چرا زنان بیشتر دچار اضطراب می شوند


احتمالا تاکنون بر اساس تجربیات شخصی خود دریافته اید که زنان و مردان با رویکردی متفاوت با مشکلات مواجه شده و حتی در بسیاری از موارد، بروز مشکلات باعث عصبی تر شدن زنان و افزایش اضطراب در آن ها می...

چرا زنان بیشتر دچار اضطراب می شوند

احتمالا تاکنون بر اساس تجربیات شخصی خود دریافته اید که زنان و مردان با رویکردی متفاوت با مشکلات مواجه شده و حتی در بسیاری از موارد، بروز مشکلات باعث عصبی تر شدن زنان و افزایش اضطراب در آن ها می شود.

به گزارش سیناپرس، محققان طی مطالعات خود به بررسی این موضوع پردخاتند که چگونه مغز مردان و زنان به محرک های منفی واکنش متفاوتی نشان می دهد. تحقیقات نشان می دهد که زنان نسبت به مردان نسبت به محرک های منفی، به نوعی شدیدتر واکنش نشان می دهند و در همین حال، مردان تمایل دارند وقایع منفی را به گونه ای منطقی و عقلانی، بررسی کنند.

این نتایج از مطالعه اسکن‌ های مغزی به دست آمده اند که تفاوت ‌های مهمی در عملکرد مغز در مناطق احساسی مغز مردان و زنان پیدا کرده است.

دکتر آدریانا مندرک، یکی از پژوهشگران ارشد این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق گفت: واکنش‌ پذیری عاطفی بیشتر در زنان ممکن است بسیاری از تفاوت های اخلاقی دو جنس را توضیح دهد، از جمله می توان به احتمال ابتلای بیشتر زنان به افسردگی و اختلالات اضطرابی اشاره کرد که معمولا در مقایسه با مردان دو برابر بیشتر است.
برای این انجام تحقیق، پژوهشگران، مغز مردان و زنان در حالی که به تصاویر مثبت، منفی و خنثی نگاه می کردند، اسکن کردند. یافته های به دست آمده نشان می دهد زنان به تصاویر منفی در مقایسه با مردان امتیاز منفی بیشتری دادند. به گزارش سیناپرس، با این حال مشخص شد، هر چه مردان و زنان تستوسترون بیشتری داشته باشند، کمتر به عکس‌ های منفی واکنش نشان می‌ دهند.

لازم به ذکر است که یافته کلیدی در این مطالعه، تفاوت در عملکرد مغز دو گروه متفاوت جنسیتی بود.
به گفته محققان، مردان ارتباط قوی تری بین آمیگدال و قشر پیش پیشانی و پشتی میانی dmPFC مغز خود داشتند.

دکتر استفان پوتوین، از دیگر محققان این تیم پژوهشی، اهمیت موضوع فوق را این گونه توضیح می دهد: ارتباط قوی‌ تر بین این بخش ‌ها در مردان نشان می ‌دهد که آنها در برخورد با احساسات منفی رویکردی تحلیلی ‌تری داشته و کمتر احساسی عمل می کنند. از سوی دیگر این امکان وجود دارد که زنان تمایل بیشتری به تمرکز بر احساسات ایجاد شده توسط این محرک ‌ها داشته باشند، در حالی که مردان نسبت به احساسات منفی تا حدودی منفعل باقی مانده و سعی می ‌کنند این محرک‌ ها و تأثیر آن‌ ها را تجزیه و تحلیل کنند.

به گزارش سیناپرس، عوامل بیولوژیکی و فرهنگی متعددی وجود دارند که حساسیت ما را نسبت به موقعیت های منفی از نظر احساسات تعدیل می کنند.
در خاتمه گفتنی است، محققان قصد دارند در مطالعات بعدی خود به نحوه واکنش مغز مردان و زنان بسته به نوع احساسات منفی (مانند ترس، غم، عصبانیت) و نقش چرخه قاعدگی در این واکنش نگاه کنند.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Psychoneuroendocrinology منتشر شده است.

مترجم: مریم عالمی

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* چرا زنان بیشتر دچار اضطراب می شوند[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت زنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر