لاوروف: برجام باید احیا شود


لاوروف: برجام باید احیا شود

لاوروف ادامه داد: ابتکار آمریکا در خاورمیانه و پدافندهای موشکی بالانس ایجاد نمی‌کند و تلاش برای ایجاد لاین جداکننده بین کشورهای منطقه و ایجاد اختلاف است. این خط مشی به بن بست منجر...

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه که بنا به دعوت همتای ایرانی خود و در اولین سفرش به جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم عصر دیروز وارد تهران شد، امروز (پنجشنبه) دوم تیرماه پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

به گزارش فارس، وی در ابتدای این نشست خبری ضمن قدردانی از مهمان نوازی امیرعبداللهیان به دیدارش با آیت‌الله رئیسی اشاره کرد و گفت: مذاکرات بسیار خوبی داشتیم و امروز هم به صورت مفصل با آقای امیرعبداللهیان گفت‌وگو داشتیم و دو کشور تصمیم دارند که روابط خود را تعمیق ببخشند. ما نظر مشترک داریم که روابط فیمابین توانسته به سطح بسیار بالایی در طول تاریخ برسد. با این هدف کار می‌کنیم بر روی توافق بزرگ که ابتکار آن توسط رئیس جمهور ایران مطرح شده است. چند وقت پیش پیشنهاد وزارت ما به تهران مخابره شد و امروز توافق کردیم کارشناسان هر چه سریع‌تر درباره این سند مهم توافق کنند. سندی که آینده شراکت استراتژیک ما را برای ۲۰ سال آینده مشخص می‌کند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد:‌ وظیفه ماست که روابط فیمابین را گسترش دهیم در شرایطی که تحریم‌های آمریکا و کشورهای اقماری مانع توسعه پویای روابط دو کشور شده است. علیرغم همه این تبعیض‌ها تجارت ما سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافت و به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده است و امسال روند مثبت است و هر کاری صورت می‌دهیم که از این روند حمایت کنیم.

لاوروف به سفر الکساندر نواک به تهران نیز اشاره و عنوان کرد: ما اعلام کردیم که باید راه‌های خاصی را در بخش انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، فاینانس، بانکی و گمرکی پیدا کنیم. ما در حال حاضر در فاز دوم و سوم نیروگاه بوشهر کار می‌کنیم.

وی گفت: هفته قبل در چارچوب سن پترزبورگ که یک نشست اقتصادی برگزار شد، بحثی درباره همکاری دو کشور داشتیم و در آینده هم قرار است جلسه کمیسیون مشترک را برگزار کنیم. وزارت امور خارجه دو کشور به حمایت سیاسی و دیپلماتیک خود در همه مسائل مختلف ادامه می‌دهند. روسیه در پروسه مذاکراتی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای حصول توافقنامه در زمینه تجارت آزاد همکاری می‌کند که نشست بعدی آن قرار است در ژوئیه در اصفهان برگزار شود.

لاوروف خاطرنشان کرد: توافقنامه‌ای درباره امنیت اطلاعاتی داریم و همچنین درباره ایجاد مراکز فرهنگی در دو کشور صبحت کردیم و همچنین امروز درباره لزوم توسعه همکاری در بخش اکتشاف و نفت و گاز و همکاری در حوزه علمی و فنی گفت‌وگو کردیم. ما نظر مشترک داریم که نباید اجازه دهیم آمریکا و اقمار آنها اصول بین‌الملل و اساس منشور سازمان ملل و برابری حاکمیت کشورها را عوض کنند. ما و ایران تحریم‌های یکجانبه برخلاف منشور ملل متحد توسط آمریکا را محکوم می‌کنیم و نیازمند آن است که همه کشورهای مستقل با این روند مقابله کنند.

مطمئنیم ایران نقش مهمی در تحکیم سازمان شانگهای ایفا می‌کند

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی فدراسیون روسیه در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: ما از پروسه رسمی ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای به عنوان عضو دائم استقبال می‌کنیم. قرار است در سمرقند یک تفاهمنامه‌ای امضا شود که زمان و پروسه حقوقی این مسئله را بیان می‌کند که فکر نمی‌کنم زمان زیادی را بطلبد. مطمئنیم ایران نقش مهمی را در تحکیم این سازمان ایفا می‌کند.

همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران که ناقض برجام است، باید لغو شود

وی درباره برجام نیز اظهار داشت: هدف ما این است که اشتباهی که آمریکا صورت داد تصحیح کنیم. زمانی آمریکا از برجام و قطعنامه خارج شد، یک بار دیگر حقوق بین‌الملل را نقض کرده است. باید کاری کنیم که برجام احیا شود و به همان شکل اول آن که در سال ۲۰۱۵ توسط قطعنامه سازمان ملل تایید شد، بدون هیچ اضافه و کم کردن از آن.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران که ناقض برجام است، باید لغو شود، امیدوارم آمریکا انتخاب منطقی خودش را صورت دهد. البته اطمینان نهایی را در این زمینه ندارم.

وی همچنین به موضوع سوریه نیز اشاره کرد و گفت:‌ درباره موضوع سوریه در چارچوب روند آستانه صحبت کردیم. نشستی در نورسلطان برگزار شد و توافق کردیم به هماهنگی خود به نفع اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ و به نفع حل و فصل مسائل بشردوستانه و بازسازی سوریه و بازگشت مهاجران و این‌که این کشور به زندگی ایده‌آل خود بازگردند، ادامه دهیم. ایران و روسیه برای کمک به تحقق پروژه‌های مشترک در سوریه همکاری می‌کنند، ولی متاسفانه غرب تلاش‌های خودشان را برای انجام الزامات قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت متوقف می‌کنند و تلاش می‌کنند مانع تلاش‌های آژانس‌های زیر نظر سازمان ملل در این زمینه شوند. آنها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مشکل ایجاد می‌کنند.

وی گفت: درباره یمن و قفقاز جنوبی صحبت کردیم. ما امکانات زیادی داریم که از نفوذ و اثر منطقه‌ای ایران و روسیه برای حل و فصل اختلافات استفاده کنیم.

لاوروف ادامه داد: ما متعهد هستیم به انجام وظایفی که به ثبات بخشیدن به منطقه خلیج فارس منجر شود. روسیه ابتکاری را برای امنیت دسته جمعی در منطقه پیشنهاد کرده است و آماده‌ایم همکاری کنیم که دیالوگ همکارانه بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایجاد کنیم. هفته بعد اجلاس سران خزر در عشق آباد است و توافق کردیم برای این مراسم مهم آماده شویم.

از ایران برای فهم درست ریشه‌های مشکل در اوکراین تشکر کردیم

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: در دیدار دیروز با آقای رئیسی به صورت مفصل درباره وضعیت فعلی در اوکراین صحبت کردیم. از ایران برای فهم درست ریشه‌های این مشکل تشکر کردیم. غربی‌ها به ریاست آمریکا تلاش می‌کنند از اوکراین به عنوان مأمنی برای ایجاد تهدید علیه خاک روسیه و مهار روسیه استفاده کنند. این خط مشی آنهاست و تمام درخواست‌های ما از سوی غرب رد و نادیده گرفته شد. فدراسیون روسیه و آقای پوتین بارها توضیح دادند که ما انتخاب دیگری نداشتیم، به جز اینکه‌ منافع دونباس و مردم روس در دونباس را تامین کنیم. تهدیدهای نئونازیستی که در کی‌یف صورت گرفت و بعد از کودتای ۲۰۱۴ اوکراین، هم کی‌یف به صورت علنی و رسمی رد کردند و هم کسانی که آن را ساختند، رد کردند. مطمئنیم کشورهای جهان از این وضعیت فعلی آگاه هستند.

وزیر خارجه روسیه گفت: آمریکا تلاش دارد نظم خودش را به دیگر کشورها دیکته کند. این راه ناقض همه پروسه‌های تاریخی و روند عینی ایجاد جهان چندقطبی است که در چارچوب آن، کشورها وحدت و منافع خودشان را حفظ می‌کنند و از منافع خودشان دفاع می‌کنند.

خبرنگاری با اشاره به نقش سازنده ایران و روسیه برای رسیدن به توافق خوب و پایدار و با بیان این‌که شاهد کارشکنی‌های آمریکا هستیم، نظر لاوروف را درباره نقش مخرب آمریکا برای کند کردن روند مذاکرات پرسید که وی گفت: آمریکا ملاحظات خودش را نگاه می‌کند و براساس مشکلات داخلی خود عمل کرده و تلاش می‌کند ذهن انتخابات کنندگانش را از مشکلات داخلی منحرف کند. آنچه آمریکا در مذاکرات برای احیای برجام انجام می‌دهد مثالی است که هدف آن تایید نقش رهبری بی چون و چرای آمریکا در دستورکارهای بین‌المللی است. این‌که اعتبار خودش را بالاتر از بقیه قرار دهد، ریسک دار است. آمریکا یک سال پیش ما را متهم کرد که ما بر سر راه احیای برجام ترمز ایجاد کردیم، و این مسئله درست نبود و همه به این موضوع اذعان دارند، روسیه مثل طرف‌های دیگر گفته که آماده است برجام را به صورت کامل احیا کند. آمریکا از آن زمان به صورت تنهایی در این زمینه ترمز ایجاد می‌‌کند. ما به دوستان ایرانی گفتیم که از موضع آنها برای احیای کامل برجام بدون هیچ کم و کاستی و افزودن به آن حمایت می‌کنیم.

حادثه اخیر حمله به فرودگاه غیرنظامی در سوریه بود

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سؤالی درباره سوریه و این‌که موضع روسیه در مورد سوریه چقدر با ایران نزدیک است و آیا تذکر اخیر وزارت خارجه روسیه پس از هدف قرار گرفتن فرودگاه دمشق را به عنوان نشانه‌ای از نزدیکی بیشتر این مواضع قلمداد کنیم؟ گفت: لازم است همه کشورها قطعنامه ۲۲۵۴ را به صورت کامل اجرا کنند و لزوم احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه را مدنظر قرار دهند. در تماس‌هایی که با اسرائیل داریم، به صورت دائم توجه آنها را جلب می‌کنیم که نقض این قطعنامه را متوقف کنند و تاکید داریم که فضای هوایی را در سوریه نقض نکنند و حملات هوایی انجام ندهند. حادثه اخیر که رخ داد حمله به فرودگاه غیرنظامی بود و باعث از کار افتادن این فرودگاه شد. ما از اسرائیل درخواست کرده و خواستیم که قطعنامه شورای امنیت را رعایت کنند و در دفاع از موضع خودمان ادامه می‌دهیم.

هیچ ارتباطی بین انجام عملیات ویژه روسیه در اوکراین با بحران امنیت غذایی وجود ندارد

وی درباره بحران امنیت غذایی هم گفت: هیچ ارتباطی بین انجام عملیات ویژه روسیه در اوکراین با بحران امنیت غذایی وجود ندارد و همه می‌دانند و آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی مطلعند. بحران و عواقب این بحران چند سال پیش ایجاد شد. مسئله دیروز هم نیست و چند سال قبل این مسئله شروع شد.کشورهای غربی یک کار پوپولیستی انجام دادند. تلاشی که در حال حاضر توسط ترکیه و دبیرکل سازمان ملل صورت می‌گیرد، خیلی وقت پیش می‌توانست موفقیت آمیز باشد، اگر اوکراین و صاحبان غربی آنها مین زدایی دریای سیاه و بنادر آن را انجام می‌دادند. تلاش برای ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی هدفش بر این مسئله است که در کار منطقه دریای سیاه دخالت کند. باید مین زدایی شود و کشتیرانی را آزاد کنیم. روسیه امنیت حرکت این کشتی‌ها را بسفر تامین می‌کند.

لاوروف ادامه داد: گندمی که در اوکراین است کمتر از یک درصد تولید گندم جهان است. باید اوکراین را مجبور کنیم که کشتی‌هایی را که توقیف کرده‌اند آزاد کنند و مانورهای انحرافی را برای تغییر اذهان مردم انجام ندهند.

وی درباره همکاری ایران و روسیه برای تامین منافع مشترک در بازار انرژی گفت: ما همیشه در همکاری دوجانبه راه‌هایی را برای مشکلات ایجاد شده پیدا کردیم. آمریکا و کشورهای اقماری آنها به صورت غیرقانونی تلاش کردند توسعه بخش انرژی ایران را مهار کنند و همین کار را در قبال روسیه انجام می‌دهند. پلان دوجانبه‌ای را امروز بررسی کردیم که در حال حاضر چارچوب خودش را پیدا می‌‌کند. هدف این است که این را به تحریم‌های یکجانبه منوط نکنیم. برنامه پرامیدی داریم که اجازه می‌دهد در این بستر کار کنیم. به همراه طرف ایرانی به صورت سنتی در این زمینه کار می‌کنیم، برای ثبات بخشیدن به بازار نفت و گاز توافق کامل داریم که در چارچوب اوپک پلاس برای لزوم تامین منافع ایران در کارهای آتی همکاری کنیم.

کشورهای عرب، دیالوگی با طرف ایرانی برقرار کنند

وزیر خارجه روسیه همچنین در پاسخ به سؤالی در پاسخ به سؤال خبرنگار روس بیان کرد: در خصوص ایده هایی که از سوی آمریکا مطرح می‌شود که تلاش می‌کنند یک بلوکی را بین کشورهای مختلف عربی و اسرائیل ایجاد کنند که آن را مقابل ایران قرار دهند، خیلی زیاد می‌شود صحبت کرد. اگر آمریکا واقعا علاقه‌مند است برجام را احیا کند، ترجیح ما بر این است که برنامه‌های اختلافی ایجاد نشود. آمریکا در هر منطقه‌ای این کار را صورت می‌دهد. در هند و اقیانوس هند این برنامه را دنبال می‌کند و این ناقض همه فرمت‌های جهانی است که در آسیا و اقیانوس آرام در حول و حوش آسه آن وجود دارد.

لاوروف ادامه داد: آمریکا فرمت جدایی طلبانه پیشنهاد می‌دهند که چین را مهار و روسیه را ایزوله کنند. می‌خواهند سیستم پدافند دفاعی در خاورمیانه ایجاد کنند، این منطقه باید متحد باشد. در خصوص ایجاد سیستم امنیت مشترک در خاورمیانه که در چارچوب این سیستم، پیشنهاد می‌کنیم کشورهای عرب، دیالوگی با طرف ایرانی برقرار و ترتیبات اعتمادساز انجام داده و قدم‌های دیگر بردارند که تامین کننده ثبات در منطقه باشد و ما هم خواستار همکاری در این زمینه هستیم. سازمان ملل و اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا نیز وارد این روند شوند.

لاوروف ادامه داد: ابتکار آمریکا در خاورمیانه و پدافندهای موشکی بالانس ایجاد نمی‌کند و تلاش برای ایجاد لاین جداکننده بین کشورهای منطقه و ایجاد اختلاف است. این خط مشی به بن بست منجر می‌شود. همه مشکلات باید از طریق همکاری حل شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس