اعتبار هنرمند به مفهوم پشت اثر است


اعتبار هنرمند به مفهوم پشت اثر است

نمایشگاه «مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت» به عنوان تازه‌ترین نمایشگاه موزه هنرهای معاصر تهران نتیجه دو رویکرد مهم در تاریخ هنر است که مینیمالیسم می‌خواست هنر را به ساده‌ترین و بنیادی‌ترین عناصر خلاصه کند و کانسپچوال آرت به جای هنر به مثابه شیئ، به...

اعتبار هنرمند به مفهوم پشت اثر است

به گزارش ایران اکونومیست از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در آیین افتتاح نمایشگاه مینی‌مالیسم (کمینه‌گرایی) و کانسپچوال آرت (هنر مفهومی) ضمن تشکر از همه افرادی که نقشی در برگزاری این نمایشگاه داشتند، اظهار داشت: امروز شاهد نمایشگاهی هستیم که برخی آثار ارزشمند گنجینه موزه در آن به نمایش درآمده است.

اعتبار هنرمند به مفهوم پشت اثر است

عبادرضا اسلامی گفت: جنبش‌هایی که در اواسط قرن بیستم نگاهی جدی‌تر به هنر داشت، تعریف استاندارد هنر را قبول نداشتند و بیشتر به فلسفه و ایده هنر توجه کردند. به نظر می‌رسد این جنبش‌ها پرسش سختی برای تاریخ هنر مطرح کردند، این که ماهیت اثر هنری در شیئ بودن است یا در اندیشه پشت آن.

وی افزود: از ویژگی‌های خوب نمایشگاه مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت این است که تاریخ هنر را مرور می‌کند و سعی شده است در تبلیغات، کتاب و... نیز این رویکرد وجود داشته باشد. ۳۸ اثر در این نمایشگاه وجود دارد که بیشتر آنها برای نخستین بار است که از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خارج شده و نمایش داده می‌شوند. در این میان بعضی از آثار از چیدمان درستی برخوردار نبود و با زحمات همکاران و کیوریتور(هنرگردان) نمایشگاه، درباره چیدمان آنها تحقیق شد و با توجه به اسناد موجود، به شیوه نمایش آثار دسترسی پیدا کردیم. سعی می‌کنیم تا پایان سال نمایشگاه‌های دیگری از گنجینه موزه برگزار شود و بخش نمایش دائمی آثار گنجینه موزه را راه‌اندازی کنیم.

بهرنگ صمدزادگان نمایشگاه‌گردان مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت نیز در این آیین بیان کرد: از همه همکارانم در موزه هنرهای معاصر تشکر می‌کنم زیرا عزم راسخی برای برگزاری این نمایشگاه داشتند. با توجه به تجربیاتی که در کشورهای خارجی داشته‌ام می‌گویم که یکی از حرفه‌ای‌ترین تیم‌هایی که تا به حال با آنها همکاری کرده‌ام تیم موزه هنرهای معاصر تهران است که با آگاهی و جدیت مشغول کار هستند.

اعتبار هنرمند به مفهوم پشت اثر است

وی افزود: این نمایشگاه نقطه آغازی برای این است که گنجینه موزه هنرهای معاصر به نمایش درآید و بتوانیم این آثار را زنده نگهداریم. به عنوان یک معلم برایم مهم است که دانشجویان بتوانند این آثار را از نزدیک ببینند. بسیاری از جوانان در حسرت دیدن آثار موزه‌های خارجی به سر می‌برند اما ما باید از این سرمایه گرانقدری که داریم استفاده کنیم.

صمدزادگان درباره اهمیت موضوعی نمایشگاه مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت گفت: ما در جامعه هنری ایران با جریان هنر زیباشناسانه مدرن یا هنر انتزاعی و احساس‌گرا سالیان سال است که آشنایی داریم اما آنچه کمتر با آن آشنا هستیم جریان ضدزیبایی‌شناسی است. جریانی که در میانه قرن بیستم به دلایل مختلف اجتماعی صورت گرفت و منجر به فعالیت‌های غیرزیبایی‌شناسانه می‌شد.

نتیجه آن دو رویکرد مهم بود، مینیمالیسم که می‌خواست هنر را به ساده‌ترین و بنیادی‌ترین عناصر خلاصه کند و کانسپچوال آرت که نکته مهم در آن‌ ایده پشت یک اثر هنری بود و نه شیئی که تولید می‌شد.

نمایشگاه‌گردان مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت بیان کرد: ما در زمانه هنر معاصر به سر می‌بریم. اگر مینیمالیسم و کانسپچوال آرت آنتی تز زیبایی‌شناسی را صادر کردند ما امروزه در دوره سنتز هستیم. هنر امروز به زعم بسیاری از تئوریسین‌ها هم شامل زیبایی‌شناسی مدرن است و هم کانسپچوال آرت، در حالی که هیچ کدام آنها به طور کامل مدنظر نیست.

اعتبار هنرمند به مفهوم پشت اثر است

نمایشگاه مینی‌مالیسم (کمینه‌گرایی) و کانسپچوال آرت (هنر مفهومی)، بخشی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با نمایشگاه‌گردانی بهرنگ صمدزادگان، ۳۱ خرداد افتتاح شد و تا ۲۷ شهریور از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به جز تعطیلات رسمی در این موزه به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب بوستان لاله برپاست.

نمایشگاه پیش رو به مرور دو جریان سرنوشت‌ساز در تاریخ هنر یعنی مینی‌مالیسم (کمینه‌گرایی) و هنر کانسپچوال‌ (هنر مفهومی) و تاثیرات و مشتقات آنها می پردازد. دو جریانی که در اواسط قرن بیستم مسیر جدید و بی‌سابقه‌ای را در تاریخ هنرهای تجسمی پایه گذاشتند و تعاریف مرسوم درباره اثر هنری به‌ عنوان شیء زیباشناسانه را دچار تغییر کردند، میراثی که بعد از دوران اوج این دو جریان در سیر تاریخ هنر برجا ماند. این نمایشگاه به معرفی و بررسی نمونه‌هایی از این جریانات هنری، زمینه‌ها، مقدمات و میراث و تاثیراتشان می‌پردازد.

نمایشگاه مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت، تلاش دارد بخشی از گنجینه ارزشمند موزه هنرهای معاصر تهران را ارائه کند که در میانه قرن بیستم میلادی تعریفی نوین از هنر را پیشنهاد داد که تا پیش از آن متصور نبود. اولویت بخشیدن به فکر و اندیشه به جای جلال و شکوه زیبایی‌شناختی مدرنیستی، دگرگونی‌های بزرگ در دنیای هنر پدید آورد و هنر را وارد ساحت‌هایی کرد که تعجب‌ها را برانگیخت.

در نمایشگاه مینی‌مالیسم و هنرمفهومی بیش از ۱۲۰ اثر از ۳۴ هنرمند از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران از جمله سل له ویت، جوزف کاسوت، جان بالدساری، اد راشا، یان دیبتس، دنیس اپنهایم، برنار وُنه، شوساکو آراکاورا، مارسل دوشان، گیلبرت و جرج، دانلد جاد، رابرت اسمیتسون، میکله زازا، برند و هیلا بکر، گرفان الک، ژاکلین وینزور، تری اتکینسون و مایکل بالدوین، بورلی پپر، پیتر استرویکن، من ری، میشل آنجلو پیستولتو، رابرت موریس، مارسل بروتهرس، میشل استوارت، راجر ولش، دن فلاوین، کیت سونیر، اد راینهارد، اگنس مارتین، دیتر روث، کریستو و ژان کلود، فرانک استلا، گوردون ماتاکلارک، دنیل اسپوئری به نمایش گذاشته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


راز جاودانگی تاردیگرادها فاش شد!