

علت دیگر دردهای بیضه در این رده سنی، می‌تواند فتق کشاله ران باشد. همان‌طور که می‌دانید فتق کشاله ران در اوایل دوره کودکی ناشی از اختلال در سیر تکاملی نزول بیضه از داخل شکم به کیسه بیضه است. همچنین در نوجوانان، علت بروز فتق می‌تواند ضعف عضلات جدار شکم باشد. در این موارد با ورود استطاله‌های شکمی، روده‌ها و سایر محتویات شکمی وارد کانال اینگوئینال یا همان کشاله ران شده و گاه تا کیسه بیضه‌ها امتداد می‌یابد و باعث ایجاد بزرگی و برجستگی غیرمعمول در کیسه بیضه می‌شود که این اختلال با ایجاد درد در بیضه‌ همراه است. در این موارد لازم است پزشک کودک را معاینه کند و در صورت تایید تشخیص، تحت جراحی اصلاح فتق قرار بگیرد.

علل دیگری برای دردهای بیضه در سنین بالاتر مطرح است که می‌توان به واریکوسل یا گاهی توده‌های بیضه اشاره کرد که نیازمند بررسی دقیق است. با وجود موارد فوق، بروز دردهای خفیف و گذرا در بیضه‌ها اغلب علت مشخص و مهمی ندارد و نیازمند اقدام خاصی نیست. با این حال برای رد سایر علل با اهمیت، لازم است حداقل یک نوبت از سوی پزشک معاینه انجام شود.

تصاویر سونوگرافی ممکن است مشکلی در بیضه ها یا بافت های کودک شما در کیسه بیضه او نشان دهد. سونوگرافی همچنین ممکن است سنگ کلیه یا سایر مشکلاتی که ممکن است باعث درد شوند را نشان دهد.

درد کیسه بیضه چگونه درمان می شود؟

درمان به علت درد کودک و سن او بستگی دارد:

ممکن است داروی مسکن تجویز شود. از پزشک کودک خود دوز داروها را بپرسید برخی از داروهای مسکن حاوی استامینوفن هستند. بدون مشورت با پزشک، داروهای دیگری حاوی استامینوفن را به کودک خود ندهید. مصرف بیش از حد استامینوفن ممکن است باعث آسیب کبدی شود. داروهای مسکن با نسخه ممکن است باعث یبوست شوند. از پزشک فرزند خود بپرسید که چگونه از یبوست پیشگیری یا درمان کنید.

NSAID ها مانند ایبوپروفن به کاهش تورم، درد و تب کمک می کنند. این دارو با دستور پزشک یا بدون دستور پزشک موجود است. NSAID ها می توانند باعث خونریزی معده یا مشکلات کلیوی در افراد خاص شوند. اگر کودک شما داروی رقیق کننده خون مصرف می کند، همیشه بپرسید که آیا NSAID ها برای او بی خطر هستند یا خیر. همیشه برچسب دارو را بخوانید و دستورالعمل ها را دنبال کنید. این داروها را بدون راهنمایی پزشک به کودکان کمتر از 6 ماه ندهید.

آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت باکتریایی استفاده می شوند. ممکن است برای باز کردن بیضه یا طناب یا برداشتن بافت مرده یا عفونی به جراحی نیاز باشد.

در این موارد معاینه پزشک و انجام آزمایش ادرار و گاهی عکسبرداری رادیولوژی الزامی است.یکی از علل دردهای بیضه در این رده سنی ضربه به بیضه است که معمولا به‌صورت غیرعمدی و حین بازی رخ می‌دهد. شدت درد در این موارد زیاد است ولی اغلب کوتاه‌مدت و گذراست. لذا درصورت گذرا بودن درد در این موارد جای نگرانی نیست. ولی اگر درد افزایش‌یابنده بود یا منجر به تورم، خونریزی یا التهاب و قرمزی در ناحیه تناسلی شد، حتما لازم است از سوی پزشک معاینه صورت پذیرد. زیرا گاهی به‌دنبال ضربات شدید، بافت بیضه متلاشی شده، خونریزی می‌کند و می‌تواند به آسیب جدی و دائمی بیضه منتهی شود

چه زمانی باید به دنبال مراقبت فوری باشم؟

کودک شما هر گونه علائم هشدار دهنده ای از یک مشکل جدی مانند درد شدید یا تغییرات پوستی دارد.

چه زمانی باید با پزشک فرزندم تماس بگیرم؟

فرزند شما تب دارد.
درد کودک شما حتی پس از مصرف داروی ضد درد بهتر نمی شود.
فرزند شما درد جدید یا بدتر شده دارد. سلامت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو