صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت در اولویت است


صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت در اولویت است

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: صدور خدمات فنی و مهندسی در صنایع نفت و گاز اولویت‌ وزارت نفت است، از این رو از هر حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان...

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی وزارت نفت،‌ وزارت نفت و بانک توسعه صادرات ایران به‌منظور اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت مبنی بر توسعه ظرفیت‌ها، ایجاد هم‌افزایی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

‌به‌دنبال تأکید مقام معظم رهبری بر افزایش تولیدات صنعت نفت با تکیه بر دانش‌بنیان کردن صنایع نفتی، در صنعت نفت همواره تلاش شده است تا از حداکثر توان شرکت‌های دانش‌بنیان و مؤسسه‌های تحقیقاتی برای رفع چالش‌ها و نیازهای فناوری ساخت و خدمات استفاده شود.

از ابتدای استقرار دولت با ارزیابی نیازهای فناورانه صنعت نفت، رسته‌های اولویت‌دار در توسعه کسب‌وکار دانش‌بنیان صنعت نفت بررسی و به ۶ بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی، تحول دیجیتال در صنعت نفت، افزایش ضریب بازیافت از طریق احیای چاه‌های غیرفعال و کم‌بازده و دیگر راهکارها، جلوگیری از سوختن گازهای مشعل و بازیابی گازهای همراه نفت، ساخت بار اول محصولات راهبردی صنعت نفت و تولید کالاهای دانش‌بنیان صنعت نفت و تکمیل زنجیره ارزش صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی تقسیم‌بندی شدند.

بر مبنای ظرفیت قانونی مندرج در بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰، وزارت نفت طی دو نوبت فراخوان از همه شرکت‌های فناور، نوآور، خلاق و دانش‌بنیان دعوت کرد برای استفاده از این تسهیلات، پروژه‌های پیشنهادی خود را ذیل هریک از رسته‌های اولویت‌دار یادشده ثبت کردند.

تعداد ۳۵۴ درخواست طی دو نوبت فراخوان به ثبت رسید که پس از برگزاری نشست‌های پرشمار از سوی کارگروه توسعه اشتغال وزارت نفت و بررسی و اعتبارسنجی مدارک و درخواست‌های به ثبت‌ رسیده از سوی شرکت‌های متقاضی، تعداد ۱۷۸ طرح مورد تأیید قرار گرفته (بیش از ۵۰ درصد آنها دانش‌بنیان هستند) و برای دریافت تسهیلات بانک‌های عامل دارای قرارداد با وزارت نفت معرفی شده‌اند.

در این میان با توجه به شرایط مناسب تسهیلات در نظر گرفته شده در قرارداد عاملیت وزارت نفت با بانک توسعه صادرات ایران و نظر به رویکرد این بانک برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه محصولات دانش‌بنیان صادرات‌محور، تعداد ۹۹ شرکت (که ۷۲ مورد از آنها مربوط به رسته ساخت بار اول محصولات راهبردی صنعت نفت و تولید کالاهای دانش‌بنیان صنعت نفت بوده‌اند) برای دریافت تسهیلات مربوطه به این بانک معرفی شدند که اکنون مراحل ارزیابی را طی می‌کنند.

در همین باره و به‌منظور اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و سیاست‌های دولت مبنی بر توسعه ظرفیت‌ها، ایجاد هم‌افزایی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد به استناد جزء (۵) بند (ث) ماده (۳) قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب ۱۳۹۱.۲.۱۹ نسبت به حمایت شرکت‌های داخلی برای ساخت تجهیزات و صدور خدمات فنی و مهندسی در عرصه‌های بین‌المللی اقدام کند.

‌بنابراین تفاهم‌نامه‌ای با هدف توسعه و ایجاد زمینه و همکاری‌ها و برای گسترش بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، بین معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت و بانک توسعه صادرات ایران منعقد می‌شود. هدف این تفاهم‌نامه حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور داخلی صنعت نفت به‌منظور توانمندسازی و افزایش توان رقابتی آنها برای ساخت تجهیزات و صدور خدمات فنی و مهندسی در عرصه‌های بین‌المللی و ارتقای شاخص‌های بهره‌وری در اقتصاد ملی است.

‌* صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت در اولویت است

در این مراسم وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی با بیان اینکه برای نهایی شدن این تفاهم‌نامه نشست‌های مشترک پرشمار و مستمری در وزارت نفت و بانک توسعه صادرات برگزار شده است، گفت: به‌زودی با صدور مجوز از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی شاهد گام‌های عملی برای ارائه تسهیلات بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت نفت خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به دیگر کشورهای جهان از اولویت‌های وزارت نفت است، گفت: یکی از دلایل انتخاب بانک توسعه صادرات ایران برای اعطای تسهیلات، تشویق شرکت‌ها و سازندگان دانش‌بنیان برای موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

*اعطای وام ۹ درصد به شرکت‌های دانش‌بنیان‌ و کوچک صنعت نفت

عرفان ریاحی، مدیرکل امور فناوری معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت نیز در این آیین با اشاره به ظرفیت‌های موجود در بند الف تبصره ۱۸ قانون برای حمایت مالی از شرکت های دانش‌بنیان صنعت نفت گفت: با صدور مجوز از سوی وزارت امور اقتصادی و داریی در آینده‌ای نزدیک، بانک توسعه صادرات ایران اعطای وام‌های ۹ درصد به شرکت‌های دانش‌بنیان و کوچک تأییدشده صنعت نفت را آغاز خواهد کرد.

وی به بودجه مناسب صندوق پژوهش و فناوری وزارت نفت برای حمایت و اعطای وام به شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت نفت گفت: هم‌اکنون بحث ازدیاد برداشت نفت از چاه‌های نفت و گاز، فناوری‌های روزآمد تکمیل زنجیره ارزش افزوده در صنایع پایین‌دستی، تولید تجهیزات بار نخست و جلوگیری از سوزانده شدن گازهای همراه نفت مورد تأکید وزارت نفت برای انجام پژوهش و به‌کارگیری فناوری‌های روزآمد جهان است.

مدیرکل امور فناوری معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با اشاره به انتخاب ۱۷۸ شرکت از میان ۳۵۴ شرکت دانش‌بنیان کشور برای فعالیت در صنعت نفت گفت: تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه پژوهشی تأیید و به چهار بانک ملت، ملی، تجارت و توسعه صادرات ایران برای اعطای تسهیلات معرفی شده است.

انتهای پیام/ ت 101

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط