آخرین خبر از بررسی افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 در مجلس+ جزئیات


آخرین خبر از بررسی افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 در مجلس+ جزئیات

در ادامه اختلاف حل نشده میان هیات دولت و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ۱۴۰۱، هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی برای امروز جلسه دیگری تشکیل می‌دهد.

آخرین خبر از بررسی افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 در مجلس+ جزئیات

به گزارش راهبرد معاصر، در ادامه اختلاف حل نشده میان هیات دولت و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی برای امروز جلسه دیگری تشکیل می‌دهد. این هیات روز شنبه نیز در همین رابطه تشکیل جلسه داده بود.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس فراکسیون اقتصادی مجلس پیشتر درباره نتایج این جلسه به ایرنا گفت: منابع مالی سازمان تامین اجتماعی مستقل از دولت است و از محل حق بیمه کارگران و کارفرمایان تامین می‌شود. دولت نمی‌تواند نظر کارشناسان خبره این سازمان را در خصوص نحوه افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ نادیده بگیرد.


به دنبال این جلسه، قرار است برای امروز بعد ازظهر جلسه نوبت دوم هیات تطبیق مقررات مجلس در ارتباط با افزایش مستمری کارگران بازنشسته برگزار شود.

خواسته بازنشستگان چیست؟

علی دهقان‌کیا، مسئول کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران درباره این جلسه گفت: انتظار داریم بعد از این جلسه، تکلیف افزایش مستمری‌های سایر سطوح‌بگیران روشن شود و کارگران بازنشسته به خواسته خود برسند.

وی ادامه داد: تا به این لحظه، موضع نمایندگان مجلس در حمایت از خواسته بازنشستگان معترض است اما دولت مدعی است در صورت افزایش ۳۸ درصدی مستمری سایر سطوح‌بگیران تامین اجتماعی با مطالبه‌خواهی بازنشستگان کشوری و لشگری روبرو می‌شود.


تفاوت میانگین دریافتی بازنشستگان صندوق‌ها

دهقان‌کیا در پاسخ به این ادعای دولت گفت: اول که سازمان تامین اجتماعی از نظر مالی و اداری مستقل از دولت است. در ثانی برای سال ۱۴۰۱ میانگین مستمری بازنشستگان کشوری و لشگری با افزایش ۱۰ درصدی دولت بالغ بر ۸٫۵ میلیون تومان است.

وی افزود: این درحالی است که اگر دولت مانع افزایش ۳۸ درصدی مستمری سازمان تامین اجتماعی نشود، میانگین مستمری سال ۱۴۰۱ کارگران بازنشسته بالغ بر هفت میلیون تومان خواهد شد.

مسئول نهاد صنفی کارگران بازنشسته شهرستان تهران در خاتمه گفت: کارگران بازنشسته خواهان اجرای نعل به نعل پیشنهاد هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی هستند. آنها هیچ راه حل جایگزینی مثل بسته حمایتی معیشتی را نمی‌پذیرند.

مصوبه سازمان چه می‌گوید؟

طبق این مصوبه مستمری سایر سطوح باید به میزان ۱۸ درصد به علاوه رقم ثابت روزانه ۱۷ هزار تومان افزایش یابد اما مطابق مصوبه مناقشه‌برانگیز هیات دولت، این میزان معادل ۱۰ درصد به علاوه رقم ثابت ماهانه ۶۵۰ هزار تومان برای مستمری‌های زیر ۱۰ میلیون تومان و ۱۰ درصد افزایش برای مستمری‌های بالای ۱۰ میلیون تومان بود.

نتیجه این اختلاف هیات دولت با بازنشستگان تامین اجتماعی، به صدور دستور رسیدگی شخص ریاست‌جمهوری منجر شد. با وجود تشکیل چند جلسه میان معاون اول رئیس‌جمهور با بازنشستگان، مسئولان وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی، در نهایت وزیر کار از سمت خود کناره‌گیری کرد اما این مشکل همچنان به قوت خود باقی ماند./ تجارت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خالکوبی منشوری تتلو در دادگاه دردسرساز شد