تمام آنچه باید درباره شکام بدانید


بازدید جمعی از مدیران و تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه از شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران در روز شنبه 28 خرداد ماه در محل شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز برگزار شد.

بورس نیوز:

بازدید جمعی از مدیران و تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه از شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران در روز شنبه 28 خرداد ماه در محل شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز برگزار شد. در ابتدا کارآموز، مدیر کارخانه در حین بازدید میدانی گزارشی از فعالیت­ها و واحد‌های شرکت ارائه کرد. "شکام" بیش از ۲۵ سال فعالیت در حوزه مواد میانی صنایع شیمیایی و دارویی دارد و محصولاتی شامل اتوکسیلات، پروپیلن گلایکول، اتیلن گلایکول ها، مترونیدازول، استامینوفن و آسپرین تولید می‌کند.

تمام آنچه باید درباره "شکام" بدانید

اولین واحد، بخش نیروگاهی شرکت بود که مشتمل بر دو ژنراتور است، ژنراتور دیگری نیز در حال نصب است. با توجه به ژنراتور‌های نصب شده، قطع برق تاثیری بر تولید و فروش شرکت ندارد و برق از طریق ژنراتور‌ها تامین می­ شود.

واحد دیگر شرکت مخازن اتیلن اکساید است که در حال حاضر از شرکت پتروشیمی اراک خریداری می­شود. به دلیل خطرناک بودن بالای این ماده، مخازن ویژه تحت تدابیر بالای HSE ساخته شده و تخلیه و تزریق به خطوط تولید با رعایت بالاترین سطح ایمنی صورت می­گیرد و خوراک اتیلن اکساید شرکت می­تواند با راه اندازی خط جدید پتروشیمی مارون در اواخر سال ۱۴۰۱ چند برابر شود.

تمام آنچه باید درباره "شکام" بدانید

واحد منو پروپیلن گلایکول که شامل برج­های متعددی است که این واحد، تنها واحد در ایران و خاورمیانه است. این واحد ظرفیت ۴۸۰۰ تن در سال را داراست و در حال حاضر با بیش از ظرفیت اسمی در حال فعالیت است. مواد تولیدی این واحد نگهدارنده رطوبت جهت مصرف در مواد غذایی و دارویی است.

خط تولید جدید که مهم­ترین طرح توسعه شرکت است، طرح تولید ۴ هزار تنی پاراآمینو فنول است که نه تنها شرکت بلکه کشور را از واردات این محصول بی نیاز می­کند. تمامی راکتور‌های این خط طراحی، تولید و به شرکت حمل شده است. این محصول ماده اولیه تولید استامینوفن بوده که با توجه به اینکه طرح تولید ۴ هزار تنی استامینوفن نیز در دستور کار شرکت قرار دارد، تمام pap تولیدی برای تولید استامینوفن مصرف خواهد شد. ضریب تبدیل pap به استامینوفن ۰.۹ است. خط تولید pap از اواخر تابستان راه اندازی خواهد شد.

تمام آنچه باید درباره "شکام" بدانید

برای تولید pap نیز به پارا نیتروکلروبنزن نیاز است (pncb) که ساخت این واحد نیز پس از به ظرفیت رسیدن واحد pap آغاز می‌شود.

واحد چند منظوره که از توسعه واحد فعلی مترونیدازول در حال ساخت است. با توسعه این واحد، تولید متفورمین و مفنامیک اسید نیز امکان پذیر خواهد شد. شرکت تولید صنعتی متفورمین را انجام داده و منتظر تعیین تکلیف ارز تخصیصی به آن است.

سپس بازدید از واحد استامینوفن انجام شد. این واحد در اواخر سال ۱۳۹۸ وارد مدار شده و ظرفیت ۱۳۵۰ تن استامینوفن و ۳۰۰ تن آسپرین دارد. واحد استامینوفن به ظرفیت رسیده و تولید تجاری آسپرین پس از اخذ مجوز سازمان غذا و دارو در سال جاری آغاز شده است. با توجه به کیفیت بالای استامینوفن و آسپرین شرکت نسبت به سایر رقبا، تقاضا برای این محصولات شرکت بسیار زیاد است. بعد از راه اندازی خط جدید استامینوفن، خط فعلی تماما به تولید محصولات دیگر اختصاص خواهد یافت.

تمام آنچه باید درباره "شکام" بدانید

شرکت دارای چندین واحد کلین روم است که از کلین روم واحد استامینوفن و دارویی چند منظوره بازدید به عمل آمد.

سپس بازدید از واحد تولید اتوکسیلات انجام شد. در حدود ۳ هزار تن در سال اتیلن اکساید ورودی این واحد است. تمام سیستم­ها خودکار و با plc کنترل می­شود. حجم عمده گاز شرکت در این بخش مصرف می­گردد. ضریب تبدیل دقیقی نمی­توان گفت چرا که ۵۰ نوع محصول در گرید‌های مختلف تولید می­شود. از گرید ۲۰۰ تا ۰۰۰,۱۰ که برای استفاده در مواد دارویی، آرایشی بهداشتی و شیمیایی است.

در واحد تولید ضدیخ بین ۵ تا ۱۰ هزار تن مواد سنگین پتروشیمی گرفته می‌شود و علاوه بر خالص سازی به عنوان ماده اولیه، برای تولید ضد یخ نیز استفاده می­گردد. کل واحد به صورت بچ کار می­کند. در این واحد گلیسیرین و کوکونات هم خالص سازی می­گردد.

تمام آنچه باید درباره "شکام" بدانید

پس از پایان بازدید، مدیر عامل و مدیر کارخانه به سوالات بازدیدکنندگان پاسخ دادند.

جلسه پرسش و پاسخ:

با توجه به قیمت­گذاری دستوری در داخل برای API شرکت چقدر قدرت رقابت با چین و هند را خواهد داشت؟
پاسخ: قیمت­گذاری API دستوری نیست، بلکه قیمت داروی نهایی دستوری و آن هم بر اساس بهای تمام شده است. با توجه به اینکه شرکت به بازار عراق و هندوستان صادرات می­کند، لذا شرکت از رقابت پذیری بالایی برخوردار است.

در مورد طرح­های توسعه شرکت توضیح بفرمایید.
پاسخ: مهمترین طرح توسعه واحد pap بوده که ماده اولیه برای تولید استامینوفن است. ظرفیت این واحد ۴ هزار تن و در مرحله نصب است و انتظار داریم تا آخر تابستان به بهره­برداری برسد. واحد متفورمین و مفنامیک اسید در حال ساخت هستند. این واحد‌ها در واحد مترونیدازول ساخته می­شوند و این واحد به واحد چند منظوره تبدیل می­شود.

آیا شرکت برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از روش‌های مختلف از جمله تجدید ارزیابی دارد؟
پاسخ: هیات مدیره شرکت افزایش سرمایه از انباشته با توجه به معافیت مالیاتی و تجدید ارزیابی را در دست بررسی دارد. در صورت تصویب، موضوع از طریق سامانه کدال افشا می‌شود.

تمام آنچه باید درباره "شکام" بدانید

حاشیه سود واحد pap چقدر است؟ از چه تاریخی دقیقا راه اندازی خواهد شد؟ با مازاد ظرفیت آن چه می­کنید؟
پاسخ: ظرفیت واحد pap ۴ هزار تن است که برای تولید ۴۵۰۰ تن استامینوفن کاربرد دارد. یک سوم آن در واحد فعلی مصرف می­شود، بخشی به دیگر تولیدکننده داخلی فروخته می­شود. برای الباقی، ابتدا برنامه صادرات و سپس برنامه افزایش ظرفیت واحد استامینوفن را داریم.

قیمت pncb جامد حدود ۲.۵ تا ۳ دلار است که با ضریب ۱.۵ تبدیل به pap می­شود و قیمت pap بین ۸.۵ تا ۹.۵ دلار و با لحاظ هزینه سربار حاشیه سود آن ۲ دلار است. در صورت استفاده از pncb مایع، هزینه تمام شده ۱ دلار کمتر شده و سود تا ۳ دلار رشد می­کند.

در طرح متفورمین و مفنامیک اسید مشکل قیمت­گذاری بر اساس ارز ۴۲۰۰ وجود دارد که در صورت حل شدن موضوع بازار خوبی را خواهیم داشت و تولید دو محصول فوق از طریق افزایش ظرفیت تولید در واحد مترونیدازول و توسعه آن به واحد چند منظوره دارویی در حال انجام است.

اتیلن اکساید دریافتی از مارون چه تاثیر مثبت یا منفی بر حاشیه سود شرکت خواهد داشت؟
پاسخ: قیمت اتیلن اکساید مارون از شازند پایین‌تر است حتی اگر هزینه حمل هم به آن اضافه شود، ارزنده­تر است. در مجموعه گروه با مارون قرارداد ۱۵ ساله داریم.. اتیلن اکساید مارون طبق برنامه باید در اسفند ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد. امکان افزایش ۲ تا ۳ برابری خوراک از این محل وجود دارد.

ضریب تبدیل اتیلن اکساید به محصول نهایی چه میزان است؟
پاسخ: با توجه به تولید هر محصول بسیار متفاوت است.

چرا فروش توسط بازارگردان بالا است؟
پاسخ: ۱۰% از سهام عرضه اولیه شد و طبق مصوبه هیات پذیرش ۱۵% به بازارگردان داده شده بود. با توجه به برنامه­های سهامداران و شرایط بازار، فروش در چند روز اخیر متوقف شده است.

آیا pap به دتماد فروخته خواهد شد؟ در مورد شرکت فرایند شیمی حکیم پیش بینی از سود امسال چقدر است؟
پاسخ: ظرفیت تولید شرکت فرایند شیمی حکیم در زمستان ۱۴۰۰ دو برابر شده است و زمینی در جوار کارخانه فعلی خریداری شده است. طرح توسعه با هدف دو برابر نمودن مجدد تولید در دست اجرا است و در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید. اگر محصولات فرایند شیمی حکیم با ارز نیما تولید و فروخته شود، سود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومانی خواهد داشت. با ارز دولتی ۷۰ میلیارد تومن سود دارد. مواد اولیه در صورت تقاضا به سایر شرکت‌ها فروخته می‌شود.

آیا به سرانجام رسیدن برجام یا نرسیدن آن در افتتاح طرح‌ها و استراتژی شرکت خللی وارد خواهد کرد؟
پاسخ: با توجه به مزیت کشور در صنایع شیمیایی، برجام یا عدم آن، تاثیری بر شرکت ندارد و طرح‌ها و دانش فنی داخلی است.

ارزش جایگزینی کارخانه چقدر است؟
پاسخ: حدود ۱۰۰ میلیون دلار را می­توان برای کارخانه تخمین زد.

اختلاف بین تولید و ظرفیت تولید در برخی محصولات به چه دلیل است؟
پاسخ: در واحد اتوکسیلات به دلیل کمبود خوراک و تنوع تولید است. با راه اندازی واحد اتیلن اکساید پتروشیمی مارون شاهد افزایش ظرفیت خواهیم بود. سایر خطوط با ظرفیت اسمی و حتی بالاتر کار می‌کنند.

آیا صادرات تماما با ارز آزاد است؟
پاسخ: صادرات شرکت شرکت با ارز سنا است و عمده ارز صادراتی برای واردات شرکت صرف می‌شود.

برخی از زمین‌های شرکت موقوفی است. برنامه شرکت چیست؟ درصد بهره تسهیلات شرکت چقدر است؟
پاسخ: شرکت زمین‌ها را از اوقاف خریداری کرده و شکام مالک شرکت است و اجاره موقوفه را نیز پرداخت می‌کند.

برنامه تقسیم سود چیست؟
پاسخ: با توجه به صرفه مالیاتی افزایش سرمایه از محل انباشته در بودجه ۱۴۰۱، این موضوع در حال بررسی است. درصد تقسیم سود در مجمع تعیین خواهد شد.

آیا در زمینه اتوکسیلات‌ها و پروپیلن گلایکول شرکت‌هایی هستند که طرح داشته باشند و با شما رقابت کنند؟
پاسخ: در اتوکسیلات پتروشیمی شازند است و چند شرکت کوچک دیگر هم هستند. در پروپیلن گلایکول رقیبی نداریم.

نرخ گذاری محصولات به چه صورت است؟
پاسخ: نرخ‌گذاری توسط هیات مدیره و بر اساس نوع محصول متفاوت است. محصولاتِ دارای قیمت‌گذاری در بورس کالا یا قیمت جهانی، بر اساس آن قیمت‌ها فروخته می‌شود. سایر محصولات بر اساس مصوبه هیات مدیره با حاشیه سود مشخص به فروش می‌رسد.

دلیل خرید شرکت فرایند شیمی حکیم چه بود؟
پاسخ: اصلی‌ترین دلیل خرید فرایند شیمی حکیم چشم انداز حذف ارز ۴۲۰۰ بوده است. در صورتی که ارز ۴۲۰۰ حذف شود درآمد و سود‌آوری آن شرکت جهش بالایی خواهد داشت، مجموعه اسوه و شفا سهامداران دیگر این شرکت هستند.

پایان مطلب

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کامرون به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم