صورت‌های مالی بانک آینده دستکاری نشده؛ زیان شرکت افزایش یافته است


صورت‌های مالی بانک آینده دستکاری نشده؛ زیان شرکت افزایش یافته است

کارشناس بازار سرمایه گفت: در مورد تغییر و دستکاری اطلاعات در کدال باید دقت شود که شاید از نظر فنی، امکان چنین کاری ممکن باشد؛ اما در عمل نه می‌توان چنین کاری کرد و نه نیازی است که چنین کاری انجام شود.

آقای مهدی میرزایی گفت: بررسی صورت‌های مالی نشان می‌دهد که مجموع زیان انباشته بانک آینده، به رقم ۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. بر اساس صورت‌های مالی اعلامی این بانک در ابتدای سال ۱۴۰۰، رقمی بالغ بر ۶۷.۴ هزار میلیارد تومان زیان انباشته در ترازنامه ثبت شده بود. به هرحال بانک مذکور در زمره بانک‌هایی است که به علل مختلف و طی سالیان متمادی، زیان شناسایی می‌کرد و مجموع این ارقام تا ابتدای سال ۱۴۰۰ به رقم فوق‌الذکر رسیده بود. طی سال ۱۴۰۰، بانک مرکزی گام‌هایی در راستای بهبود وضعیت مدیریت بانک آینده از طریق تغییر ترکیب هیات مدیره برداشت و امید می‌رفت که عملکرد بانک بهبود پیدا کند و یا اینکه حداقل بدتر نشود اما صورت های مالی منتشره نشان می‌دهد که طی ۱۲ ماه سال ۱۴۰۰ نیز، این بانک زیانی بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان شناسایی کرده و رقم زیان انباشته این بانک در انتهای سال ۱۴۰۰ به رقم ۹۵.۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گفته میرزایی بررسی جزئیات آنچه که در سال ۱۴۰۰ رخ داده، نشان می‌دهد که از رقم ۲۸ هزار میلیارد تومان زیان، عمدهء آن مربوط به عملیات اصلی بانک یعنی دریافت سپرده و اعطای تسهیلات بوده است. طبق صورت‌های اعلامی، بانک آینده در سال ۱۴۰۰، به میزان ۲۳.۸ هزار میلیارد تومان درآمد از محل اعطای تسهیلات و خرید اوراق و سپرده‌گذاری نزد بانک‌های دیگر کسب کرده؛ اما رقمی بالغ بر ۴۷.۷ هزار میلیارد تومان سود پرداختی به سپرده‌های مردم داشته که به عنوان هزینه بانک در نظر گرفته می‌شود. برآیند این دو رقم، زیانی در حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان هست که نقش اصلی را در افزایش کل زیان سال ۱۴۰۰ ایفا کرده است. برآیند این وضعیت موجب شده تا به ازای هر سهم، ۱۷۴۸ تومان زیان شناسایی شود.

صورت‌های مالی بانک آینده دستکاری نشده؛ زیان شرکت افزایش یافته است
صورت‌های مالی بانک آینده دستکاری نشده؛ زیان شرکت افزایش یافته است

این کارشناس می‌گوید با توجه به مواردی که در رابطه با اطلاعات منتشر شده این بانک بر روی سامانه کدال مطرح شده می‌توان گفت، با توجه به گسترش اینترنت طی این روزها، عملا افراد در جریان اطلاعات مالی قرار می‌گیرند و با ذخیره کردن فایل‌های مربوطه، در عمل اطلاعات منتشر شده در گذشته باقی خواهد ماند، بنابراین تغییر اطلاعات خیلی فوری مشخص خواهد شد و این اقدام نفعی برای ناشران نخواهد داشت.

او گفت: سابقه داشت است که صورت‌های مالی در ماه‌های بعدی به علل مختلفی دستخوش اصلاحات شدند و ناشر اقدام به درج گزارش جدید با عنوان اصلاحیه کرده است. باید دقت کرد که اطلاعات مالی در نهایت با تائید دفاتر حسابرسی، نهایی می‌شوند و ازین جهت، اصل بر اعتماد هست. البته که در هر فعالیتی، خطای انسانی ممکن هست وجود داشته باشه، اما باید دقت کرد سازمان بورس هم آن قدر نیرو ندارد که بخواهد اقدام به صحت‌سنجی تک تک گزاره‌های مالی نماید، بلکه همین دفاتر حسابرسی، نقش امین و واسط را ایفا می‌کنند.

پیش از این در فضازی مجازی اظهاراتی مبنی بر این که اطلاعات صورت های مالی این بانک بر روی کدال دچار تغییر شده است مطرح شده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است