دُم پروانه‌ها عامل بقای آنها+فیلم


دُم پروانه‌ها عامل بقای آنها+فیلم

قسمت انتهایی بال پروانه‌ها یا همان دُم، برای برخی از آن‌ها فقط یک عضو تزئینی نیست و ارزش بیشتری دارد. مطالعات گویای این مطلب است که دم ابزاری برای بقای پروانه‌ها در مقابل پرندگان مهاجم است.

دُم پروانه‌ها عامل بقای آنها+فیلم

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از پایگاه خبری سایِنس‌نیوز (Science News)، پروانه‌ها هم مانند مارمولک‌ها ممکن است دمشان را از دست بدهند. دم‌ پروانه‌ها توجه پرندگان مهاجم را جلب می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها به قسمت‌های مهم‌تر اندام پروانه‌ها توجهی نکنند.

پژوهشگران موزه ملی تاریخ طبیعی در پاریس با مطالعه بر روی بال‌های پروانه‌های دُم‌فاخته‌ای (swallowtail butterflies)، به این نتیجه رسیده‌اند که برخی از انواع این پروانه‌ها، طرح‌هایی شبیه سر یا چشمشان بر روی بال‌هایشان دارند و بیشتر حمله‌های مهاجمان به آن قسمت‌ها صورت می‌گیرد.

مطالعه بر روی تعداد زیادی از پروانه‌ها حاکی از این بود که یکی از بال‌های همه پروانه‌های جمع‌آوری‌شده آسیب دیده بود و قسمت انتهایی هشتاد و دو درصد بال‌ها صدمه خورده بود؛ این نکته نشان می‌داد که مهاجمان به دم پروانه‌ها حمله می‌کنند.

در نهایت، پژوهش‌ها بیانگر این است که دُم پروانه‌های دم‌فاخته‌ای حملات را از قسمت‌های آسیب‌پذیر اندام پروانه دفع می‌کند. به این ترتیب مهاجمان به قسمتی از اندام پروانه‌ها حمله می‌کنند که به‌آسانی جدا می‌شود و در نتیجه، حشره از حملات جان سالم به در می‌برد. این شبیه به استراتژی برخی از مارمولک‌ها است که در مقابل مهاجمان گرسنه، دمشان، که عضو جداشدنی اندامشان است، را فدا می‌کنند.

پژوهشگران احتمال می‌دهند که نابودی یک یا هردو دم بال برای پروانه‌ها عوارضی داشته باشد؛ مثلاً ممکن است آن‌ها دیگر نتوانند به سرعت قبلشان پرواز کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!