وزیر بهداشت: برای هر بیمار کرونایی 30 تا 40 میلیون تومان هزینه کرده‌ایم


وزیر بهداشت: برای هر بیمار کرونایی 30 تا 40 میلیون تومان هزینه کرده‌ایم

وزیر بهداشت و درمان با اشاره به تلاش دولت و مجلس جهت تدوین اساسنامه بیماری‌های صعب‌العلاج، گفت: در صورت تصویب هیأت وزیران و تعیین منابع مالی آن، پرداخت خدمات درمانی از جیب مردم، کاهش محسوسی خواهد داشت که از افتخارات دو قوه خواهد بود.

آفتاب‌‌نیوز :

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جریان گزارش کمیسیون بهداشت در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج، گفت: یکی از نکات مهمی که می‌توانیم از طریق آن به عدالت اجتماعی دست پیدا کنیم، بیمه است که در سال‌های متمادی مشکلاتی داشته است.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه باید بیمه‌ها را تقویت کرد تا مشکل سلامت نیز برطرف شود، عنوان کرد: عمده خدمات بیمه به منابعی باز می‌گردد که به بیمه اختصاص می‌یابد لذا با توجه به مشکلات ۲ سال اخیر و حجم بالای بیماران کرونایی، هر بیمارستان بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه کرده و بسیاری از منابع صرف درمان این بیماران شد. از سوی دیگر، درآمد اختصاصی بیمارستانی به شدت کاهش یافت و مطالبات مدافعان سلامت که به صورت ۳ شیفت کار می‌کردند، افزایش یافت.

عین اللهی در ادامه مطالبات کنونی بیمه را مبلغی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان عنوان و بیان کرد: مقام معظم رهبری اجازه دادند بخشی از اعتبارات از سوی دولت تأمین شود، اما مشکلات هنوز وجود دارد و امیدواریم با کمک مجلس و کمیسیون بهداشت این منابع امسال تأمین شود.

این عضو کابینه سیزدهم در ادامه با بیان اینکه اعتقاد ما به همگانی شدن بیمه است، یادآور شد: این موضوع را از دی ماه سال ۱۴۰۰ با اولویت مناطق کم برخوردار در دستور کار قرار دادیم و برای آن، آمار ۳ دهک پایین جامعه را از وزارت تعاون دریافت کردیم تا امکان ارائه خدمات بهتری داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ۹۵ درصد مردم کشور تحت پوشش بیمه قرار دارند، اظهار کرد: این آمادگی را داریم و این موضوع از افتخارات دولت و مجلس است که همه مردم را تحت پوشش بیمه قرار دهیم و گام بعدی نیز افزایش کیفیت خدمات بیمه است که به منابع و اعتبارات باز می‌گردد از این رو دنبال این هستیم که کیفیت و عمق بیمه را افزایش دهیم.

عین اللهی در ادامه با اشاره به بخشی از آمار در این خصوص عنوان کرد: پرداختی بیمه سلامت در ۳ دهک پایین جامعه برای بخش بستری ۹۵ درصد و برای بخش سرپایی ۸۰ درصد بوده همچنین این میزان در افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیتی به ترتیب به ۱۰۰ درصد و ۸۵ درصد ارتقا یافته است.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه در بیماران اوتیسم و معلولان بهزیستی، پیشنهاد پرداخت ۷۰ درصد تعرفه خصوصی و توانبخشی را به شورای عالی بیمه داده ایم، گفت: اگر این موضوع در این شورا به تصویب برسد از یکی از شهرستان‌های محروم به صورت آزمایشی آغاز خواهد شد همچنین پیشنهاد تعرفه خدمات خصوصی ناباروری ۷۰ درصد را به هیأت دولت داده ایم که بعد از تصویب در هیأت وزیران به اجرا در می‌آید.

وی در ادامه ضمن تشکر از مجلس شورای اسلامی برای اختصاص بودجه به بیماران صعب العلاج که با اجرای بسته مربوطه، پرداخت از جیب مردم کاهش محسوسی خواهد داشت، عنوان کرد: برای اینکه شورای عالی بیمه بتواند پوشش کامل خدمات را داشته باشد باید منابع آن مشخص شود که هنوز در امسال اجرا نشده و هروقت انجام شود، بسته‌های ما که آماده است به سرعت در شورای عالی بیمه بارگذاری خواهد شد.

عین اللهی در ادامه با اشاره به این مطلب که در خصوص بیماری‌های صعب العلاج، اساسنامه‌ای تدوین شده، اظهار کرد: گروه‌های تحت پوشش و نوع ارائه خدمات به آن‌ها نیز مشخص است و در دستور کار هیأت وزیران قرار دارد که در صورت تصویب، یکی از افتخارات دولت و مجلس خواهد بود که معضلات این دسته از بیماران را حل می‌کند.

وی ادامه داد: امروز کشور‌هایی همچون آمریکا با وجود منابع مالی در کنترل کرونا عقب افتاده اند در حالی که ما به صفر رسیده ایم، کما اینکه آمریکا روزانه بیش از ۴۰۰ مرگ را ثبت می‌کند، بنابراین موفقیت ما به دلیل قدرت مردم به عنوان بزرگترین مولفه است، ضمن اینکه کادر سلامت نیز در تاریخ درخشیدند.

عین اللهی با تشکر از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: اگر در ساختار مجلس کمیسیون تخصصی ایجاد می‌شود، باید به حرف‌های آن نیز گوش دهند، کما اینکه در این مدت راهنمایی‌های زیادی به ما داشتند.

وزیر بهداشت و درمان تصریح کرد: با تشکیل وزارت بهداشت در کشور یک جهش هم از نظر کیفی و هم کمّی ایجاد شد تا جایی که جمهوری اسلامی ایران امروز به بزرگترین قدرت حوزه سلامت در منطقه تبدیل شده است و به رغم ۴۰ سال تحریم، دانشگاه‌های کشور، نیرو‌های قابلی را تربیت کردند، کما اینکه اوایل انقلاب برای کوچکترین جراحی بیماران به کشور‌های مجاور فرستاده می‌شدند و یا از ظرفیت پزشکان بی کیفیت پاکستانی و افغانستانی استفاده می‌کردیم، اما امروز به غیر از اینکه بیماران خود را درمان می‌کنیم، سیلی از بیماران از کشور‌های مجاور برای درمان به ایران سفر می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما موظفیم کیفیت را حفظ کنیم، به اقدامات دلسوزانه کمیسیون بهداشت در این زمینه اشاره کرد و افزود: همانطور که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اشاره کردم، مجلس مرجع تصمیم گیری برای افزایش ظرفیت و مسائل پزشکی است و فرآیند‌های آن به صورت حساب شده پیش می‌رود و کمیسیون بهداشت و درستی بررسی کرده و مصوب می‌کند.

این عضو کابینه دولت سیزدهم یادآور شد: ما در افزایش ظرفیت باید کیفیت را نگه داریم، ضمن اینکه قول می‌دهم به اندازه زیرساخت‌ها ظرفیت‌ها را افزایش دهیم. از سوی دیگر مهمترین مسئله بهره وری است، کما اینکه ما یک هزار بیمارستان و ۱۵۰ هزار تخت داریم، اما بهره وری کامل نیست و باید کاری کنیم که در مراکز دولتی افراد بیشتری جذب شوند که این نیز نیاز به مشوق دارد. کما اینکه در جلسه هفته گذشته شورای حقوق و دستمزد، تصمیمات خوبی پیرامون سقف پلکانی و برداشتن سقف مناطق محروم اتخاذ شد.

وی افزود: ما در مورد مسائل حقوقی وزارت بهداشت را با ۵۰ هزار میلیارد بدهی و ۷۰۰ میلیون یورو تعهد تحویل گرفتیم، چرا که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ هیچ بودجه‌ای برای کرونا در نظر گرفته نشده بود و از مبلغ یک میلیارد دلاری که با اذن رهبری از صندوق توسعه برداشت شده بود، ۹۰۰ میلیون دلار آن هزینه شده بود و ما با همین وضعیت کرونا را مدیریت کردیم. همچنین سال گذشته درخصوص منابع مالی پایدار از ۱۷ هزار میلیارد تومان که باید تخصیص می‌یافت، ۱۲ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد و ۳ هزار میلیارد تومان پرداخت شد، اما امسال در بودجه آمده است که امیدواریم محقق شود. از سوی دیگر در مورد صدمات کالا‌های آسیب رسان هیچ مبلغی برای وزارتخانه تصویب نشد و این در حالی است که ما باید ضرر ناشی از استعمال سیگار را جبران کنیم، بنابراین مجبور شدیم از صندوق توسعه ۲۲ هزار میلیارد تومان برداشت کنیم که البته هنوز دریافت نکرده ایم، از سوی دیگر تعویق کارانه پزشکان و پرستاران به دلیل مشکلات مالی بود که حل شد.

عین اللهی تصریح کرد: در رابطه با وضعیت رسیدگی به مناطق محروم در پی سفر‌های استانی رئیس جمهور ۱۲ هزار میلیارد تومان به مراکز درمانی اختصاص داده شد و ما اولین رتبه از نظر تخصیص منابع مالی را به دست آوردیم، ضمن اینکه ۴۵ بیمارستان تجهیز کردیم و ۵۵ مرکز درمانی غیربیمارستانی و ۴۲۳ مرکز بهداشت ایجاد کردیم و امسال امیدواریم با تخصیص به موقع بودجه ۲۰۰۷ پروژه بهداشتی و ۲۵۳ بیمارستان در حال ساخت و افزایش ۴۸ تخت بیمارستانی را به نتیجه برسانیم و در مورد کادر پرستاری نیز ۱۲ هزار مجوز برای پرستاران و ۱۰ هزار به ازای ۳۰ هزار بازنشسته داشتیم، ضمن اینکه ۲۲ هزار پرستار را با لحاظ امتیاز به فعالان داوطلب در بخش کرونا جذب خواهیم کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر