بازدهی بورس در خرداد


بازدهی بورس در خرداد

در خرداد ماه بازدهی ماهانه بورس پس از ۴ ماه منفی شد و میزان خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام افزایش یافت. به نظر می‌رسد با وجود رشد قیمت‌ها در بازار‌های موازی و انتظارات تورمی، عامل خروج سرمایه از بورس افزایش بی اعتمادی است.

بازدهی بورس در خردادبازدهی بورس در خرداد
شاخص کل بورس در پایان معاملات روز سه‌شنبه ۳۱ خرداد به سطح یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحد رسید تا خرداد ماه را نیز در کانال ۱.۵ میلیون واحدی به پایان ببرد، اما خرداد اولین ماه نزولی سال جاری بود.

بدین ترتیب روند صعودی بورس که از بهمن سال گذشته آغاز شد و تا پایان اردیبهشت تداوم داشت در آخرین ماه بهار از دست رفت. در بهمن ماه شاخص بورس بازدهی مثبت ۰.۲ درصدی داشت و در اسفند شاخص بالاتر از نیمه کانال ۱.۳ میلیونی قرار گرفت و بازدهی مثبت ۶.۶ درصد را ثبت کرد. در فروردین روند صعودی بورس تداوم یافت و شاخص تا کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بالا آمد و ۱۰ درصد رشد کرد. در اردیبهشت نیز رشد شاخص ۴.۵ درصد بود. اما در ۲۱ روز کاری خرداد ماه، با آنکه تعداد روز‌های صعودی شاخص بیشتر بود، اما در مجموع نزول کرد.

بازدهی ماهانه بازار سهام

با ایستادن شاخص بورس در سطح یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحد بازدهی بورس در خرداد ماه به منفی ۲.۵ درصد رسید. شاخص ۱۱ روز صعودی را پشت سر گذاشت و در ۱۰ روز نزول کرد. شاخص کل در مجموع ۴۰ هزار و ۶۸ واحد افت کرد.

شاخص کل هم وزن نیز در آخرین روز کاری خرداد نسبت به آخرین روز معاملاتی اردیبهشت ماه ۱۶ هزار و ۷۲۸ واحد پائین‌تر ایستاد؛ بنابراین شاخص هم وزن افت ۳.۸ درصدی را در خرداد پشت سر گذاشت.

خروج پول حقیقی

در ۲۱ روز معاملاتی خرداد ماه در ۱۸ روز شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم و تنها در ۳ روز کاری سرمایه حقیقی به بازار وارد شد. مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در خرداد ماه ۷ هزار و ۹۰۴ میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه ۳۷۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است که نسبت به خروج روزانه ۷۲ میلیارد تومان پول حقیقی در اردیبهشت ماه افزایش ۴۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش میانگین ماهانه ارزش معاملات

مجموع ارزش معاملات کل بازار سهام در خرداد ماه ۸۵۹ هزار و ۲۶۹ میلیارد تومان بود. میانگین روزانه ارزش معاملات کل ۴۰ هزار و ۹۱۷ میلیارد تومان است که نسبت به ماه پیشین رشد ۱۰ درصدی داشته است.

افت میانگین ماهانه ارزش معاملات خرد

در ماه اخیر مجموع ارزش معاملات خرد بورس ۹۹ هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان بود. همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات خرد ۴ هزار و ۷۳۱ میلیارد تومان است که نسبت به اردیبهشت ماه افت ۲۷ درصدی داشته است.

میانگین ارزش عرضه و تقاضا

میانگین ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات روزانه بورس تهران در خرداد ماه ۹۳ میلیارد تومان بود که نسبت به ماه پیشین ۱۱ درصد افزایش یافته است.

میانگین ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روزانه بورس تهران در خرداد ماه ۲۵۹ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۶۰۶ میلیارد تومانی اردیبهشت ماه کاهش ۵۷ درصدی داشته است. به طور کلی در ماه اخیر میانگین روزانه صف‌های خرید ۱۶۶ میلیارد تومان بیشتر از میانگین روزانه صف‌های فروش بود، به عبارت دیگر به طور میانگین معاملات روزانه بازار با مازاد تقاضای ۱۶۶ میلیارد تومانی بسته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام