قالیباف: دیوان محاسبات در مسیر تحول حرکت می کند


قالیباف: دیوان محاسبات در مسیر تحول حرکت می کند

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از دیوان محاسبات درخصوص ارائه گزارش ارزیابی عملکرد برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: دیوان محاسبات به عنوان یک نهاد نظارتی پیشرو، در مسیر تحولی خوبی حرکت می کند که خوشبختانه مورد عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب نیز قرار...

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف امروز در مراسم رونمایی از گزارش ارزیابی عملکرد قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور با حضور مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و اعضای هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: واکاوی اجمالی برنامه های توسعه چه در دوران قبل از انقلاب و چه طی چهار دهه اخیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می دهد که میزان دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در تمامی آنها، در مرز ۳۰ درصدی قرار داشته است؛ لذا باید در یک آسیب شناسی، به این سوال مهم پاسخ دهیم که اگر ما این برنامه ریزی ها را نمی داشتیم، تحقق هدفگذاری های ما از میزان فعلی، بیشتر بود یا کمتر؟

وی تغییر در متدولوژی برنامه ریزی توسعه محور را نیاز اصلی کشور دانست و تصریح کرد: ناگفته پیداست که اگر بخواهیم به همان سبک و سیاق گذشته برنامه های توسعه را تدوین کنیم، توفیق چندانی در حل مشکلات نخواهیم داشت.

قالیباف با اشاره به اینکه ما بیش از آنکه به رشد اقتصادی نیاز داشته باشیم، محتاج ثبات اقتصادی هستیم، تاکید نمود: تردید نداشته باشید که با برنامه ریزی صحیح، تلاش خستگی ناپذیر و تمرکز بر مساله محوری به راحتی خواهیم توانست تا مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم.

وی در پایان بیان داشت: ما موظف هستیم تا با امیدآفرینی در سطح جامعه، در راستای تحقق جهاد تبیین مورد تاکید رهبر انقلاب گام برداریم؛ اگرچه بنده معتقدم که افزون بر جهاد تبیین به جهاد تصمیم هم در عرصه حکمرانی نیازمندیم تا با پذیرفتن خطرات و قدرت ریسک پذیری، بهترین تصمیمات را برای مردم اتخاذ کنیم.

رونمایی از گزارش جامع ارزیابی عملکرد برنامه ششم توسعه توسط رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کل دیوان محاسبات کشور از دیگر برنامه های این نشست بود.

بذرپاش: برنامه ریزی جدید برای نظارت دیوان محاسبات بر شرکت های دولتی آغاز شده است

مراسم رونمایی از گزارش ارزیابی عملکرد قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و اعضای هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در این نشست ضمن تقدیر از پشتیبانی های نمایندگان مجلس یازدهم از اقدامات دیوان محاسبات، اظهار داشت: کسب رضایت مقام معظم رهبری از سوی دیوان محاسبات کشور اگرچه ثمره تلاش های بی وقفه همکارانم در این نهاد نظارتی است اما از نقش ویژه ریاست محترم مجلس و نمایندگان مردم به ویژه اعضای محترم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات که با حمایت های خود، یاری دهنده ما در این مسیر بودند، نیز نباید به سادگی گذشت.

بذرپاش با بیان اینکه فصل جدیدی از نظارت‌های دیوان محاسبات در حوزه شرکت‌های دولتی آغاز شده است، تاکید نمود: با توجه به رهنمودهای اخیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس مبنی بر تداوم نظارت دیوان محاسبات بر شرکت‌های دولتی، برنامه ریزی جدیدی را در این باره انجام داده ایم تا فارغ از استثنائات در مقوله شرکت‎داری، تمایل به نظارت گریزی و استنکاف از پاسخگویی در بین شرکت های دولتی را به حداقل ممکن برسانیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی دوره تحولی در دیوان محاسبات، اصلاح ساختار بودجه‌ریزی، بهبود عملکرد نظام مالی کشور و مشخص کردن سهم هر یک از بخش های فعال اقتصادی در توسعه و پیشرفت کشور است تا برنامه ریزی های کلان در این حوزه به بهترین نحو انجام پذیرد.

بذرپاش در ادامه، پیرامون تهیه گزارش ارزیابی عملکرد برنامه پنج ساله ششم توسعه از سوی دیوان محاسبات، بیان نمود: با توجه به پایان برنامه ششم و آغاز فرآیندهای تصمیم گیری درباره برنامه پنج ساله هفتم در مجمع تشخیص مصلحت و دیگر ارکان نظام، اکنون بهترین فرصت بود تا با تحلیل نقاط قوت و ضعف در اجرای برنامه ششم، مشخص شود که هر یک از احکام چه اندازه محقق شده‌اند و تطبیق لازم میان احکام برنامه با سیاست‌ها و نیز، تطبیق بودجه‌های سنواتی ۵ سال اخیر با احکام برنامه چه میزان بوده است و این گزارش به عنوان چراغ راه تدوین برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کل دیوان محاسبات ضمن برشماری مهمترین اقدامات این نهاد، گفت: ارائه زودهنگام تفریغ بودجه سالانه، انتشار گزارش‌های تفریغ دوماهه از بودجه جاری، افتتاح مرکز نوآوری و خانه خلاق دیوان محاسبات، راه اندازی سامانه ارتباطات مردمی ۱۹۸، تشکیل مجمع معاونین اداری و مالی دستگاه ها با محوریت دیوان محاسبات، برپایی کمیته پیگیری مطالبات بانک ها، هوشمندسازی نظارت و برخط نمودن رسیدگی ها از جمله اقداماتی است که با تلاش همکارانم در دیوان فناورانه مردم پایه، به طور کامل عملیاتی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته