پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در تیر ماه 1401


پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در تیر ماه 1401

یکی از مهمترین سوالاتی که برای مشتریان خودرو پیش می‌آید این است که پرفروش ترین خودروهای بازار ایران کدام‌اند؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا با محبوب ترین ماشین های بازار کشور در تیر ماه 1401 آشنا شوید.این روزها بازار خودرو به شدت متلاطم است و...

یکی از مهمترین سوالاتی که برای مشتریان خودرو پیش می‌آید این است که پرفروش ترین خودروهای بازار ایران کدام‌اند؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا با محبوب ترین ماشین های بازار کشور در تیر ماه 1401 آشنا شوید.

این روزها بازار خودرو به شدت متلاطم است و مدام شاهد کاهش و افزایش قیمت‌ها هستیم. چندی پیش وزارت صمت اعلام کرده بود که باید فروش برخی از خودروهای خودروسازان خصوصی معلق شود تا جلوی سه نرخی شدن و افزایش قیمت برخی از آنها گرفته شود. از طرف دیگر خودروسازان خصوصی معتقدند که سامانه یکپارچه فروش خودرو چیزی جز ضرر برای بازار ندارد.

پرفروش ترین خودروهای بازار ایران را بشناسید

همان‌طور که می‌دانید این روزها شاید تنها بخشی که وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد و روز به روز مشغول تولید و مونتاژ خودروهای جدید هستند، بخش خصوصی است. مشکل دیگری که به وجود آمده، فروش خودروها و قرعه کشی آنها است. هم‌اکنون مشتریان نمی‌دانند که باید دقیقا چه اقدامی انجام دهند و حتی پس از ثبت نام در سامانه جامع خودرو سردرگم شده‌اند که آیا جزو برندگان هستند یا در لیست انتظار قرار گرفته‌اند. در این بازار آشفته همچنان خریداران و فروشندگانی وجود دارند که به خرید و فروش می‌پردازند. در این مطلب قصد داریم از روی میانگین قیمت خودروها به بررسی پرفروش ترین خودروهای بازار ایران بپردازیم.

1. سمند ال ایکس ساده مدل 1401 / قیمت 305 میلیون تومان

پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در تیر ماه 1401پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در تیر ماه 1401

گذشته خودروی داخلی سمند پستی و بلندی‌های زیادی داشته است. آن اوایل که این خودرو پس از پژو 405 راهی بازار شد مزایا و امکانات بیشتری نسبت به آن داشت، ولی به علت وجود برخی از مشکلات نتوانست آن‌طور که باید مورد توجه مشتریان قرار بگیرد. عده‌ای معتقد بودند که سمند وزن بالا ولی کیفیت پایینی دارد و همین باعث می‌شود اتاق آن سر و صدای زیادی بدهد.

همان‌طور که گفتیم این خودرو هم قیمت به‌صرفه‌تری داشت و هم آپشن‌های بیشتری برای آن در نظر گرفته شده بود؛ ولی متاسفانه استقبالی که شایسته‌اش بود را به خود ندید. خوشبختانه زمان مثل همیشه مشکلات را حل کرد و رفته رفته مشتریان ایرانی به این نتیجه رسیدند که سمند هم خودروی خوبی است.

از جمله مولفه‌هایی که باعث شد سمند ال ایکس در کانون توجه خریداران قرار بگیرد می‌توان به طراحی مدرن و جدید، فضای کابین جذاب و امروزی، کیفیت سواری و امکانات رفاهی بیشتر اشاره کرد. به طور کلی این محصول ایران خودرو نیاز به زمان داشت تا پس از توقف عرضه پژو 405 جای خود را در بازار پیدا کند. سمند سال‌هاست که تبدیل به یکی از پرفروش‌ ترین خودروهای بازار ایران شده و هنوز هم که هنوز است نسخه‌های مختلفی از آن راهی بازار می‌شود.

طی سال‌های اخیر سمند با تیپ‌های مختلفی در بازار ایران مشاهده شده است. هر یک از این مدل‌های جدید دچار فیس لیفت‌های کوچک و بزرگی شده‌اند و نام برخی از آنها نیز عوض شده که برای مثال می‌توان به سمند تشریفاتی سریر، سمند ال ایکس، سورن و سمند پلاس اشاره کرد.

گفته شده که خودرویی همچون دنا نیز از روی سمند الهام گرفته شده است. متاسفانه امروزه آنقدر بازار خودروهای چینی رونق گرفته و محصولات گوناگون و اقتصادی راهی بازار داخلی ما می‌شود که جایی برای عرض اندام خودروهای داخلی مانند سمند نیست. سمند هم اسیر این شرایط شده و این روزها دیگر جذابیت قدیم را ندارد، ولی هنوز هم مشتریان ترجیح می‌دهند به علت قیمت مناسب و هزینه‌های نگهداری کمتر آن را خریداری کنند.

ایران خودرو برخی از محصولات خود را با اندکی تغییرات جزئی هر ساله راهی بازار می‌کند و منظور از سمند LX سال نیز همین است. این تغییرات ممکن است هم در ظاهر باشد و هم در باطن. برخی بر این باور هستند که اگر ایران خودرو دنا را همان نسخه فیس لیفت سمند معرفی می‌کرد بهتر بود، ولی خب حالا که شرایط طور دیگری پیش رفته و هم‌اکنون دنا و سمند نیز در تیپ‌های مختلف و با اختلاف قیمت در بازار حضور دارند.

در چنین بازاری باید با وضع موجود ساخت و البته که تفکیک این دو خودرو صدمه زیادی به خودروسازی کشور وارد نکرده است و همچنان می‌توان از طراحی ظاهری سمند لذت برد. هر چند که این طراحی تکراری و خسته کننده شده ولی نقطه مثبت آن این است که از خطوط اصولی و هماهنگ بهره می‌برد.

2. تارا دنده ای مدل 1401 / قیمت 460 میلیون تومان

پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در تیر ماه 1401پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در تیر ماه 1401

تا پیش از سال 97 تحریمی علیه خودروسازی ایران وجود نداشت و آمریکا همچنان در برجام مانده بود؛ ولی همزمان با خروج آمریکا از این معاهده، ورق برگشت و تمامی خودروسازان برتری که از کشورهای دیگر وارد ایران شده بودند با آغاز تحریم‌ها رخت بر بستند و از کشورمان رفتند.

کمپانی پژو و فرانسوی‌ها قرار بود که همکاری خوبی را با شرکت ایران خودرو داشته باشد، ولی وقتی که تحریم‌ها شروع شد، این شرکت نقض پیمان کرد. اما خوشبختانه ایران خودرو موفق شد حق امتیاز پژو 301 را از آنها بگیرد و پس از آن مهندسان ایرانی توانستند روی این پلتفرم تغییراتی ایجاد کنند و یک پلتفرم ملی بسازند.

ایران خودرو مدتی بعد تصمیم گرفت این پلتفرم را روی یکی از محصولات جدید خود به نام تارا نصب کند و بدین ترتیب اولین خودرو با این پلتفرم، تارا دنده ای بوده است. کد کارخانه‌ای تارا در ابتدا K132 بود. بد نیست بدانید که در اواخر سال 98 ایران خودرو به رونمایی از تارا پرداخت و در سال 99 تولید آن آغاز شد و سرانجام اولین نسخه از این خودرو با مدل 1400 راهی بازارها شد.

در کشور ما پژو 301 وجود ندارد، ولی پلتفرم این خودرو همان‌طور که گفتیم با تغییراتی روی تارا به کار رفته است. تارا نیز یک خودروی ایرانی در کلاس ابعاد C است. گفتنی است که به لطف وجود همین پلتفرم و دست‌کاری آن برای تارا همچنان مزایای آن را در این خودروی ملی می‌بینیم. برای مثال تارا از نظر ایمنی، ابعاد و فضایی که درون کابین آن وجود دارد، بسیار شبیه به پژو 301 است.

همین عوامل باعث شده تا تارا خودرویی جدید و نسبتا مدرن به حساب آید. از جمله امکانات ایمنی که در تارا وجود دارد و گفته می‌شود برای خودروهای امروزی بسیار ضروری است، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی است. تارا مجهز به پیشرانه TU5 پلاس است و عملا می‌دانیم که نمی‌تواند با سایر محصولات روز دنیا به رقابت در این زمینه بپردازد، ولی این موتور از نسخه قدیمی‌اش بهتر شده است. مونتاژ تارا همچنان دارای ضعف‌هایی است که نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد، ولی سلایق مختلف راحت‌تر با آن کنار می‌آیند.

3. پژو 206 تیپ 2 مدل 1401 / قیمت 305 میلیون تومان

پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در تیر ماه 1401پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در تیر ماه 1401

اولین باری که خودروی پژو 206 وارد بازار ایران شد، سال 1380 بود. در آن اوایلی که این خودروی مونتاژی راهی بازار داخلی شد، یکی از بهترین هاچ بک‌های اروپایی محسوب می‌شد و البته که مونتاژ آن نیز به خوبی صورت پذیرفته بود. ایران خودرو از همان اوایل دهه 80 هجری مونتاژ این محصول را آغاز کرد و هم‌اکنون نزدیک به دو دهه است که 206 در ایران در تیپ‌های مختلف تولید می‌شود.

در بازار کنونی پژو 206 با خودروهایی نظیر کوییک و تیبا 2 رقابت می‌کند. این خودرو یکی از پرفروش ترین خودروهای بازار ایران و البته شرکت ایران خودرو است و با وجود این که خودرویی قدیمی محسوب می‌شود، اما به لطف طراحی ظاهری جذاب و مشخصاتی که دارد همچنان محبوب است. از طرف دیگر قیمت این خودرو طی سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته، ولی این باعث نشده تا خریداران دست از خرید بکشند.

می‌توان مزایای زیادی برای پژو 206 تیپ 2 نام برد، ولی مصرف سوخت پایین، ظاهر هماهنگ و زیبا و وجود قطعات یدکی فراوان از مهم‌ترین‌های آن هستند. البته در کنار مزایای زیادی که این هاچ بک دارد، معایبی نیز از جمله فضای کم درون کابین برای سرنشینان، افت کیفیت ساخت و عایق‌بندی ضعیف دارد.

در طول سال‌های اخیر پژو 206 تغییرات زیادی داشته و بدین ترتیب مشتریان همواره این محصول را با آپدیت‌های بعدی خریداری می‌کرده‌اند. در برهه‌ای از زمان برخی از مراجع و نهادهای قانونی ایران خودرو را مجبور کردند تا برای این خودرو کیسه هوا و سیستم ترمز ضد قفل بگذارد. ایران خودرو هم در کنار این موارد سیستم توزیع نیروی ترمز و حتی سنسورهای دنده عقب نیز تعبیه کرد.

ایران خودرو در دهه اخیر و از سال 1398 به بعد تصمیم گرفته به سمت تولید خودروهای اقتصادی و مقرون به صرفه حرکت کند و به همین خاطر برخی از امکانات رفاهی پژو 206 مانند سی دی پلیر و سنسور دنده عقب را از روی این خودرو حذف کرده است.

4. ساینا دنده ای 1401 / قیمت 214 میلیون تومان

پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در تیر ماه 1401پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در تیر ماه 1401

سایپا نیز در کنار ایران خودرو به تولید خودروهای پرفروش داخلی می‌پردازد. هنگامی که این گروه خودروسازی موفق به تولید تیبا هاچ بک شد، تصمیم گرفت با در نظر گرفتن سلیقه مشتریان خود دست به تولید محصولی بین تیبا و پژو 405 بزند. در واقع با یک نظرسنجی ساده مشخص شد که مشتریان ترجیح می‌دهند با اندکی مبلغ بیشتر، خودرویی بخرند که ویژگی‌های ساینا را دارد.

بنابراین سایپا نیز به سلیقه مشتریان خود احترام گذاشت و خط تولید ساینا را راه‌اندازی کرد و چیزی از تولید این خودروی سدان نگذشته بود که با شعار تبلیغاتی «یه تغییر به موقع» اقدام به تولید فیس لیفت آن کرد. از جمله تفاوت‌های میان ساینا معمولی با ساینا نیوفیس این است که ساینا فیس لیفت شده مجهز به دریچه گاز برقی شده و حالا دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است.

ساینا نیوفیس از نظر مشخصات فنی هیچ تغییر خاصی نداشته و همچنان از همان پیشرانه 1.5 لیتری M15 بهره می‌گیرد. از طرف دیگر گفته می‌شود کابین جدید این خودرو بر اساس ساینا اتومات ساخته شده است. به طور کلی تفاوت‌های زیادی بین ساینا جدید با ساینا معمولی وجود دارد که برخی از آنها به شرح ذیل هستند:

اضافه شدن دی لایت و اتولایت، گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب (اما بدون تغییر کاسه چراغ)، جلوپنجره جدید با قاب استیل، رینگ آلومینیومی جدید (که البته سفارشی است)، فرمان جدید، تریم داخلی جدید و صفحه کیلومتر جدید.

همان‌طور که می‌دانید هیچ شرکتی و به خصوص سایپا تمام تخم مرغ‌هایش را درون یک سبد نمی‌گذارد و برای آن دسته از مشتریانی که امکانات بیشتر برایشان اهمیت دارد نیز ساینا نیوفیس را به دو دسته تقسیم‌بندی کرده که یکی از آنها ساینا اس و دیگری ساینا جی است و با این حساب اولی نسخه ارزان‌تر و دومی نسخه گران‌تر و فول آپشن‌تر این خودرو است.

در اقدامی عجیب شرکت خودروسازی سایپا هشت مورد از امکانات رفاهی و آپشن‌های مهم ساینا را حذف کرده که می‌توان به دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سیستم کنترل پایداری، سنسور باد تایر، روکش چرم صندلی، مانیتور، دوربین عقب، شیشه دودی و ترمز کمکی اشاره کرد.

5. تیبا صندوقدار مدل 1401 / قیمت 193 میلیون تومان

پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در تیر ماه 1401پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در تیر ماه 1401

تیبا صندوق دار یکی دیگر از پرفروش ترین خودروهای بازار ایران به شمار می‌رود. سایپا در سال 1388 تصمیم گرفت پلتفرم خودروی پراید را بهبود بخشد و آن را روی خودروی جدیدی بگذارد که تیبا نام گرفت. بنابراین هم‌اکنون تیبا و پراید روی یک پلتفرم سوار شده‌اند، منتها اگر نگاهی به طراحی بدنه پراید و تیبا بیندازیم متوجه خواهیم شد که تیبا خودروی ایمن‌تر و قابل اطمینان‌تری محسوب می‌شود.

گروه خودروسازی سایپا بعدها برای خودروی جدید خود چهار تیپ مختلف با امکانات رفاهی و تجهیزات کمتر و بیشتر در نظر گرفت. برای مثال تیپ SL ایربگ نداشت، در حالی که تیپ LX تنها با ایربگ راننده عرضه شده بود. همچنین دو تیپ دیگر یعنی EX با دو ایربگ راهی بازار شد و تیپ SX امکانات بیشتری از قبیل تهویه دیجیتال، شیشه بالابر برقی عقب، تنظیم برقی آینه، ریموت کنترل و رینگ آلومینیومی داشت.

چند سال پس از عرضه موفق این خودرو، سایپا تصمیم گرفت مونتاژ سه تیپ SL، LX و EX را متوقف کند و تنها تیپ کامل‌تر اس ایکس را روانه بازار داخلی کند. چهار سال بعد و در سال 1400 سایپا مجددا یک تیپ جدید برای تیبا در نظر گرفت و نام آن را SX پلاس گذاشت که در بازار با نام تیبا آپشنال خرید و فروش می‌شود.

از جمله تفاوت‌هایی که تیبا SX با نسخه پلاس خود دارد می‌توان به تغییر طرح قالپاق‌ها، کشیده شدن زه کرومی به دو جلوپنجره، تبدیل سپر تک رنگ به دو رنگ، طرح کوییک شدن قاب آینه‌ها و درج برچسب گرافیکی TIBA PLUS روی درهای جلویی اشاره کرد. البته تغییرات و افزودنی‌های جالب توجه دیگری نیز به تیبا صندوقدار پلاس آمده که شامل مانیتور لمسی با دوربین عقب، سنسور عقب، روکش چرم صندلی، کفپوش سه بعدی، شیشه دودی عقب، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی و شیشه بالابر برقی عقب می‌شود.

6. پراید 111 مدل 1399 / قیمت 203 میلیون تومان

پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در تیر ماه 1401پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در تیر ماه 1401

پراید از آن دسته خودروهایی است که بسیاری از کارشناسان لقب ارابه مرگ به آن داده‌اند و چندان از آن تعریف نمی‌شود، چرا که در پایین‌ترین سطح کیفی قرار دارد و عملا آپشنی برای عرضه ندارد و تجهیزات ایمنی آن هم که بدون شرح است. سایپا در سال 88 سرانجام نسخه جدید و به‌روز شده پراید را با نام پراید 111 راهی بازار کرد.

این خودرو در بدو ورود دارای 5 تیپ مختلف بود و تنها تفاوت این پنج تیپ با یکدیگر در سه ویژگی داشتن یا نداشتن فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و ایربگ راننده خلاصه می‌شد. تنها مدلی که هیچ‌یک از این سه ویژگی را نداشت و مدل پایه محسوب می‌شد، مدل ST بود.

چهار تیپ دیگر شامل LX با فرمان هیدرولیک، SL با ترمز ABS، تیپ SX هم هیدرولیک و هم ترمز ABS و نهایتا تیپ EX می‌شود که هر سه ویژگی مذکور را با هم دارد. البته پراید 111 دو تیپ دیگر هم دارد که به نام LE و SE هستند و اولی در تیراژ محدود راهی بازار شد، ولی دومی در سال 92 عرضه شد.

تنها تفاوتی که تیپ SE در مقایسه با تیپ EX دارد، ایربگ دیگر سرنشین جلو است. همچنین این خودرو در مقایسه با دیگر تیپ‌های پراید 111 ویژگی‌هایی نظیر تقویت جعبه فرمان، تغییر استاندارد آلایندگی پیشرانه از یورو ۳ به یورو ۴ و بهبود مختصر قدرت و گشتاور دارد. اگرچه تولید این خودرو در سال 96 متوقف شد، اما بنا بر دلایلی در سال‌های 97 تا 99 این خودروی پرفروش مجددا تولید گردید. آخرین تاریخ عرضه این خودرو به سال 99 و اردیبهشت ماه برمی‌گردد و هم‌اکنون نمونه‌های دست دوم و کارکرده یا برخی نمونه‌های صفر کیلومتر 99 وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات