شاخص‌های بورس توان صعود دارند؟


شاخص‌های بورس توان صعود دارند؟

امروز قیمت سهام تمام نمادهای گروه عرضه برق کاهش یافت و نمادهای نیروگاهی قرمزترین گروه بازار بودند.

شاخص‌های بورس توان صعود دارند؟

به گزارش ایران اکونومیست، بازار سرمایه در یک افت و خیز گرفتار شده است و سهامداران خرد خروج را بر باقی ماندن در بورس ترجیح داده و میزان معاملات نیز با افت همراه شده است.

در جریان معاملات امروز همه شاخص های بورس با کاهش مواجه شدند و خروج پول حقیقی از بازار سهام به ششمین روز متوالی رسید. به نظر می رسد بزرگترین مشکل بازار سرمایه در حال حاضر به مساله اطمینان نداشتن سهامداران به بازار سرمایه بازمی گردد. برخی کارشناسان معتقدند اگر بتوان کاهش اعتماد در بازار سرمایه را از بین ببریم و اعتمادها را دوباره به سرمایه ‌گذاران برای ورود سرمایه‌ هایشان به این بازار برگردانیم، به طور حتم شاهد روزهایی پررونق در بورس خواهیم بود.

شاخص های عملکردی بورس با توجه به وجود پارامترهای تاثیرگذار بر معاملات بازار و نیز ریزش‌ های شدیدی که طی چند وقت گذشته تجربه کرده، از امکان رشد برخوردار است. سهامداران باید تحت تاثیر موقعیت مطلوب سرمایه ‌گذاری در بازار سرمایه به انتخاب سهام مناسب به لحاظ بنیادی اقدام کنند.

به نظر می رسد طی معاملات روزهای آینده نیز روند بازار همچنان ناپایدار بوده و اگر روند خروج پول حقیقی ادامه یابد شاخص ‌های بازار نزولی شده و بازار سرمایه با مشکل نقدینگی مواجه شود. برخی از تحلیلگران معتقدند روند صعودی که در بهار امسال شکل گرفت تداوم خواهد داشت و در میان مدت شاخص توان صعود به محدوده‌های بالاتر را خواهد داشت.

* تصمیمات هیجانی بلای جان بورس

احمد مددیان، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایران اکونومیست، گفت: برخلاف تصور برخی از سهامداران که گمان می ‌کنند بازار سهام روند غیرطبیعی دارد، باید گفت، با توجه به روند نزولی شاخص بورس در دو سال گذشته اکنون بازار روند معقولی را در پیش گرفته و مشکلی، تهدید کننده معاملات این بازار نیست.

وی ادامه داد: بورس روند رو به رشد خود را در پیش خواهد گرفت و بهتر است سهامداران تحت تاثیر ایجاد کوچک‌ترین نوسانی در شاخص بورس اقدام به اتخاذ تصمیمات هیجانی در این بازار نکنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اگر به دنبال ایجاد روندی مناسب برای معاملات بازار سهام هستیم، باید اقدامی صورت گیرد تا کمتر شاهد دخالت‌ ها یا تصمیمات عجولانه باشیم تا روزهای پر رونق در معاملات بازار سرمایه هم از راه برسند.

* افت دسته جمعی شاخص های بورس

در جریان معاملات روز سه ‌شنبه، شاخص کل بورس با ریزش 7 هزار و 615 واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و 539 هزار و 632 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 49 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس نیز با افت 3 هزار و 126 واحدی در سطح 423 هزار و 457 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 73 صدم درصد بوده است. شاخص کل فرابورس 152 واحد پائین آمد و در سطح 20 هزار و 833 واحد قرار گرفت.

* افت ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام افت کرد و به رقم 10 هزار و 143 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه سه هزار و 863 میلیارد تومان بود که 39 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 17 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 562 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سرمایه نیز بیش از 35 درصد بوده است.

* رشد خروج پول از بازار سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای ششمین روز متوالی منفی شد و 430 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته رشد 47 درصدی داشته است. محصولات شیمیایی و فلزات اساسی، گروه هایی با بیشترین خروح پول حقیقی بوده اند.

شاخص‌های بورس توان صعود دارند؟

در معاملات روز سه ‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام تاصیکو (شرکت تأمین سرمایه خلیج فارس)، تفارس (شرکت تأمین سرمایه خلیج فارس) و خزامیا (شرکت زامیاد) اختصاص داشت و نمادهای وخاور (بانک خاورمیانه)، وآذر (سرمایه ‌گذاری ‌توسعه‌ آذربایجان‌) و فتوسا (تولید و توسعه سرب روی ایرانیان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* کاهش ارزش صف های فروش بورس

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌ های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 4 درصد کاهش یافت و 44 میلیارد تومان شد. ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 39 درصد افت کرد و در رقم 119 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس)، حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) و فمراد (شرکت آلومراد) بیشترین صف خرید را داشتند. بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خچرخش (شرکت چرخشگر)، وآذر (سرمایه ‌گذاری ‌توسعه‌ آذربایجان‌)، قلرست (قند لرستان)، مداران (داده پردازی ایران) و تلیسه (دامداری تلیسه نمونه) تعلق داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی