دغدغه‌های مالیاتی اصناف


دغدغه‌های مالیاتی اصناف

رئیس اتاق اصناف ایران خواستار حل مشکل مالیاتی اصناف شد و وزیر صمت نیز از رونمایی از سامانه بازرسی هوشمند خبر داد.

دغدغه‌های مالیاتی اصناف

به گزارش ایران اکونومیست، رئیس اتاق اصناف ایران، در مراسم بزرگداشت روز ملی اصناف، اظهار کرد: روز اول تیر روز ملی اصناف و روز ۱۰ تیر روز صنعت و معدن در تقویم ملی نام نهاده شده است. تفاوت امسال این است که با نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، روزهای اول تا ۱۰ تیر به عنوان “دهه تجارت و صنعت” نامگذاری شده است.

ممبینی در خصوص مزیت اشتغالزایی اصناف گفت: نوع اشتغال در اصناف، از نوع اشتغال پایدار است. در سه میلیون واحد صنفی نزدیک به ۹ میلیون اشتغال ایجاد شده است که وظیفه خدمات رسانی را در یک سطح گسترده در جامعه بر عهده گرفته‌اند.

دغدغه مالیاتی اصناف

وی در ادامه در خصوص انتظارات حمایتی اصناف از مجلس گفت: پس از تورم چند ساله‌ای که بر کشور حاکم بود و بیماری کرونا، امروز دغدغه جامعه اصناف موضوع مالیات است. قانون جدید مالیات و سامانه پایانه فروشگاهی قرار بود که در سال‌های گذشته اجرا شود به علت آماده نبودن زیرساخت‌ها اجرا نشد. در سامانه پایانه فروشگاهی قرار بر این بود که خرید و فروش فروشگاه‌ها ثبت شود و حالا دستگاه‌های پز مبنای تعیین مالیات قرار گرفته‌اند. این در حالی است که تراکنش‌های دستگاه‌های پز لزوما به معنای کسب درآمد و فروش نیستند. البته برخی از ایرادات در این باره رفع شده است، اما استدعا داریم مجلس به سازمان امور مالیاتی اجازه دهد درصدی از اطلاعات را مبنای فروش قرار دهد.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: سقف معافیت مالیاتی با موافقت رئیس جمهور تا ۴٫۸ میلیارد تومان افزایش یافت و مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیز تا ۱۵ تیرماه تمدید شد اما برای صنوفی که به واسطه مشکلات اقتصادی و کرونا دچار خسارت شده اند، نیاز به مساعدت بیشتری از سوی مجلس است.

به گفته وی در مصوبات سال ۱۳۶۱ سازمان تامین اجتماعی مکلف شد که کارگاه‌های زیر پنج نفر را از سهم کارفرما معاف کند. در سال ۱۳۹۱ به دلیل عدم ایفای تعهدات دولت در خصوص دیونی که به این سازمان داشت این قانون برای واحدهای جدید متوقف شد. این در حالی است که اشتغال در واحدهای صنفی پایدار است؛ بنابراین اگر به اهمیت اشتغالزایی صنفی توجه داشته باشیم تایید خواهیم کرد این قوانین نیاز به اصلاح دارند.

رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص اصلاح قانون نظام صنفی نیز گفت: این قانون در سال ۱۳۹۲ اصلاح شد اما در این اصلاحات نظر کارشناسان صنفی لحاظ نشد. اتفاقا نمایندگان مجلس در کمیسیون اقتصادی طرحی را برای اصلاح مجدد این قانون تهیه کرده‌اند. یکی از مشکلاتی که به وجود دارد این است که با وجود تعامل ۱۰۰ درصدی اصناف و مجلس به ویژه کمیسیون اقتصادی و فراکسیون اصناف، اما دستگاه‌های دیگر در مورد تدوین قانون اظهار نظر می‌کنند، تداخل و تعارضاتی به وجود می‌آورد. بعضی از قوانین در مجلس مصوب می‌شود اما در اجرا عملا بر اساس قانون نظام صنفی به مشکل بر می‌خوریم و در اجرا به مشکل بر می‌خوریم. امروز شهرداری‌ها عملا دخالت در امور صنفی می‌کنند، احداث ساختمان‌های تجاری و حمل و نقل از آن جمله‌اند.

رئیس اتاق اصناف افزود: حضور نمایندگان اصناف در شوراها و محافل مجلس لازم است تا مورد توجه قرار گیرد. تبصره یک ماده ۲۲قانون نظام صنفی محدودیت‌هایی برای حضور افراد در هیات مدیره اتحادیه‌های صنفی ایحاد شده است که از سال ۱۳۹۲ مورد اعتراض بوده و هنوز هم حل نشده است. ما از شما می‌خواهیم تشکل دیگری را نام ببرید تا حضور افراد برای خدمت به هم صنفان او محدودیت زمانی داشته باشد. نمایندگان مجلس پیش‌تر این محدودیت را برای خود نپذیرفتند و رای نیاورد. حال اصناف سوال دارند که چرا محدودیت زمان خدمت رئیس جمهوری را برای عضو هیات مدیره یک اتحادیه ۱۵۰ نفره قرار می‌دهیم. از مجلس می‌خواهیم که در قالب یک استفساریه در مجلس رفع شود یا در قالب یک طرح دو فوریتی به مجلس بیایند.

رونمایی از سامانه بازرسی هوشمند

سید رضا فاطمی‌امین - وزیر صمت - نیز در این مراسم گفت: سال گذشته مصوب کردیم که اصناف تولیدی در شهرک‌های صنعتی فعال شوند و امیدواریم با اجرای این مصوبه برخی از مشکلات اصناف رفع شود. در حوزه اصناف توزیعی، نیاز به سامانه بازرسی هوشمند داشتیم که امروز از این سامانه رونمایی می‌شود. ما معتقدیم که ممکن است برخی از واحدهای صنفی تخلفاتی داشته باشند اما نباید به کل جامعه صنفی تعمیم داده شود.

وی همچنین اظهار کرد: به عقیده بنده، مهمترین مسئله و چالش در بروز و ظهور مسائل اقتصادی ایران، “ناترازی ها” است. به این معنا که انسجام و هماهنگی در زنجیره تولید تا مصرف وجود ندارد. همچنین ناترازی هایی در حوزه جغرافیایی داریم؛ به طوری که برخی از استان ها، مناطق معدنی و صنعتی هستند و برخی دیگر از این مزایا بی بهره مانده اند.

وزیر صمت گفت: در طول سالهای گذشته وقت و سرمایه زیادی صرف مدیریت امور اقتصادی شده است، اما وضعیت امروز متناسب با آنچه از زمان و سرمایه هزینه شده است نیست و ما امیدواریم در این دوره مسئولیت بتوانیم در مسیر رفع این اشکالات به مردم خدمت کنیم.

وعده اصلاح قوانین مالیاتی

در ادامه این برنامه، قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی وعده داد که مجلس قوانین مالیاتی را به نفع تولیدکنندگان اصلاح می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید