وزیر بهداشت: سقف کارانه دریافتی نیروی انسانی متخصص مناطق محروم حذف می‌شود


وزیر بهداشت: سقف کارانه دریافتی نیروی انسانی متخصص مناطق محروم حذف می‌شود

بهرام عین اللهی گفت: در وزارت بهداشت و درمان جهت کاهش نابرابری‌ها در سلامت طرح عدالت و تعالی نظام سلامت را در دستور کار وزارت بهداشت قرار دادیم.

به گزارش فارس، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست علنی امروز سه شنبه، 31 خرداد مجلس در پاسخ به سوال نماینده مردم چابهار درخصوص توزیع عادلانه فرصت ها و منابع حوزه سلامت در مناطق محروم اظهار داشت: در همین مدتی که در وزارت بهداشت حضور پیدا کردم 50 سفر استانی انجام دادم و از مناطق محروم نیز بازدیدهایی داشتم.

وزیر بهداشت و درمان در پاسخ به سوال این نماینده در رابطه با اجرای بندهای 9 قانون اساسی و 13 سیاست های کلی حوزه سلامت گفت: به همه معاونان، مدیران و همکاران خود دستور دادم که نگاه ویژه به مناطق محروم و کم برخوردار برای رفع تبعیض ها داشته باشند و به صورت جهادی عمل کنند. یکی از کارهایی که بدین منظور انجام گرفته است، افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی است که در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته و امسال 20 درصد این ظرفیت افزایش یافته است. این 20 درصد عمدتاً به مناطق محروم اختصاص پیدا می کند و می تواند بخشی از مشکلات را حل کند.

وی در ادامه اظهار کرد: برای افزایش سهمیه جذب دستیاران رشته های تخصصی بومی نیز امسال برای اولین بار به دانشگاه اختیار داده می شود تا از مناطق محروم دستیاران بومی را بگیرند، بومی بودن این دستیاران موجب ماندگاری آنها در مناطق محروم خواهد شد و این یکی از مهمترین مشکلات را حل خواهد کرد. یکی از مشکلات ما در مناطق محروم بحث ماندگاری پزشکان متخصص است، بر همین اساس هفته گذشته در شورای حقوق و دستمزد برای اولین بار تصویب کردیم که سقف کارانه دریافتی نیروی انسانی مناطق محروم برداشته شود. این مسئله موجب جذب و ماندگاری متخصصان در مناطق محروم خواهد شد.

عین اللهی افزود: درخصوص توزیع نیروهای متخصص در قالب سهمیه بندی برای دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشت و درمان به صورت سالانه انجام خواهیم داد تا به تعداد نیروهای متخصص، خدمات بیمارستانی انجام شود. در این بخش نیز اولویت را به مناطق محروم دادیم. در رابطه با دستیاران رشته های تخصصی نیز امسال مزایا را افزایش دادیم تا انگیزش بیشتری ایجاد شود.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: در راستای افزایش دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات ضروری، نظام سطح بندی خدمات و منابع درمانی کشور را طراحی کردیم و براساس مفاد قانون برنامه ششم، ضوابط و قواعد نقشه راه درمان کشور تا سال 1404 تضمین شده است و منابع به تفکیک دانشگاه علوم پزشکی و براساس ضوابط توزیع خواهد شد که مناطق محروم در این بخش هم در اولویت قرار گرفته اند.

وی در توضیح اقداماتی که برای رفع نابرابری های حوزه سلامت انجام گرفته، گفت: طرح عدالت و تعالی نظام سلامت در این زمینه تهیه و به رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز ارائه شده است. ما براساس این طرح برنامه های خود را در طول وزارت مشخص کردیم و هدف اصلی ما در این طرح ارتقای کمّی و کیفی عادلانه شاخص های نظام سلامت و آموزش نظام پزشکی است.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه اولویت اصلی و اول ما تقویت بازسازی و گسترش نظام شبکه بهداشت و درمان کشور است گفت: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری گسترش شبکه بهداشت و درمان و خانه بهداشت در اولویت قرار گرفت و نزدیک به 400 خانه بهداشت را ایجاد کردیم و قرار است این را به عنوان اولویت اصلی دنبال کنیم تا دسترسی آحاد جامعه به خدمات سلامت تسهیل یابد؛همچنین در مورد توزیع عادلانه نیروی انسانی و تقویت و پوشش حداکثری بیمه سلامت گام های بلندی برداشته شده است.

عین اللهی بیان داشت: ما برای اولین بار بیمه همگانی که آرزوی ملت بود را توانستیم اجرا کنیم و امروزه تقریباً بالای 95 درصد مردم بیمه هستند؛ در این طرح عدالت و تعالی نظام سلامت، برنامه هایی برای بهبود سرانه پزشکان به ویژه اجرای قوانین موثر مرتبط با سهمیه مناطق محروم و ضرورت بهبود شاخص بهره مندی از خدمات سلامت در اقصی نقاط کشور داریم و بر آن تاکید کردیم. همچنین اجرای کارآمد قوانین موجود، قانون عدالت آموزشی، ارائه خدمات مبتنی بر سطح بندی از طریق پزشک خانواده و ایجاد عوامل انگیزشی پایدار برای فارغ التحصیلان پزشکی در دستور داریم.

وزیر بهداشت گفت: در رابطه با یک درصد ارزش افزوده از نمایندگان مجلس تشکر ویژه داشته و امیدواریم که تخصیص یابد؛ ما برای انجام اقدامات مذکور به منابع مالی پایداراحتیاج داریم تا بتوانیم بخشی از محرومیت مناطق محروم و کم برخوردار را مرتفع کنیم. ماندگاری پزشکان در مناطق محروم نیز به موجب منابع مالی پایدار تحقق پیدا خواهد کرد.

عین اللهی ادامه داد: اولویت نخست ما در شروع دولت، مسئله کرونا بود؛ ما در ماه های نخست 50 هزار نفر مراجعه، 18 هزار نفر بستری و 700 نفر مرگ و میر را شاهد بودیم، اما با تلاش های صورت گرفته در وزارت بهداشت و حمایت مردم و مجلس، امروز تلفات ناشی از کرونا به صفر رسیده است در حالی که هنوز در کشور آمریکا شاهد مرگ و میر بیش از 400 نفر به صورت روزانه هستیم، این موضوع سبب شد که بسیاری از کشورها از کادر درمان جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور موفق در این زمینه یاد کنند.

وی اولویت دیگر وزارت بهداشت را بیمه همگانی دانست و افزود: اولویت سوم موضوع تعرفه های پرستاری بود که پس از 15 سال که مجلس قانون آن را تصویب کرده بود و اجرایی نشده بود را در دستور قرار دادیم و بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در حضور پرستاران این مسئله در اولویت قرار گرفت و امروز این نوید را می توانیم به نمایندگان بدهیم که این قانون اجرایی شده و برنامه آن در شورای عالی بیمه و هیات دولت هم مصوب شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه نکته مهم اولویت دار دیگر بحث جوانی جمعیت است گفت: متاسفانه وضعیت رشد جمعیت در کشور ما از آمار خوبی برخوردار نیست و این یکی از اولویت های وزارت بهداشت است، امیدواریم با همکاری نمایندگان رسیدگی به مناطق محروم در اولویت وزارت بهداشت باشد و همه اقدامات در این زمینه انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر