توضیح وزارت جهاد درباره واردات «آریو تجارت سهیل»


توضیح وزارت جهاد درباره واردات «آریو تجارت سهیل»

معاون امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت:شرکت آریو تجارت سهیل 350 هزار تن نهاده خریداری کرده که توزیع می شود و هیچ ارزی از بانک مرکزی نگرفته؛ اما به دلیل کندی توزیع تعهدات این شرکت را واگذار کردیم.

به گزارش مشرق، محمد قربانی امروز در نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود شرکت «آریو تجارت سهیل» ارز از بانک مرکزی برای واردات نهاده گرفته اما نهاده‌ای تحویل نداده است، گفت: این شرکت حدود ۵۲۰ هزار تن نهاده به صورت اعتباری از کشورهای شمالی خریداری کرده و به مرور وارد کشور می‌شد، اما این شرکت هیچ ارزی حتی دلاری از بانک مرکزی تحویل نگرفته است.

معاون امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هفته گذشته همه تعهدات این شرکت را به شرکت پشتیبانی امور دام انتقال داده ایم، افزود: نهاده‌های خریداری شده با کشتی‌های کوچک ۲۰ هزار تنی از شمال وارد می‌شد که در شبکه حمل و نقل سرعت لازم را نداشت و به دلیل کندی ورود این نهاده‌ها به کشور و به دلیل نارضایتی که در سرعت تأمین وجود داشت هفته گذشته همه تعهدات این شرکت را گرفتیم و به شرکت پشتیبانی امور دام انتقال دادیم.

وی در جواب این سوال که آیا خبر پرداخت پول به حساب شرکتی در مجارستان و واردات از آن کشور صحت دارد؟ گفت: بحث مجارستان فقط برای دور زدن تحریم‌ها بود و این نهاده‌ها از کشورهای شمالی و عمدتاً روسیه وارد شده است.

قربانی در پاسخ به سؤالی دیگری درباره اینکه اگر پولی از سوی بانک مرکزی پرداخت نشده پس نهاده‌ها چگونه وارد کشور شده است؟ گفت: این نهاده‌ها به صورت اعتباری وارد می‌شود و محموله‌ پس از این که به مرزها می‌رسد در سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی بارگذاری می‌شود.

معاون امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: شرکت آریو تجارت سهیل به صورت جوینت‌ونچر با شرکت دیگری واردات انجام می‌داد.

وی در این باره که شاید جای سؤال باشد چرا وزارت جهاد کشاورزی این شرکت را برای واردات انتخاب کرده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی مسئول تأمین امنیت غذایی مردم است و از هر فرصتی برای این تامین استفاده می کند و نمی‌تواند منتظر بماند که واردکننده‌ای هر زمانی تصمیم گرفت اقدام به واردات کند و یا محصول وارداتی خود را به دلیل اینکه به قیمت بالاتری بفروشد، در داخل توزیع نکند.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل مشکلات تأمین نهاده در دنیا، جنگ روسیه و اوکراین و اقدامات ذخیره‌سازی که کشورها در پیش گرفته‌اند، هر ظرفیت و امکانی برای واردات وجود داشته باشد استفاده می‌کنیم، حتی ما کشتی‌های مسیرهای مختلف را به سمت ایران برمی‌گردانیم و در این راستا وظایف تفکیک‌شده معاونت‌ها نیز برداشته شده است و هر معاونتی هر کاری که از دستش برآید انجام می‌دهد.

قربانی با بیان اینکه واردات نهاده توسط شرکت آریو تجارت سهیل کاملا قانونی بوده است، گفت: براساس ماده ۳ اساسنامه تعاونی مرکزی روستایی و بندهای ۱۳ و ۱۵ که می‌گوید این سازمان می‌تواند عنداللزوم وارد فعالیت‌های بازرگانی شود، با همکاری این شرکت، واردات را انجام داده است.

وی درباره اینکه این شرکت نهاده را پیشتر و قبل از ورود به دامداران پیش‌فروش کرده بود، گفت: من اطلاعی ندارم، اما کالا خریداری شده و وجود دارد و در حال انتقال به تولیدکنندگان است.

* تا پایان تیرماه هوشمندسازی نانوایی‌ها در کل کشور انجام می‌شود

معاون امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سؤال که مبنی بر اینکه هوشمندسازی نانوایی‌ها در کشور چه زمانی به پایان می‌رسد، گفت: هوشمندسازی نانوایی‌ها که در آن به تعداد نان‌های خریداری شده یارانه به حساب نانوا پرداخت می‌شود تا پایان تیرماه در کل کشور اجرایی خواهد شد، اما هنوز یارانه نانوایی‌های سنتی برقرار است و قرار نیست فعلا افزایش قیمتی در نان انجام شود.

وی در مورد جزئیات این هوشمندسازی هم گفت: در کل کشور ۸۳ هزار پوز باید نصب شود که ۲ هزارتای آن در تهران خواهد بود که از روز گذشته به نانوایی‌های سنتی‌پز داده شده است.

وی ادامه داد: اشکالاتی هم در هوشمندسازی نانوایی‌ها وجود داشت اینکه شماره ملی فقط سرپرستان خانوار و یا سایر خانواده‌ها هم محاسبه می‌شود و یا امکان استفاده یک نانوا از چندین کارت برای بیشتر نشان دادن فروش نان، همه این اشکالات برطرف شده است.

وی تأکید کرد که با اجرای هوشمندسازی فروش در نانوایی‌ها، چندنرخی در نان به پایان می‌رسد، نشت یارانه وجود نخواهد داشت، قاچاق حذف می‌شود و کیفیت نان افزایش خواهد یافت.

*دلیل طولانی شدن صف های نانوایی ها

قربانی در پاسخ به سؤال دیگر درباره اینکه دلیل طولانی شدن صف‌های نانوایی پس از حذف یارانه آرد بخش صنعت چیست، گفت: طبیعی است که هنوز یارانه آراد سنتی حذف نشده است و احتمال اینکه آردهای بخش سنتی به بخش صنعت سرازیر شود وجود دارد و این دلیل صف‌های طولانی است.

قربانی در ادامه درباره حذف ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت، گفت: مشکلی که این مصوبه داشت این بود که طی چهار ماهی که در کشور ما ممنوعیت واردات اجرا می‌شد، در کشورهای دیگر فصل برداشت‌شان بود و قیمت‌ها هم پایین بود و ما این فرصت را از دست می‌دادیم، بنابراین امسال در فصل برداشت برنج هم امکان واردات وجود خواهد داشت.

*ذخایر کافی روغن و قیمت پایین تر از نرخ مصوب

قربانی در ادامه به ذخایر کافی روغن در کشور اشاره کرد و گفت: ۱۸۰ هزار تن روغن خام خریداری شده به کارخانجات تحویل داده شده و علاوه بر آن پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۰۰ هزار تن کلزا داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر قیمت روغن در بازار کمتر از نرخ مصوب است و روز گذشته بسته ۲.۵ کیلویی را ۱۷۰ هزار تومان خریداری کرده است.

معاون امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی همچنین مسئله جوجه‌کشی را یک امری قبیح عنوان کرد و گفت:‌ این اقدام از اخلاق کشاورزی به دور است به هر حال تولیدکنندگان باید در هر شرایطی به تولید خود ادامه دهند، ضمن اینکه در ماه جاری به دلیل نزدیک شدن به ایام محرم تقاضا بالا می‌رود و خرید جوجه یکروزه هم بیشتر می‌شود.

قربانی ادامه داد: علاوه بر آن وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که همه جوجه‌های تولیدی را جذب می‌کند پس با این حساب هر گونه جوجه‌کشی و رها کردن آن در بیابان از سوی تولیدکنندگان توجیهی ندارد.

*برنامه های آتی وزارت جهاد کشاورزی

معاون امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی به برنامه‌های آتی وزارت جهاد کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: بازنگری اساسنامه صندوق بیمه کشاورزی، تدوین اسناد کشاورزی در حوزه دریا و کویر، ارائه یارانه کاشت محصولات اساسی از جمله برای ۸ محصول اساسی ذرت، عدس، گندم، جو، ‌کلزا، پنبه، چغندر و سویا از جمله این اقدامات است.

وی تأکید کرد: مؤسسه اقتصاد کشاورزی هم قیمت خرید تضمینی محصولات را آماده می‌کند که امسال زودتر اعلام شود و نیز عوارض صادرات محصولات آب‌بر مانند سیب‌زمینی، گوجه و هندوانه بیشتر می‌شود.

وی افزود: برنامه تولید گوشت قرمز هم در چهار قطب کشور به صورت قراردادی اجرایی می‌شود و از توسعه کشت دانه روغنی کاملنیا حمایت جدی خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه تفاهم‌نامه‌ای برای تهاتر کود اوره با نهاده‌های کشاورزی با کشور برزیل منعقد شده است، گفت: برنامه‌ریزی ۵۰ درصدی خودکفایی دانه‌های روغنی طی سه سال آینده با اتمام برنامه‌های زهکشی در شمال کشور تحقق می‌یابد.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


از من مپرس