6 ضرر تند غذا خوردن برای بدن + راهکار


6 ضرر تند غذا خوردن برای بدن + راهکار

رکنا: بسیاری از ماعادت داریم به دلیل استرس یا هر چیز دیگر غذای مان را تند بخوریم.

به گزارش رکنا، مطالعات گوناگون نشان داده است که با عجله و تند غذا خوردن می تواند منجر به اضافه وزن و دیابت نوع ۲ شود، همچنین تند غذا خوردن عوارض بسیار جدی دیگری نیز به همراه دارد.

غذا خوردن یکی از لذت‌های بزرگ زندگی هر فرد است. روز‌های زندگی ما روی دور تند افتاده اند و از این رو غذا خوردن سریع نیز بخشی از سبک زندگی شده است. ما دائما در حال بدو بدو، مشغول کار، بازی، صحبت یا رانندگی هستیم بنابراین عادت تند غذا خوردن برای برخی از ما نهادینه شده است و باعث می‌شود به نشانه‌های بدن خود توجهی نکنیم. این عادت دارای مضراتی است که علاوه بر کم کردن لذت یک وعده غذایی خوب، ممکن است صدمات شدیدی را به سلامتی مان وارد کند.

۱- اضافه وزن

غذا خوردن سریع با افزایش خطر اضافه وزن یا چاقی همراه است بنابراین در صورتی که تند غذا بخورید و کمتر آن را بجوید، جای تعجب نیست که به مغز فرصت داده نمی‌شود تا متوجه سیری شود؛ در نتیجه باعث می‌شود غذای بیشتری بخورید و کالری بیشتری مصرف کنید.

سریع غذا خوردن ممکن است هورمون‌های روده را مختل کند که وظیفه آن‌ها کمک به تنظیم اشتها بوده و به شما زمان سیری را اعلام می‌کند. براساس یک مطالعه، غذا خوردن با سرعت بالا اثر ترمیک غذا را کاهش می‌دهد و میزان سوخت و ساز را بعد از خوردن بالا خواهد برد.

۲- دیابت

تند غذا خوردن به خودی خود باعث دیابت نوع ۲ نمی‌شود، اما به یکباره قورت دادن غذا از روی عادت ممکن است در مسیر هضم غذا سختی و مشکلی را ایجاد کند. براساس یک مطالعه، افراد میانسالی که دیابت نداشتند، اما تند غذا می‌خوردند در معرض خطر مقاومت به انسولین قرار گرفتند. این وضعیت که در آن بدن از انسولین به طور موثر استفاده نمی‌کند ممکن است با گذشت زمان منجر به دیابت شود.

تند غذا خوردن می‌تواند منجر به جهش ناگهانی قند خون شود که مقاومت به انسولین را همراه دارد و همین اتفاق معمولا دیابت نامیده می‌شود. البته، تند خوردن غذا به چاقی مربوط می‌شود و چاقی دلیل اصلی مقاومت به انسولین است.

۳- سندروم متابولیک

مقاومت به انسولین ارتباط نزدیکی با سندروم متابولیک (مجموعه‌ای از عوامل که نه تنها خطر ابتلا به دیابت، بلکه بیماری‌های قلبی و سکته را نیز افزایش می‌دهد) دارد. افرادی که تند غذا می‌خورند بیش از کسانی که آرام غذا می‌خورند دچار سندروم متابولیک می‌شوند.

افرادی که تند غذا می‌خورند، مستعد ابتلا به سطح پایین کلسترول خوب نیز هستند. این دو عامل باعث سندروم متابولیک می‌شود و اغلب بیماری‌های قلبی را به همراه خواهد داشت.

۴- گاستریت (ورم معده)

تند غذا خوردن با التهاب گاستریت فرسایشی معده (التهابی که باعث از بین رفتن غشای مخاطی معده می‌شود و زخم‌های سطحی یا عمیق معده را به همراه دارد) نیز مرتبط است.

افرادی که غذای خود را قورت می‌دهند احتمال پرخوری دارند. از طرفی پرخوری نیز به نوبه خود باعث می‌شود که غذا مدت بیشتری در معده بماند بنابراین پوشش معده بیشتر در معرض اسید معده قرار خواهد گرفت.

۵- خفگی

آیا می‌دانید تند غذا خوردن باعث می‌شود نفس کم بیاورید؟ ما به بچه‌ها یاد می‌دهیم که به آرامی غذا بخورند و برای پیشگیری از خفگی، غذای خود را به دقت بجوند. بزرگسالان نیز باید همین را رعایت کنند.

۶- هضم ضعیف

۴- گاستریت ورم معده افرادی که تند غذا می‌خورند معمولا غذای بیشتری نیز مصرف می‌کنند و بدون جویدن صحیح، آن را می‌بلعند. حتی بعضی اوقات، از آب یا سایر نوشیدنی‌های گازدار نیز استفاده می‌کنند که تمامی این موارد هضم مناسب غذا را متوقف کرده و منجر به نفخ و سوء هاضمه خواهد شد.

چگونه آرام غذا بخوریم تا چاق نشویم؟

برای بسیاری از ما، تند غذا خوردن تبدیل به یک عادت شده است و ترک آن تلاشی آگاهانه را می‌طلبد. استراتژی‌های ذیل می‌توانند به شما کمک کنند تا عادت جدیدی را در کاهش سرعت و لذت بردن از غذای خود ایجاد کنید و در نهایت با آرام‌تر خوردن از چاق شدن جلوگیری کنید:

زمان کافی بگذارید:

وعده‌های غذایی خود را در اولویت برنامه تان قرار دهید وحداقل ۲۰ دقیقه را برای هر یک از این وعده‌ها اختصاص دهید. ممکن است مدت طولانی زمان ببرد تا بدن شما سیگنال‌های مربوط به سیری را به مغز تان ارسال کند.

تمام حواس خود را به کار بگیرید

هنگامی که می‌خواهید شروع به غذا خوردن کنید، چند لحظه‌ای زمان بگذارید تا متوجه عطر، طعم، تردی، بافت و سایر خواص حسی غذا شوید و سپس آن را میل کنید.

بیشتر بجوید

لقمه‌های کوچکی را بردارید و آن را کاملا بجوید. خوب جویدن علاوه بر کند کردن سرعت غذا، هضم آن را آسان‌تر می‌کند که باعث افزایش جذب مواد مغذی خواهد شد.

قاشق و چنگال را پایین بگذارید

متاسفانه تا به خودتان می‌آیید متوجه می‌شوید که خیلی سریع غذا رو به اتمام است. گذاشتن قاشق و چنگال روی میز بین هر بار جویدن غذا به پیشگیری از این اتفاق کمک می‌کند و باعث می‌شود که هم از غذا خوردن لذت ببرید و هم به هضم بهتر آن کمک خواهد کرد.

پشت میز یا سر سفره با اعضای خانواده کمتر صحبت کنید

بهترین راه خوردن وعده غذایی، افزایش تعداد جویدن هاست، بنابراین زمان زیادی از وقتی که سر سفره هستید را به جویدن اختصاص دهید نه صحبت کردن تا به هضم بهتر غذا کمک کرده باشید.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا