الگوی مار پله در بازار سکه


فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند الگوی مار پله در بازار رخ بدهد. قیمت تا یک سطحی بالا برود و با خوردن به سقف ریزش کند.

الگوی مار پله در بازار سکه
دلار در هرات بالا رفت در تهران پایین. قیمت سکه رنج شد، حبابش بزرگتر. می‌دانید قرار است دو نماد به بازار ارز اضافه شود؟

قیمت دلار در بازار تهران ۱۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. این درحالی است که قیمت دلار در بازار هرات بالا رفت و نرخ حواله درهم امارات هم افزایشی بود. از نظر معامله‌گران ارزی ساز مخالف دلار تهران با قیمت‌ها در هرات و سلیمانیه فقط یک دلیل دارد، تزریق بازارساز.

در پناه همین تزریق، تقریبا قیمت‌های بازار دوشنبه امکان صعود نداشت. از طرف دیگر هم بازارساز نرخ متشکل را هم بالا برد تا شکاف قیمت دلار رسمی و غیر رسمی به ۴۰۰۰ تومان کاهش پیدا کند. در نقطه اوج شکاف قیمت دلار رسمی و غیر رسمی ۶ هزار تومان بود.

دیروز بانک مرکزی اعلام کرد در بازار متشکل دو نماد جدید باز می‌شود: یورو صادراتی و دلار صادراتی. بازار متشکل قبلا هم نماد دلار و یورو را داشت، اما نماد‌های جدید پسوند صادراتی دارند. مهمترین سوال این است که چرا در بازار متشکل یک ارز، دو نماد داشته باشد؟

اطلاعات اکوایران نشان می‌دهد نماد دلار و یورو صادراتی با این هدف باز شده که اگر صرافان نتوانستند ارز خریداری شده از پتروشیمی‌ها را با نرخ توافقی به مشتریان بفروشند، در بازار متشکل با صراف‌های دیگر تبادل کنند. درواقع دلار و یورو صادراتی عرضه مازاد دلار توافقی در بازار متشکل است که قیمتش با محدودیت‌های اداری بازار متشکل روبرو نیست. احتمال می‌رود این نرخ دلار صادراتی در بازار متشکل قیمت دلار در بازار را به عدد ۷ برساند. البته برخی از تحلیلگران معتقدند نماد‌های ارزی جدید با پسوند صادراتی عرصه را برای نماد‌های قبلی تنگ می‌کند و به مرور از کار می‌اندازد. ولی تا اطلاع ثانوی قیمت ارز مسافرتی با نماد دلار و یورو بدون پسوند است و قیمت ارز سهمیه‌ای با معادل قیمت دلار و یورو صادراتی است.

سکه رفاه به لحاظ قیمتی آوانگارد بازار شده و نرخ آن ۱۵ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان بود که ۱۰۰ هزار تومان نسبت به روز ماقبل کاهش داشت. سکه بازار نیز بدون تغییر در ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ماند که حباب آن صد هزار تومان افزایش پیدا کرد. دلیل افزایش حباب هم به این برمی‌گردد که سکه در مقابل کاهش دلار مقاومت از خودش نشان داد. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند الگوی مار پله در بازار رخ بدهد. قیمت تا یک سطحی بالا برود و با خوردن به سقف ریزش کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا