چین: سیاست آمریکا در خصوص پکن، فریبکارانه و خطرناک است


چین: سیاست آمریکا در خصوص پکن، فریبکارانه و خطرناک است

وزارت امور خارجه چین فهرستی از اشتباهات آمریکا را درباره چین ارائه و اعلام کرد سیاست آمریکا در خصوص پکن، فریبکارانه و خطرناک است.

نشریه گلوبال تایمز در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: وزارت امور خارجه چین روز یکشنبه فهرستی از اشتباهات آمریکا را درباره چین ارائه کرد و اعلام کرد سیاست آمریکا در خصوص چین، فریبکارانه، دورویی و خطرناک است. این فهرست شامل ۲۱ مورد می‌شود و در آن به مسائلی مانند ادعا‌های آمریکا درباره دموکراسی، حقوق بشر و تحولات منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام و موضع چین درباره تایوان و هنگ کنگ اشاره شده است.

این فهرست وزیر خارجه چین در واکنش به اظهارات اخیر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در جامعه کشور‌های ارائه شده است که در آن سخنرانی رویکرد آمریکا در قبال چین را تشریح کرد. وزیر خارجه آمریکا در آن سخنرانی با زبانی محتاطانه درباره تهدید چین سخن گفت و با مداخله در امور داخلی چین از سیاست داخلی و خارجی چین هم انتقاد کرد. وزیر خارجه چین در واکنش به این اظهارات گفت: این سخنان وزیر خارجه آمریکا نشان دهنده تلاش این کشور برای مقابله با چین و سرکوب آن است.

وزارت امور خارجه چین درباره موضع آمریکا در خصوص نظم بین المللی هم اعلام کرد: آمریکا همیشه در موضوع نظم بین الملل منافع خود را پیگیری کرده است و تلاش کرده با استفاده از این موضوع برتری خود را در جهان تقویت کند. آمریکا خودش بزرگ‌ترین منبع اختلال در نظم جهانی است.

نشریه گلوبال تایمز در ادامه نوشت: آمریکا به شکلی یکجانبه در طول سالیان تحریم‌های زیادی را ضد کوبا، ایران، بلاروس و سوریه اعمال کرده است و سیاست فشار حداکثری را ضد کشور‌هایی مانند کره شمالی و ونزوئلا اعمال کرده است. آن گونه که آمار‌های موجود نشان می‌دهند دولت ترامپ بیش از ۳۹۰۰ مورد تحریم اعمال کرده است و این بدان معنا است که دولت آمریکا از ابزار تحریم‌ها بعنوان بزرگ‌ترین ابزار در اختیارش هر روز سه بار استفاده کرده است. در سال مالی ۲۰۲۱ شمار مراکز، نهاد‌ها و شخصیت‌های که مورد تحریم آمریکا قرار گرفتند به ۹۴۲۱ رسید.

وزارت امور خارجه چین گفت: نظم قانون مدار جهانی که آمریکا مدعی آن است در حقیقت گونه دیگری سیاست قدرت است. این تلاشی برای تحمیل خواسته‌های آمریکا بر دیگران و جایگزینی خواسته‌های خود بر مقررات و قوانین بین المللی است. آمریکا در حالی که مدعی است خواهان جنگ سرد جدیدی نیست، اما منابع داخلی و خارجی خود را بطور کامل برای مقابله با چین و سبقت گرفتن از چین بکار گرفته است. آمریکا با ذهنیت دوران جنگ سرد و منطق برتری جویی به جای دموکراسی برتری خود را پیگیری می‌کند. در بخش دموکراسی هم آمریکا صرفا به استاندارد‌های خود توجه می‌کند و به سیستم‌های دیگر اجازه بروز و حیات نمی‌دهد.

انجمن ملی تفنگ آمریکا بعنوان مثال با ۵ میلیون عضو، حامی مهم سیاست‌های حزب جمهوریخواه این کشور است و بخش‌های مختلف این انجمن به اعماق بافت جامعه آمریکا نفوذ کرده اند. این نهاد آمریکایی از زمان تأسیس آن در سال ۱۸۷۱، موفق شده ۹ رئیس جمهور را به خود جذب بکند. این نهاد آمریکایی با توجه به سود‌های کلانی که کسب می‌کند با هر تلاشی کنترل اسلحه در آمریکا را بی نتیجه گذاشته است.

گلوبال تایمز نوشت: آمریکا به عنوان کشوری که بیشترین میزان خشونت ناشی از سلاح در آن به وقوع می‌پیوندد ۳۳۳ میلیون نفر جمعیت دارد، اما ۴۰۰ میلیون قبضه سلاح در این کشور وجود دارد. خشونت ناشی از سلاح در آمریکا روزانه جان ۱۱۰ نفر را بطور متوسط می‌گیرد.

در زمینه نظامی هم، آمریکا به جای توقف فروش تسلیحات، تسلیحاتی در مقیاس بزرگتر و با قابلیت‌های پیشرفته‌تر از جمله تسلیحات تهاجمی مانند موشک‌های ضد تشعشع، اژدر‌های سنگین وزن و جت‌های جنگنده اف شانزده F-۱۶V به تایوان فروخته است. تاکنون مجموع تسلیحات آمریکا به تایوان از ۷۰ میلیارد دلار فراتر رفته است.

از سال ۲۰۲۱، سران آمریکا در سه نوبت علناً اعلام کرده اند در صورت وقوع جنگ در تنگه تایوان، این برای دفاع از جزیره تایوان کمک خواهد کرد.

در فهرست ۲۱ موردی وزارت خارجه چین به سیاست آمریکا در قبال وضع منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور چین و منطقه اداری ویژه هنگ کنگ نیز اشاره شده و گفته شده که ادعا‌های نادرست آمریکا درباره این مناطق تنها به عنوان ابزاری برای بی اعتبار کردن چین و انتقاد از آن مطرح می‌شوند.

در فهرست ۲۱ موردی وزارت خارجه چین همچنین به درک نادرست آمریکا از چین و مواضع چین در در قبال مسئله اوکراین، راهبرد آمریکا در مورد منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام، حقوق دریایی چین، انتشار اطلاعات نادرست، اختلافات تجاری میان دو کشور و موضوع تغییرات آب و هوایی و مسائل دیگر هم اشاره شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی