برنامه‌محوری سازمان تبلیغات در گام دوم انقلاب/الزامات تحول فرهنگی


برنامه‌محوری سازمان تبلیغات در گام دوم انقلاب/الزامات تحول فرهنگی

سازمان تبلیغات اسلامی درحالی وارد چهل‌ویکمین سال تأسیس خود شده که در سپهر گام دوم انقلاب با نگاهی به بیانیه راهبردی رهبر انقلاب و رویکرد برنامه محوری مسیر «تحول فرهنگی» را در پیش‌گرفته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: امام خمینی (ره) از ابتدای تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی با توجه اقتضاسنجی‌ها و احصای نیازهای موجود اقدام به تشکیل نهادهای انقلابی کردند، ایشان سازمان تبلیغات اسلامی را در راستای اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخص‌های اعتقادی در یکم تیرماه ۱۳۶۰ بنا نهادند.

تبلیغات اسلامی با شبکه عظیم مردمی ازجمله روحانیت، روحانیون و امامان مستقر در روستا، مساجد و پایگاه‌های اجتماعی به همراه مادحین، هیئات مذهبی، خانه‌ها و مؤسسات قرآنی، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی، جمعیت نهضت پیشرفت بانوان و.... در عرصه‌های مختلف فعالیت‌های تبلیغ و ترویج اسلام ناب محمدی را بر عهده دارد.

اجرا و پیاده‌سازی مسجد جامعه پرداز در قالب سند بیانیه گام دوم انقلاب، ارتقای امام محله و امت، توسعه فراگیری مخاطب در فضای مجازی از محوری‌ترین رویکردهای تبلیغات اسلامی در «جهاد تبیین» است.

تربیت و کادرسازی در حوزه نیروی انسانی و ترویج گفتمان اولویت‌دار نظام مقدس جمهوری اسلامی از دیگر رویکردها و برنامه‌های محوری است که سازمان تبلیغات اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی آن را در پیش‌گرفته است.

ارائه آموزش‌ها برای حضور مؤثر در جهاد تبیین، ترسیم سازمان رزم جهاد تبیین و شناسایی گروه‌های نقش‌آفرین در این عرصه از دیگر فعالیت‌هایی است که سازمان تبلیغات اسلامی آن را سرلوحه قرار داده است.

برنامه‌محوری سازمان تبلیغات در گام دوم انقلاب/الزامات تحول فرهنگی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکم انتصاب حجت‌الاسلام محمد قمی به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کردند: «تبلیغات اسلامی یکی از مهم‌ترین رویش‌های انقلاب اسلامی است که با تصمیمی روشن‌بینانه و ژرف‌نگرانه با هدف تبلیغ و عرضه‌ی اندیشه‌ی تابناک اسلام ناب محمدی (صلوات‌الله‌علیه‌وآله) به جامعه‌ی انقلابی بویژه جوانان جویای حقیقت و معرفت، شکل گرفت. این سازمان بحمدالله طی حدود ۴ دهه اخیر منشأ خدمات و برکاتی بوده است و امروز ضرورت وجودی آن نه‌تنها کاهش نیافته بلکه ضریبی فزاینده یافته است.»

به بهانه یکم تیرماه اداره کل اخبار استانی خبرگزاری مهر در پرونده‌ای ضمن بازخوانی سیاست‌ها، مأموریت‌ها و فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در قالب گفتگوهایی با مدیران کل این سازمان در استان‌ها و همچنین مسئولان و فعالان فرهنگی استانی به بررسی ضرورت‌ها و افق پیش روی این مجموعه پرداخت.

بخش چهارم تجمیع این مصاحبه‌ها را در این گزارش با محوریت استان‌های منطقه شمال کشور می‌خوانید. بخش نخست این مجموعه مصاحبه‌ها در مطلبی با عنوان «سازمان تبلیغات» در قامت یک مرجع فرهنگی / روایتی از «اقامه ارزش‌ها» تا «جهاد تبیین» قابل دسترسی است.

همچنین گزارش دوم را در لینک ««مردم محوری» شاه‌بیت فعالیت سازمان تبلیغات / حرکت در مسیر راهبردهای جدید با ابزارهای نوین» می‌توانید مطالعه کنید. گزارش سوم در این زمینه را در لینک «عملیات‌های سازمان تبلیغات در مسیر تمدن سازی / کارکرد مسئله محوری «امام محله» دنبال کنید.

سازمان تبلیغات؛ مأموریت‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌ها

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران: مسجد؛ جامعه پرداز و پنجره جمعیت / جهاد تبیین نرم افزار است

برنامه‌محوری سازمان تبلیغات در گام دوم انقلاب/الزامات تحول فرهنگی

حجت الاسلام محمدمهدی شریف تبار مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با بیان اینکه ترویج گفتمان نظام مقدس اسلامی از مهمترین برنامه‌ها است، افزود: هر هیئت و مسجد باید یک پایگاه جهاد تبیین باشد و موضوعات این فریضه باید تبیین شود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان جهان تبیین یک نرم افزار و ارائه طریق و چگونگی حضور در میدان است، افزود: اینکه به چه موضوعات بپردازیم، مسائلی نظیر معارف دین و یا موضوعات راهبردی و مسائل اصلی نظام و پنجره جمعیت از جمله مفاهیم جهاد تبیین است.

وی مسئله پنجره جمعیت را در استان مهم برشمرد و گفت: یکی از مبانی جهاد تبیین، پنجره جمعیت است و در این راستا افرادی را به مروج و مبلغ این امر آموزش دادیم تا مسجد به مسجد و محله به محله، تا جهاد تبیین را در راستای جمعیت برنامه ریزی کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با اینکه مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند هرمسجد یک پایگاه قرآنی تبدیل شود، اظهار داشت: امسال توجه و همت ویژه ای برای تحقق منویات معظم رهبری خواهد شد.

وی با اظهار اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در واقع محور اتحاد و انسجام قرارگاه‌های فرهنگی و مردمی است، افزود: در شرایطی که دشمنان درپی قبضه نفربه نفر افکار عمومی است، هنر تعامل و تجمیع افراد مؤثر فرهنگی برای تقویت جریان انقلاب و منافع ملی و مردمی از مهمترین رویکردهای این سازمان است.

وی باتاکید براینکه نیازمند تغییر و تحول با حضور سربازان فرهنگی از صنوف مختلف هستیم، افزود: ارائه راهکارها و مطالبه اصولی ودقیق برای بصیرت افزایی مسئله مهمی است و همه افراد دارای تریبون از جمله هیئات و تشکل‌های دینی و مذهبی، باید در این زمینه برنامه ریزی داشته باشند.

حجت الاسلام شریف تبار با اشاره به طرح مسجد جامع پرداز در قالب سند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: امام جماعت مساجد از محورهای اصلی طرح مسجد جامعه پرداز هستند و امام جماعت مساجد محلات از مسجد محله به عنوان پایگاه اولیه ارتباط گیری با معتمدان و افراد بانفوذ نسبت به تغییرات رویکردهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی محلات با مشارکت اهالی برنامه ریزی می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به نقش مهم و برجسته روحانیان و مبلغان در محلات برای فرهنگ سازی و اعتمادسازی اظهار داشت: با اجرای طرح مسجد جامعه پرداز محلات، مساجد دوباره احیا و به دوران پروغ گذشته بازگشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه دشمن در تلاش است تا نسل جوان را از جامعه و معنویت و مساجد دور کند، افزود: این درحالی که مساجد از جمله کانون‌ها و مراکز برای ایجاد و افزایش معنویت و کاهش بزهکاری‌ها در جامعه است.

حجت الاسلام شریف تبار از مساجد به عنوان یکی از کانون‌های حرکت آفرین در جامعه یاد کرد و گفت: امام محله در این طرح اثرگذار در تمامی شئون اجتماعی محلات و جامعه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با تاکید براینکه مبلغان و امامان محلات و روستاها باید دنبال احیای مسجد جامعه پرداز برای تحقق تمدن نوین اسلامی باشند، از روحانیان و مبلغان خواست تا به تشکیل گروه‌های جهادی برای حل مشکلات محله و روستاها باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز: حرکت تحولی سازمان تبلیغات اسلامی در گام دوم انقلاب / راه‌اندازی جریان رسانه انقلابی در البرز

برنامه‌محوری سازمان تبلیغات در گام دوم انقلاب/الزامات تحول فرهنگی

تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی بهانه‌ای شد تا با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ولایی‌برحق، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز گپ و گفتی درباره این سازمان و فعالیت‌ها و عملکرد آن بزنیم که در ادامه می‌خوانید:

مهر: امام خمینی (ره) چه هدف و برنامه‌ای از تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی داشتند؟

امام راحل با نگاه، ژرف، عمیق، دقیق و سدیدی که به اسلام و انقلاب داشتند سعی کردند نظامات موجود در جمهوری اسلامی ایران را به بهترین وجه ممکن جانمایی و تصویب کنند، سازمان تبلیغات اسلامی یکی از شجره‌های مبارکی است که ایشان غرس کردند، سازمانی که هدف اصلی از تشکیل آن تبیین و تبلیغ اسلام ناب و الزامات جمهوری اسلامی بود.

مهر: آیا سازمان تبلیغات اسلامی به اهداف مد نظر خود رسیده است؟

سازمان تبلیغات اسلامی در این چهل و اندی سال در مواقع مختلف موفقیت‌های متعددی داشته است که می‌توان با مطالعه در ظرفیت‌ها و برخی از گزارش‌ها و عملکردها به آن رسید که این سازمان نسبت به شرایط زمانی کارهای غیرقابل باوری را انجام داده است و دستاوردهای بسیار بزرگی را رقم زده است.

این سازمان در اوایل تأسیس انقلاب به نوعی، در دوران هشت سال دفاع مقدس با الزامات دیگر و در دوران جنگ نرم با سبک دیگر وظایف خود را انجام داده و به بهترین شکل نقش‌آفرینی کرده است.

بسیاری از ظرفیت‌ها و عملکردهای سازمان تبلیغات اسلامی ممکن است از منظر ناظران عادی پنهان بماند اما جریان‌های عمیق و اصیل منابر و مساجد، جریان مؤثر هیئات مذهبی، حرکت‌های قرآنی، تولیدات رسانه‌ای و بعضاً ظرفیت و عملکرد بانوان مبلغه و فرهنگی گوشه‌ای از ظرفیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی است که الحق والانصاف طی ادوار مختلف عملکرد در خوری داشتند.

مهر: نقش‌آفرینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی البرز در ساماندهی و جهت‌دهی فکری گروه‌های مذهبی و همچنین حمایت از گروه‌های جهادی تبلیغی تا چه اندازه‌ای است؟

در دور جدید، سازمان تبلغیات اسلامی حرکت متفاوتی را مطابق با گام دوم انقلاب در کشور انجام داد که تحولات بنیادین در کشور و به فراخور آن در استان رخ داد، احیای روابط تشکل‌های مرتبط بین سازمان و ارتقای جایگاه سازمان در راهبری مجموعه‌های زیست‌بوم البرز به عنوان مأموریت جدی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قرار گرفت و در این راستا گام‌های مؤثری توسط زحمت‌کشان این عرصه برداشته شد.

انسجام متفاوت‌تر هیئات مذهبی استان، فعالیت دوچندان محموعه‌های قرآنی، جریان فعال امامان محله و جایگاه آنها در محلات و مناطق محدوده خودشان و تشکل بانوان فرهیخته و نهضت تبلیغ بانوان تنها گوشه‌ای از این زحمات است که به عینه می‌تواند رشد و ارتقای هر کدام از آنها مورد مداقه ناظران عرصه فرهنگ استان قرار بگیرد.

یکی از نکات بارز اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان البرز انسجام بین تشکل‌های همسو به عنوان یک هدف پربرکت است، کانون مداحان استان و شهرستان‌ها کاملاً حضور فعال دارند و با تنوع جلسات و برنامه‌ها توانسته‌اند کاملاً جایگاه خود را بازیابی کنند، با بهره‌گیری از توان امامان محله فعال یعنی امامان جماعت مساجد فعال ظرفیت متفاوتی ایجاد شده و انسجام نسبی در سال‌های اخیر پیدا کرده است، مجموعه خطبایی که در سطوح مختلف در حال فعالیت هستند تبدیل به تشکل حلقه میانی فعال شدند و در حال انسجام، آموزش و برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح افراد و مؤثرین خود هستند.

مهر: افق و برنامه بلندمدت اداره‌کل تبلیغات اسلامی البرز بر مبنای خط ریل ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری چیست؟

به طور کلی ارتقای کمی و کیفی سطح مجموعه‌های مرتبط با سازمان در دستور کار است و راهبری این مجموعه‌ها به دور از تصدی‌گری را به عملیات اجرایی در استان البرز مد نظر داریم، جریان رسانه‌ای مناسبی با همراهی حوزه هنری و ظرفیت‌های موجود آن و هنرمندان استان راه‌اندازی شده است که برکات آن در جای جای استان نمود دارد، به حول قوه الهی توفیق شود که وظایف خود را در عرصه‌های مختلف فرهنگی انجام دهیم و روز به روز شاهد نمود و تأثیر بیشتر ظرفیت‌های مردمی فرهنگی در این استان باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان: جهاد تبیین یکی از مهم ترین رسالت های تبلیغات اسلامی است / لزوم تولید آثار فاخر در زمینه فرهنگ دینی

برنامه‌محوری سازمان تبلیغات در گام دوم انقلاب/الزامات تحول فرهنگی

حجت الاسلام سعید احمدی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح فعالیت ها و اقدامات این مجموعه و آنچه استان زنجان در حوزه فرهنگ دینی در آن مسیر گام برداشته، پرداخت است که مشروح این گفتگو در ذیل آمده است.

تبلیغات اسلامی با بهره گیری ازشبکه عظیم مردمی مساجد، هیئات مذهبی، امامان محله و پایگاههای اجتماهی و موسسات و خانه های قرآنی و کانونهای فرهنگی تبلیغی و نهضت پیشرفت بانوان در عرصه تبیین اسلام ناب محمدی ص فعالیت می کند و همین ارتباط با حلقه های میانی ویژگی بارز این دستگاه حاکمیتی است. هر یک از این مجموعه در گام دوم انقلاب اسلامی که فصل فرهیخته گی و فصل فرهنگ است در کنار جهاد تبیین رسالتی بر دوش خود دارند.

زنجان به عنوان پایگاه شور و شعور حسینی و کانون توجه محبین اهل بیت (ع) در یوم العباس (ع) و یوم زینب (س) الهام بخش فضای اقامه عزای سالار شهیدان است. همین امر هیئات مذهبی را به عنوان پیشران فعالیت های مذهبی و فرهنگی اجتماعی نموده است تا جایی که در ایام سخت کرونا اولین گروهی که وارد عرصه خدمت رسانی شدند همین هیئات بودند، از ضدعفونی معابر گرفته تا کمک های مؤمنانه و سایر خدمات اجتماعی توسط این کانونهای متراکم مردمی حول مغناطیس حسینی انجام گرفت و ادامه دارد. در مهرواره هوای نو هم هیئت ثارالله زنجان در قسمت «هیئت و خدمات اجتماعی» حائز رتبه اول در کشور شد.

نحوه ارتباط این هیئات با سازمان توسط شورای هیئات مذهبی است که در سال جاری انتخابات این شورا در سطح استان برگزار شد و الحمدلله چه در شهرستان ها و چه در استان شاهد یک شورای خوب و فاخر هستیم. درکنار شورای هیئات مذهبی کانون مداحان در شهرستانها و مرکز استان رسالت ساماندهی و توانمند سازی مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) را بر عهده دارد.

*طبق فرمایش امام راحل مساجد سنگر هستند سازمان در این زمینه چه نقشی دارد؟

نقش سازمان در رابطه با مساجد بیشتر راهبری از طریق امام جماعت است البته در کنار تبلیغات اسلامی مجموعه هایی دیگری همچون اوقاف و امورخیریه و سپاه پاسداران و ارشاد اسلامی دخیل هستند که امورات مسجد با هماهنگی این مجموعه در مرکز رسیدگی به امور مساجد پیگیری می شود. البته هنوز تا رسیدن بهم مسجد طراز انقلاب اسلامی که همان مسجد جامعه پرداز است فاصله داریم اما با همدلی گام های مؤثری در این زمینه برداشته شده است.

*یکی از رسالت های سازمان اعزام و استقرار روحانی است در این زمینه نیز قدری توضیح دهید

سازمان در مناسبتهای مذهبی و دینی چه به صورت عمومی و چه به صورت تخصصی مبلغانی را به مناطق مختلف استان اعزام می نماید که بیشتر این اعزامها در ماه مبارک رمضان و ماه محرم صورت می گیرد. در این زمینه تلاش می شود که متناسب با گفتمان تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب محتوای سخنرانی ها سامان یابد و به نوعی متناسب به نیاز روز مباحث از طریق این شبکه تبلیغی به مردم برسد.

در کنار این اعزام یکی از رسالتهای سازمان استقرار روحانی در مناطقی از شهر و روستا است که نیاز به حظور روحانی به درخواست مردم درآن مناطق احساس می شود هر چند ظرفیت روستاهایی که نیازمند حضور روحانی هستند بیشتر از توان سازمان است اما با تلاش و حمایت مردم و دولت توانستیم در سالهای اخیر تعداد روحانیون مستقر و امامان روستا را از ۵۵ به ۷۵ برسانیم. هر یک از امامان روستا در کنار فعالیت در روستایی که مستقر هستند به امورات دینی روستاهای اطراف نیز توجه دارند و از مسائل دینی گرفته تا خدمات اجتماعی و کلاس های آموزشی مورد توجه این امامان روستا است.

*یکی از مسائلی که اخیراً مورد تأکید مقام معظم رهبری است مسئله جمعیت و جهاد تبیین است رسالت سازمان در این زمینه چیست؟

در سال‌های اخیر که بحث جهاد تبیین از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی امر تبیین در کنار سایر دستگاه‌ها، از جمله حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی، یکی از رسالت‌های مهم خود را بحث جهاد تبیین دانسته که در این امر نیز شبکه عظیم تبلیغی، مذهبی و فرهنگی این دستگاه به فعالیت‌های خود مشغول است. قسمت عمده جهاد تبیین در مقابل جریان تحریفی است که بنا دارد قرائتی نادرست از انقلاب و پیشرفتهای آن به خصوص برای نوجوانان و جوانان ارائه دهد از این رو تبیین درست و به موقع یکی از رسالتهای نخبگان جامعه و دستگاههای فرهنگی و فکری جامعه است.

یکی از سرفصلهای مهم جهاد تبیین به عنوان گفتمان تعیین شده از سوی امام جامعه مسئله جمعیت است که نیاز به تبیین دارد. چرا که نرخ رشد جمعیت و و نرخ زاد و ولد و همچنین پیری در آینده ای نزدیک با این روند فعلی خیلی نگران کننده است تا جایی که برخی از دلسوزان وضعیت موجود را به سمت دچار شدن در چاله جمعیتی می دانند در این زمینه دوره های تبیینی خوبی برای شبکه امامت و تبلیغ ازتوسط اساتید خوب برگزار شده است. البته در این زمینه رویکرد برنامه های تبیینی و تبلیغی سازمان در ماه محرم و ماه مبارک توجه به این مسئله بوده است.

*در حکم انتصاب ریاست سازمان از سوی مقام معظم رهبری به مسئله رصد هوشمندانه تهاجمات فکری و فرهنگی و تبلیغی و رسانه‌ای دشمنان دین و انقلاب و کشور اشاره رفته است چه اقداماتی در این زمینه در استان انجام شده است؟

پیرو تاکیداتی که مقام معظم رهبری در رابطه با بحث رصد و تشکیل اتاق وضعیت فرهنگی و اجتماعی داشتند، این مهم یکی از اولویت‌های سازمان در ستاد تهران و نیز در استان‌ها است تا نسبت به زیست‌بوم‌هایی که وجود دارد، این رصد انجام شود. قطعاً کنش‌گرانی که در عرصه اجتماعی و فرهنگی فعال هستند، از یک طرف و کنش‌هایی که در این حوزه وجود دارد، باید رصد دقیق و میدانی آن اتفاق بیفتد. پیمایش این داده‌های رصدی، ما را در تحلیل وضعیت موجود کمک می‌کند.

همچنین در برنامه‌هایی که برای آینده در حوزه فرهنگ و مسائل فکری داریم، قطعاً یاری‌رسان خواهد بود. بنابراین یکی از اولویت‌های سازمان و اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان زنجان همین رصد است که در همین راستا مقرر شده در شورای فرهنگ عمومی نیز نتیجه چند پیمایش ارائه شود. امیدواریم همه دستگاه‌های فرهنگی به مقوله رصد و اتاق وضعیت توجه جدی داشته باشند. هر چقدر از وضعیت میدان و عرصه، اطلاعات دقیق و خوبی داشته باشیم، برنامه های خوبی برای مقابله با طرح دشمنان انقلاب و اسلام خواهیم داشت.

مشروح گفت و گوی مهر را اینجا بخوانید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی: استفاده از ظرفیت مردمی رسالت سازمان تبلیغات اسلامی است

برنامه‌محوری سازمان تبلیغات در گام دوم انقلاب/الزامات تحول فرهنگی

حجت الاسلام مهدی عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در طول حیات خود و با توجه به مأموریت‌ها و رسالت‌هایی که داشته امروز جز نهادهای انقلابی است که علی‌رغم همه فرازها و فرودها دستاوردهای قابل توجهی داشته و با حضور فعالان فرهنگی توانسته خدمات فرهنگی خوبی را به جامعه ارائه بدهد اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی در گام اول متولی خدمات فرهنگی به تشکل‌های مردم پایه است که با او در ارتباط هستند و این تشکل‌ها در قالب ساختار هیأت، ساختار دارالقرآن و ساختار مسجد با فعالان قرآنی، هیأت مذهبی، پیشکسوتان عرصه مداحی و شعرای آئینی که پا به عرصه مداحی گذاشته‌اند هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به این مسئله که ۴ طیف مهم مبلغان، مداحان و شعرای آئینی مدیران، هیئات مذهبی و فعالان قرآنی به‌عنوان ۴ طیفی که به‌عنوان حلقه‌های میانی وظیفه ارتباطی بین سازمان تبلیغات، مردم و مخاطب را برعهده دارند بخاطر اینکه یکی از راهبردها در دوره تحولی اخیر بحث انسجام و هماهنگی هرچه بیشتر در تشکل‌های مردم بود.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به رسالت سازمان تبلیغات گفت: بنیاد هدایت برای ساماندهی امور مساجد و ائمه جماعت برای انسجام بخشیدن به فعالیت رسانه‌ای و تولید محتوا پیش بینی شده و هم اکنون تشکل‌های دینی در یک قامتی که هیأت‌های مذهبی در آن عضو هستند و شعار آئینی و کانون مداحان با آن همراه هستند این بخش را پیگیری می‌کند و سازمان دارالقرآن هم متولی امور قرآنی است.

وی افزود: امروز سازمان تبلیغات اسلامی با گستره وسیعی از ادارات کل که در تمامی استان‌ها حضور دارند و توابع شهرستان با در اختیار داشتن حدود ۲۰۰ مدرسه، خبرگزاری مهر، حوزه هنری، سازمان دارالقرآن دانشگاه سوره و مجموعه‌های متنوعی که به‌صورت مؤسسات و بنیادهای متصل به او حلقه اصلی سازمان هستند، مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تصریح کرد :۲ رویکرد مهم در فضای پیش روی سازمان تبلیغات بحث مردمی‌سازی تبلیغ از یک رو و توسعه میدان مخاطب از سوی دیگر است چیزی که در گام دوم بیانیه انقلاب جز ارکان مهم بوده که کارها به دست مردم سپرده شود و از حالت تصدی‌گری خارج‌شده و به حالت تنظیم‌گری و تسهیل‌گری رود کنیم.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به توسعه میدانی مخاطب گفت: رویکرد دیگر توسعه میدان مخاطب است می‌توانیم مخاطب آموزه‌ها و محتوا و معارف اسلامی را توسعه دهیم و در حال پیگیری برای تحقق آن هستیم.

وی افزود: در خصوص استان مرکزی چهار راهبرد کلان را در طی یک‌سال و نیم اخیر پیگیری کردیم ازجمله ظرفیت‌سازی، کادرسازی و شبکه‌سازی و گفتمان سازی بود که ذیل هرکدام از اینها سعی کردیم در درون ساختار سازمانی خودمان و ساختارهای وابسته چهار راهبرد را در ۲ حوزه سرمایه‌های انسانی و حوزه چابک‌سازی ساختارها پیگیری کنیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: امروز تمام سعی ما این بوده که بتوانیم در ظرفیت‌سازی مکان‌ها و فضاها و جایگاه‌هایی را برای هرچه بیشتر شدن فضای معنوی و فرهنگی از لحاظ کمی و کیفی استان رقم بزنیم.

ادامه گفت و گو را اینجا ببینید.

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی قم: قیام، راهبری و تربیت اراده ها نقشه راه تحول فرهنگی است

برنامه‌محوری سازمان تبلیغات در گام دوم انقلاب/الزامات تحول فرهنگی

حجت الاسلام مرتضی شعبان زاده همزمان با سالگرد تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، مأموریت سازمان تبلیغات اسلامی را رصد و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و تبیین اسلام ناب محمدی (ص) دانست و با اشاره به رویکرد تحولی سازمان تبلیغات اسلامی در دوره جدید بیان داشت: توجه توأمان به مقوله تبیین معارف و سپس تحقق معارف در متن زندگی مردم از جمله رویکردهای دوره جدید در این سازمان است.

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان قم، با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در جایگاه راهبر محیط فرهنگی، چهار اقدام کلان عملیاتی برای خود تعریف کرده، ابراز داشت: اقدام اول در فرایند راهبری فرهنگی نیاز به تولید محتوا و مفهوم سازی متناسب با دو محیط حقیقی و مجازی تبلیغی دارد.

حجت الاسلام شعبان زاده با بیان اینکه ساخت محتوا و مفهوم در ابعاد ۱. تولید و تعریف الگوهای جدید، ۲. طراحی ساختارهای جدید فرهنگی، ۳. تعریف استانداردهای جدید در عرصه فرهنگی، ۴. تعریف شاخص‌های فرهنگی به منظور ارزش گذاری وضعیت فرهنگی ۵. حرکت به سمت طراحی پیوست نگاری‌های فرهنگی، ۶. تولید محتوای فاخر برای منبر، باید صورت بگیرد تا امکان راهبری فراهم شود.

وی بیان داشت: اقدام دوم در فرآیند راهبری، پس از تولید و تأمین محتوا و مفهوم برای خلق حرکت‌های فرهنگی و تبلیغی، توانمندسازی و شکوفاسازی افراد، هسته‌ها، شبکه‌ها و تشکل‌های مردمی و کارگزاران فرهنگی در درون حاکمیت است و سازمان تبلیغات در دوره جدید، با تسهیل گری و مانع زدائی و پشتیبانی از مجموعه‌های مردمی به دنبال شکل گیری جریان‌های حلقه میانی در سراسر کشور است و این امر را درگاه و راهبرد، مردمی سازی تبلیغ از سوئی و مقدمه شکل گیری دولت انقلابی می‌داند.

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان قم، با بیان اینکه پس از توانمند سازی و شکوفا سازی استعدادها، نیاز به آرایش تهاجمی از طریق ایجاد جبهه مشترک در میان ۱. مجموعه‌های خودجوش و مردمی ۲. صاحب نظران و نخبگان ۳. کارگزاران و نهادهای حاکمیتی و ۴. انسجام در میان نیروهای ستادی و صفی سازمان تبلیغات هستیم تا توان رزم فرهنگی جریان انقلابی افزایش یابد.

وی افزود: آزادسازی زیرساخت‌ها و امکانات و منابع دستگاه‌ها و هم افزایی در میان نهادهای حاکمیتی و مردمی از جمله عوامل مهم اجرای طرح‌های تحولی در کشور به شمار می‌آید و دستیابی به گفتمان مشترک و قدرت فرهنگ سازی و جریان سازی اجتماعی در پرتو التزام به اقدامات فوق حاصل خواهد شد.

حجت الاسلام شعبان زاده گفت: ایجاد برنامه‌های گفتمان ساز، احتیاج دارد به الگو تا در آن هم رصد، مطالعه و طراحی عملیات پیش بینی شود و هم ستادی برای تولید و ترویج و انتشار محصولات گفتمان ساز و هم ساز و کاری برای پشتیبانی از گفتمان تولید شده در مقام اجرا و عمل و هم به ستادی برای ساماندهی ارتباطات مردمی در فرایند شکل گیری گفتمان مشترک.

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان قم، بیان داشت: گفتمان سازی با تولید یک سرود تأثیر گذار نظیر سلام فرمانده، فیلم و سریال و مستند و یا طراحی یک رویداد جریان ساز و خلق میدان و پروژه‌های جدید فرهنگی حاصل خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مسئله‌ای در جامعه حل شود باید در کنار تبیین، در عرصه عمل نیز پیش بینی‌های لازم برای تحقق عینی و اجتماعی آن معارف مد نظر باشد؛ به عنوان نمونه اگر سازمان تبلیغات اسلامی می‌خواهد در موضوع افزایش جمعیت اقدام تبیینی انجام دهد در این راستا لازم است علاوه بر شکل گیری گفتمان مورد نیاز، در عمل نیز از مراکز مرتبط همانند مراکز درمان ناباروری هم کمک بگیرد، هر چند سازمان تبلیغات یک دستگاه اجرایی نیست، اما می‌تواند به عنوان دستگاهی تبیینی اقدام به ضرورت آفرینی در حاکمیت برای عینیت یابی مفاهیم نماید، تا موانع تحقق عینی گفتمان برطرف شود.

وی تاکید کرد: مفهوم سازی، توانمند سازی، جبهه سازی و گفتمان سازی از افعال اساسی و تعیین کننده در محیط فرهنگی کشور برای راهبری است.

حجت الاسلام شعبان زاده افزود: اولین برنامه تحولی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، بستر سازی برای قیام اراده‌های عمومی از طریق تربیت ۵ هزار کنشگر عرصه تبیین طی سال ۱۴۰۱ در استان قم برای عملیاتی سازی جهاد تبیین است تا از طریق این شبکه روشنگری و روایت درست صورت گیرد تا امید به آینده و بسیج اداره عمومی برای حل مسائل مردم اتفاق بیفتد.

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان قم، ابراز داشت: به عبارت دیگر ۵ هزار کنشگر در عرصه جهاد تبیین برای ایجاد آمادگی ذهنی و روانی با هدف قیام اراده‌ها در مسیر حل مسائل و اولویت‌های انقلاب اسلامی نقش آفرینی خواهند کرد.

وی افزود: دومین برنامه تحولی اداره کل، کمک به شکل گیری حکمرانی مردمی در ۱۲۰ محله استان قم با محوریت شبکه امامت در پایگاه مسجد و محیط محله و با کارگزاری حلقه‌های میانی و جلب پشتیبانی از حاکمیت در طی سه سال آینده محسوب می‌شود.

مشروح گفت و گوی مهر را اینجا بخوانید.


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: امام خمینی (ره) از ابتدای تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی با توجه اقتضاسنجی‌ها و احصای نیازهای موجود اقدام به تشکیل نهادهای انقلابی کردند، ایشان سازمان تبلیغات اسلامی را در راستای اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخص‌های اعتقادی در یکم تیرماه ۱۳۶۰ بنا نهادند.

تبلیغات اسلامی با شبکه عظیم مردمی ازجمله روحانیت، روحانیون و امامان مستقر در روستا، مساجد و پایگاه‌های اجتماعی به همراه مادحین، هیئات مذهبی، خانه‌ها و مؤسسات قرآنی، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی، جمعیت نهضت پیشرفت بانوان و.... در عرصه‌های مختلف فعالیت‌های تبلیغ و ترویج اسلام ناب محمدی را بر عهده دارد.

اجرا و پیاده‌سازی مسجد جامعه پرداز در قالب سند بیانیه گام دوم انقلاب، ارتقای امام محله و امت، توسعه فراگیری مخاطب در فضای مجازی از محوری‌ترین رویکردهای تبلیغات اسلامی در «جهاد تبیین» است.

تربیت و کادرسازی در حوزه نیروی انسانی و ترویج گفتمان اولویت‌دار نظام مقدس جمهوری اسلامی از دیگر رویکردها و برنامه‌های محوری است که سازمان تبلیغات اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی آن را در پیش‌گرفته است.

ارائه آموزش‌ها برای حضور مؤثر در جهاد تبیین، ترسیم سازمان رزم جهاد تبیین و شناسایی گروه‌های نقش‌آفرین در این عرصه از دیگر فعالیت‌هایی است که سازمان تبلیغات اسلامی آن را سرلوحه قرار داده است.

برنامه‌محوری سازمان تبلیغات در گام دوم انقلاب/الزامات تحول فرهنگی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکم انتصاب حجت‌الاسلام محمد قمی به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کردند: «تبلیغات اسلامی یکی از مهم‌ترین رویش‌های انقلاب اسلامی است که با تصمیمی روشن‌بینانه و ژرف‌نگرانه با هدف تبلیغ و عرضه‌ی اندیشه‌ی تابناک اسلام ناب محمدی (صلوات‌الله‌علیه‌وآله) به جامعه‌ی انقلابی بویژه جوانان جویای حقیقت و معرفت، شکل گرفت. این سازمان بحمدالله طی حدود ۴ دهه اخیر منشأ خدمات و برکاتی بوده است و امروز ضرورت وجودی آن نه‌تنها کاهش نیافته بلکه ضریبی فزاینده یافته است.»

به بهانه یکم تیرماه اداره کل اخبار استانی خبرگزاری مهر در پرونده‌ای ضمن بازخوانی سیاست‌ها، مأموریت‌ها و فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در قالب گفتگوهایی با مدیران کل این سازمان در استان‌ها و همچنین مسئولان و فعالان فرهنگی استانی به بررسی ضرورت‌ها و افق پیش روی این مجموعه پرداخت.

بخش چهارم تجمیع این مصاحبه‌ها را در این گزارش با محوریت استان‌های منطقه شمال کشور می‌خوانید. بخش نخست این مجموعه مصاحبه‌ها در مطلبی با عنوان «سازمان تبلیغات» در قامت یک مرجع فرهنگی / روایتی از «اقامه ارزش‌ها» تا «جهاد تبیین» قابل دسترسی است.

همچنین گزارش دوم را در لینک ««مردم محوری» شاه‌بیت فعالیت سازمان تبلیغات / حرکت در مسیر راهبردهای جدید با ابزارهای نوین» می‌توانید مطالعه کنید. گزارش سوم در این زمینه را در لینک «عملیات‌های سازمان تبلیغات در مسیر تمدن سازی / کارکرد مسئله محوری «امام محله» دنبال کنید.

سازمان تبلیغات؛ مأموریت‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌ها

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران: مسجد؛ جامعه پرداز و پنجره جمعیت / جهاد تبیین نرم افزار است

برنامه‌محوری سازمان تبلیغات در گام دوم انقلاب/الزامات تحول فرهنگی

حجت الاسلام محمدمهدی شریف تبار مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با بیان اینکه ترویج گفتمان نظام مقدس اسلامی از مهمترین برنامه‌ها است، افزود: هر هیئت و مسجد باید یک پایگاه جهاد تبیین باشد و موضوعات این فریضه باید تبیین شود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان جهان تبیین یک نرم افزار و ارائه طریق و چگونگی حضور در میدان است، افزود: اینکه به چه موضوعات بپردازیم، مسائلی نظیر معارف دین و یا موضوعات راهبردی و مسائل اصلی نظام و پنجره جمعیت از جمله مفاهیم جهاد تبیین است.

وی مسئله پنجره جمعیت را در استان مهم برشمرد و گفت: یکی از مبانی جهاد تبیین، پنجره جمعیت است و در این راستا افرادی را به مروج و مبلغ این امر آموزش دادیم تا مسجد به مسجد و محله به محله، تا جهاد تبیین را در راستای جمعیت برنامه ریزی کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با اینکه مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند هرمسجد یک پایگاه قرآنی تبدیل شود، اظهار داشت: امسال توجه و همت ویژه ای برای تحقق منویات معظم رهبری خواهد شد.

وی با اظهار اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در واقع محور اتحاد و انسجام قرارگاه‌های فرهنگی و مردمی است، افزود: در شرایطی که دشمنان درپی قبضه نفربه نفر افکار عمومی است، هنر تعامل و تجمیع افراد مؤثر فرهنگی برای تقویت جریان انقلاب و منافع ملی و مردمی از مهمترین رویکردهای این سازمان است.

وی باتاکید براینکه نیازمند تغییر و تحول با حضور سربازان فرهنگی از صنوف مختلف هستیم، افزود: ارائه راهکارها و مطالبه اصولی ودقیق برای بصیرت افزایی مسئله مهمی است و همه افراد دارای تریبون از جمله هیئات و تشکل‌های دینی و مذهبی، باید در این زمینه برنامه ریزی داشته باشند.

حجت الاسلام شریف تبار با اشاره به طرح مسجد جامع پرداز در قالب سند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: امام جماعت مساجد از محورهای اصلی طرح مسجد جامعه پرداز هستند و امام جماعت مساجد محلات از مسجد محله به عنوان پایگاه اولیه ارتباط گیری با معتمدان و افراد بانفوذ نسبت به تغییرات رویکردهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی محلات با مشارکت اهالی برنامه ریزی می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به نقش مهم و برجسته روحانیان و مبلغان در محلات برای فرهنگ سازی و اعتمادسازی اظهار داشت: با اجرای طرح مسجد جامعه پرداز محلات، مساجد دوباره احیا و به دوران پروغ گذشته بازگشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه دشمن در تلاش است تا نسل جوان را از جامعه و معنویت و مساجد دور کند، افزود: این درحالی که مساجد از جمله کانون‌ها و مراکز برای ایجاد و افزایش معنویت و کاهش بزهکاری‌ها در جامعه است.

حجت الاسلام شریف تبار از مساجد به عنوان یکی از کانون‌های حرکت آفرین در جامعه یاد کرد و گفت: امام محله در این طرح اثرگذار در تمامی شئون اجتماعی محلات و جامعه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با تاکید براینکه مبلغان و امامان محلات و روستاها باید دنبال احیای مسجد جامعه پرداز برای تحقق تمدن نوین اسلامی باشند، از روحانیان و مبلغان خواست تا به تشکیل گروه‌های جهادی برای حل مشکلات محله و روستاها باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز: حرکت تحولی سازمان تبلیغات اسلامی در گام دوم انقلاب / راه‌اندازی جریان رسانه انقلابی در البرز

برنامه‌محوری سازمان تبلیغات در گام دوم انقلاب/الزامات تحول فرهنگی

تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی بهانه‌ای شد تا با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ولایی‌برحق، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز گپ و گفتی درباره این سازمان و فعالیت‌ها و عملکرد آن بزنیم که در ادامه می‌خوانید:

مهر: امام خمینی (ره) چه هدف و برنامه‌ای از تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی داشتند؟

امام راحل با نگاه، ژرف، عمیق، دقیق و سدیدی که به اسلام و انقلاب داشتند سعی کردند نظامات موجود در جمهوری اسلامی ایران را به بهترین وجه ممکن جانمایی و تصویب کنند، سازمان تبلیغات اسلامی یکی از شجره‌های مبارکی است که ایشان غرس کردند، سازمانی که هدف اصلی از تشکیل آن تبیین و تبلیغ اسلام ناب و الزامات جمهوری اسلامی بود.

مهر: آیا سازمان تبلیغات اسلامی به اهداف مد نظر خود رسیده است؟

سازمان تبلیغات اسلامی در این چهل و اندی سال در مواقع مختلف موفقیت‌های متعددی داشته است که می‌توان با مطالعه در ظرفیت‌ها و برخی از گزارش‌ها و عملکردها به آن رسید که این سازمان نسبت به شرایط زمانی کارهای غیرقابل باوری را انجام داده است و دستاوردهای بسیار بزرگی را رقم زده است.

این سازمان در اوایل تأسیس انقلاب به نوعی، در دوران هشت سال دفاع مقدس با الزامات دیگر و در دوران جنگ نرم با سبک دیگر وظایف خود را انجام داده و به بهترین شکل نقش‌آفرینی کرده است.

بسیاری از ظرفیت‌ها و عملکردهای سازمان تبلیغات اسلامی ممکن است از منظر ناظران عادی پنهان بماند اما جریان‌های عمیق و اصیل منابر و مساجد، جریان مؤثر هیئات مذهبی، حرکت‌های قرآنی، تولیدات رسانه‌ای و بعضاً ظرفیت و عملکرد بانوان مبلغه و فرهنگی گوشه‌ای از ظرفیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی است که الحق والانصاف طی ادوار مختلف عملکرد در خوری داشتند.

مهر: نقش‌آفرینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی البرز در ساماندهی و جهت‌دهی فکری گروه‌های مذهبی و همچنین حمایت از گروه‌های جهادی تبلیغی تا چه اندازه‌ای است؟

در دور جدید، سازمان تبلغیات اسلامی حرکت متفاوتی را مطابق با گام دوم انقلاب در کشور انجام داد که تحولات بنیادین در کشور و به فراخور آن در استان رخ داد، احیای روابط تشکل‌های مرتبط بین سازمان و ارتقای جایگاه سازمان در راهبری مجموعه‌های زیست‌بوم البرز به عنوان مأموریت جدی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قرار گرفت و در این راستا گام‌های مؤثری توسط زحمت‌کشان این عرصه برداشته شد.

انسجام متفاوت‌تر هیئات مذهبی استان، فعالیت دوچندان محموعه‌های قرآنی، جریان فعال امامان محله و جایگاه آنها در محلات و مناطق محدوده خودشان و تشکل بانوان فرهیخته و نهضت تبلیغ بانوان تنها گوشه‌ای از این زحمات است که به عینه می‌تواند رشد و ارتقای هر کدام از آنها مورد مداقه ناظران عرصه فرهنگ استان قرار بگیرد.

یکی از نکات بارز اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان البرز انسجام بین تشکل‌های همسو به عنوان یک هدف پربرکت است، کانون مداحان استان و شهرستان‌ها کاملاً حضور فعال دارند و با تنوع جلسات و برنامه‌ها توانسته‌اند کاملاً جایگاه خود را بازیابی کنند، با بهره‌گیری از توان امامان محله فعال یعنی امامان جماعت مساجد فعال ظرفیت متفاوتی ایجاد شده و انسجام نسبی در سال‌های اخیر پیدا کرده است، مجموعه خطبایی که در سطوح مختلف در حال فعالیت هستند تبدیل به تشکل حلقه میانی فعال شدند و در حال انسجام، آموزش و برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح افراد و مؤثرین خود هستند.

مهر: افق و برنامه بلندمدت اداره‌کل تبلیغات اسلامی البرز بر مبنای خط ریل ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری چیست؟

به طور کلی ارتقای کمی و کیفی سطح مجموعه‌های مرتبط با سازمان در دستور کار است و راهبری این مجموعه‌ها به دور از تصدی‌گری را به عملیات اجرایی در استان البرز مد نظر داریم، جریان رسانه‌ای مناسبی با همراهی حوزه هنری و ظرفیت‌های موجود آن و هنرمندان استان راه‌اندازی شده است که برکات آن در جای جای استان نمود دارد، به حول قوه الهی توفیق شود که وظایف خود را در عرصه‌های مختلف فرهنگی انجام دهیم و روز به روز شاهد نمود و تأثیر بیشتر ظرفیت‌های مردمی فرهنگی در این استان باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان: جهاد تبیین یکی از مهم ترین رسالت های تبلیغات اسلامی است / لزوم تولید آثار فاخر در زمینه فرهنگ دینی

برنامه‌محوری سازمان تبلیغات در گام دوم انقلاب/الزامات تحول فرهنگی

حجت الاسلام سعید احمدی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح فعالیت ها و اقدامات این مجموعه و آنچه استان زنجان در حوزه فرهنگ دینی در آن مسیر گام برداشته، پرداخت است که مشروح این گفتگو در ذیل آمده است.

تبلیغات اسلامی با بهره گیری ازشبکه عظیم مردمی مساجد، هیئات مذهبی، امامان محله و پایگاههای اجتماهی و موسسات و خانه های قرآنی و کانونهای فرهنگی تبلیغی و نهضت پیشرفت بانوان در عرصه تبیین اسلام ناب محمدی ص فعالیت می کند و همین ارتباط با حلقه های میانی ویژگی بارز این دستگاه حاکمیتی است. هر یک از این مجموعه در گام دوم انقلاب اسلامی که فصل فرهیخته گی و فصل فرهنگ است در کنار جهاد تبیین رسالتی بر دوش خود دارند.

زنجان به عنوان پایگاه شور و شعور حسینی و کانون توجه محبین اهل بیت (ع) در یوم العباس (ع) و یوم زینب (س) الهام بخش فضای اقامه عزای سالار شهیدان است. همین امر هیئات مذهبی را به عنوان پیشران فعالیت های مذهبی و فرهنگی اجتماعی نموده است تا جایی که در ایام سخت کرونا اولین گروهی که وارد عرصه خدمت رسانی شدند همین هیئات بودند، از ضدعفونی معابر گرفته تا کمک های مؤمنانه و سایر خدمات اجتماعی توسط این کانونهای متراکم مردمی حول مغناطیس حسینی انجام گرفت و ادامه دارد. در مهرواره هوای نو هم هیئت ثارالله زنجان در قسمت «هیئت و خدمات اجتماعی» حائز رتبه اول در کشور شد.

نحوه ارتباط این هیئات با سازمان توسط شورای هیئات مذهبی است که در سال جاری انتخابات این شورا در سطح استان برگزار شد و الحمدلله چه در شهرستان ها و چه در استان شاهد یک شورای خوب و فاخر هستیم. درکنار شورای هیئات مذهبی کانون مداحان در شهرستانها و مرکز استان رسالت ساماندهی و توانمند سازی مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) را بر عهده دارد.

*طبق فرمایش امام راحل مساجد سنگر هستند سازمان در این زمینه چه نقشی دارد؟

نقش سازمان در رابطه با مساجد بیشتر راهبری از طریق امام جماعت است البته در کنار تبلیغات اسلامی مجموعه هایی دیگری همچون اوقاف و امورخیریه و سپاه پاسداران و ارشاد اسلامی دخیل هستند که امورات مسجد با هماهنگی این مجموعه در مرکز رسیدگی به امور مساجد پیگیری می شود. البته هنوز تا رسیدن بهم مسجد طراز انقلاب اسلامی که همان مسجد جامعه پرداز است فاصله داریم اما با همدلی گام های مؤثری در این زمینه برداشته شده است.

*یکی از رسالت های سازمان اعزام و استقرار روحانی است در این زمینه نیز قدری توضیح دهید

سازمان در مناسبتهای مذهبی و دینی چه به صورت عمومی و چه به صورت تخصصی مبلغانی را به مناطق مختلف استان اعزام می نماید که بیشتر این اعزامها در ماه مبارک رمضان و ماه محرم صورت می گیرد. در این زمینه تلاش می شود که متناسب با گفتمان تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب محتوای سخنرانی ها سامان یابد و به نوعی متناسب به نیاز روز مباحث از طریق این شبکه تبلیغی به مردم برسد.

در کنار این اعزام یکی از رسالتهای سازمان استقرار روحانی در مناطقی از شهر و روستا است که نیاز به حظور روحانی به درخواست مردم درآن مناطق احساس می شود هر چند ظرفیت روستاهایی که نیازمند حضور روحانی هستند بیشتر از توان سازمان است اما با تلاش و حمایت مردم و دولت توانستیم در سالهای اخیر تعداد روحانیون مستقر و امامان روستا را از ۵۵ به ۷۵ برسانیم. هر یک از امامان روستا در کنار فعالیت در روستایی که مستقر هستند به امورات دینی روستاهای اطراف نیز توجه دارند و از مسائل دینی گرفته تا خدمات اجتماعی و کلاس های آموزشی مورد توجه این امامان روستا است.

*یکی از مسائلی که اخیراً مورد تأکید مقام معظم رهبری است مسئله جمعیت و جهاد تبیین است رسالت سازمان در این زمینه چیست؟

در سال‌های اخیر که بحث جهاد تبیین از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی امر تبیین در کنار سایر دستگاه‌ها، از جمله حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی، یکی از رسالت‌های مهم خود را بحث جهاد تبیین دانسته که در این امر نیز شبکه عظیم تبلیغی، مذهبی و فرهنگی این دستگاه به فعالیت‌های خود مشغول است. قسمت عمده جهاد تبیین در مقابل جریان تحریفی است که بنا دارد قرائتی نادرست از انقلاب و پیشرفتهای آن به خصوص برای نوجوانان و جوانان ارائه دهد از این رو تبیین درست و به موقع یکی از رسالتهای نخبگان جامعه و دستگاههای فرهنگی و فکری جامعه است.

یکی از سرفصلهای مهم جهاد تبیین به عنوان گفتمان تعیین شده از سوی امام جامعه مسئله جمعیت است که نیاز به تبیین دارد. چرا که نرخ رشد جمعیت و و نرخ زاد و ولد و همچنین پیری در آینده ای نزدیک با این روند فعلی خیلی نگران کننده است تا جایی که برخی از دلسوزان وضعیت موجود را به سمت دچار شدن در چاله جمعیتی می دانند در این زمینه دوره های تبیینی خوبی برای شبکه امامت و تبلیغ ازتوسط اساتید خوب برگزار شده است. البته در این زمینه رویکرد برنامه های تبیینی و تبلیغی سازمان در ماه محرم و ماه مبارک توجه به این مسئله بوده است.

*در حکم انتصاب ریاست سازمان از سوی مقام معظم رهبری به مسئله رصد هوشمندانه تهاجمات فکری و فرهنگی و تبلیغی و رسانه‌ای دشمنان دین و انقلاب و کشور اشاره رفته است چه اقداماتی در این زمینه در استان انجام شده است؟

پیرو تاکیداتی که مقام معظم رهبری در رابطه با بحث رصد و تشکیل اتاق وضعیت فرهنگی و اجتماعی داشتند، این مهم یکی از اولویت‌های سازمان در ستاد تهران و نیز در استان‌ها است تا نسبت به زیست‌بوم‌هایی که وجود دارد، این رصد انجام شود. قطعاً کنش‌گرانی که در عرصه اجتماعی و فرهنگی فعال هستند، از یک طرف و کنش‌هایی که در این حوزه وجود دارد، باید رصد دقیق و میدانی آن اتفاق بیفتد. پیمایش این داده‌های رصدی، ما را در تحلیل وضعیت موجود کمک می‌کند.

همچنین در برنامه‌هایی که برای آینده در حوزه فرهنگ و مسائل فکری داریم، قطعاً یاری‌رسان خواهد بود. بنابراین یکی از اولویت‌های سازمان و اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان زنجان همین رصد است که در همین راستا مقرر شده در شورای فرهنگ عمومی نیز نتیجه چند پیمایش ارائه شود. امیدواریم همه دستگاه‌های فرهنگی به مقوله رصد و اتاق وضعیت توجه جدی داشته باشند. هر چقدر از وضعیت میدان و عرصه، اطلاعات دقیق و خوبی داشته باشیم، برنامه های خوبی برای مقابله با طرح دشمنان انقلاب و اسلام خواهیم داشت.

مشروح گفت و گوی مهر را اینجا بخوانید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی: استفاده از ظرفیت مردمی رسالت سازمان تبلیغات اسلامی است

برنامه‌محوری سازمان تبلیغات در گام دوم انقلاب/الزامات تحول فرهنگی

حجت الاسلام مهدی عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در طول حیات خود و با توجه به مأموریت‌ها و رسالت‌هایی که داشته امروز جز نهادهای انقلابی است که علی‌رغم همه فرازها و فرودها دستاوردهای قابل توجهی داشته و با حضور فعالان فرهنگی توانسته خدمات فرهنگی خوبی را به جامعه ارائه بدهد اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی در گام اول متولی خدمات فرهنگی به تشکل‌های مردم پایه است که با او در ارتباط هستند و این تشکل‌ها در قالب ساختار هیأت، ساختار دارالقرآن و ساختار مسجد با فعالان قرآنی، هیأت مذهبی، پیشکسوتان عرصه مداحی و شعرای آئینی که پا به عرصه مداحی گذاشته‌اند هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به این مسئله که ۴ طیف مهم مبلغان، مداحان و شعرای آئینی مدیران، هیئات مذهبی و فعالان قرآنی به‌عنوان ۴ طیفی که به‌عنوان حلقه‌های میانی وظیفه ارتباطی بین سازمان تبلیغات، مردم و مخاطب را برعهده دارند بخاطر اینکه یکی از راهبردها در دوره تحولی اخیر بحث انسجام و هماهنگی هرچه بیشتر در تشکل‌های مردم بود.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به رسالت سازمان تبلیغات گفت: بنیاد هدایت برای ساماندهی امور مساجد و ائمه جماعت برای انسجام بخشیدن به فعالیت رسانه‌ای و تولید محتوا پیش بینی شده و هم اکنون تشکل‌های دینی در یک قامتی که هیأت‌های مذهبی در آن عضو هستند و شعار آئینی و کانون مداحان با آن همراه هستند این بخش را پیگیری می‌کند و سازمان دارالقرآن هم متولی امور قرآنی است.

وی افزود: امروز سازمان تبلیغات اسلامی با گستره وسیعی از ادارات کل که در تمامی استان‌ها حضور دارند و توابع شهرستان با در اختیار داشتن حدود ۲۰۰ مدرسه، خبرگزاری مهر، حوزه هنری، سازمان دارالقرآن دانشگاه سوره و مجموعه‌های متنوعی که به‌صورت مؤسسات و بنیادهای متصل به او حلقه اصلی سازمان هستند، مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تصریح کرد :۲ رویکرد مهم در فضای پیش روی سازمان تبلیغات بحث مردمی‌سازی تبلیغ از یک رو و توسعه میدان مخاطب از سوی دیگر است چیزی که در گام دوم بیانیه انقلاب جز ارکان مهم بوده که کارها به دست مردم سپرده شود و از حالت تصدی‌گری خارج‌شده و به حالت تنظیم‌گری و تسهیل‌گری رود کنیم.

حجت الاسلام عباسی با اشاره به توسعه میدانی مخاطب گفت: رویکرد دیگر توسعه میدان مخاطب است می‌توانیم مخاطب آموزه‌ها و محتوا و معارف اسلامی را توسعه دهیم و در حال پیگیری برای تحقق آن هستیم.

وی افزود: در خصوص استان مرکزی چهار راهبرد کلان را در طی یک‌سال و نیم اخیر پیگیری کردیم ازجمله ظرفیت‌سازی، کادرسازی و شبکه‌سازی و گفتمان سازی بود که ذیل هرکدام از اینها سعی کردیم در درون ساختار سازمانی خودمان و ساختارهای وابسته چهار راهبرد را در ۲ حوزه سرمایه‌های انسانی و حوزه چابک‌سازی ساختارها پیگیری کنیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: امروز تمام سعی ما این بوده که بتوانیم در ظرفیت‌سازی مکان‌ها و فضاها و جایگاه‌هایی را برای هرچه بیشتر شدن فضای معنوی و فرهنگی از لحاظ کمی و کیفی استان رقم بزنیم.

ادامه گفت و گو را اینجا ببینید.

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی قم: قیام، راهبری و تربیت اراده ها نقشه راه تحول فرهنگی است

برنامه‌محوری سازمان تبلیغات در گام دوم انقلاب/الزامات تحول فرهنگی

حجت الاسلام مرتضی شعبان زاده همزمان با سالگرد تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، مأموریت سازمان تبلیغات اسلامی را رصد و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و تبیین اسلام ناب محمدی (ص) دانست و با اشاره به رویکرد تحولی سازمان تبلیغات اسلامی در دوره جدید بیان داشت: توجه توأمان به مقوله تبیین معارف و سپس تحقق معارف در متن زندگی مردم از جمله رویکردهای دوره جدید در این سازمان است.

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان قم، با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در جایگاه راهبر محیط فرهنگی، چهار اقدام کلان عملیاتی برای خود تعریف کرده، ابراز داشت: اقدام اول در فرایند راهبری فرهنگی نیاز به تولید محتوا و مفهوم سازی متناسب با دو محیط حقیقی و مجازی تبلیغی دارد.

حجت الاسلام شعبان زاده با بیان اینکه ساخت محتوا و مفهوم در ابعاد ۱. تولید و تعریف الگوهای جدید، ۲. طراحی ساختارهای جدید فرهنگی، ۳. تعریف استانداردهای جدید در عرصه فرهنگی، ۴. تعریف شاخص‌های فرهنگی به منظور ارزش گذاری وضعیت فرهنگی ۵. حرکت به سمت طراحی پیوست نگاری‌های فرهنگی، ۶. تولید محتوای فاخر برای منبر، باید صورت بگیرد تا امکان راهبری فراهم شود.

وی بیان داشت: اقدام دوم در فرآیند راهبری، پس از تولید و تأمین محتوا و مفهوم برای خلق حرکت‌های فرهنگی و تبلیغی، توانمندسازی و شکوفاسازی افراد، هسته‌ها، شبکه‌ها و تشکل‌های مردمی و کارگزاران فرهنگی در درون حاکمیت است و سازمان تبلیغات در دوره جدید، با تسهیل گری و مانع زدائی و پشتیبانی از مجموعه‌های مردمی به دنبال شکل گیری جریان‌های حلقه میانی در سراسر کشور است و این امر را درگاه و راهبرد، مردمی سازی تبلیغ از سوئی و مقدمه شکل گیری دولت انقلابی می‌داند.

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان قم، با بیان اینکه پس از توانمند سازی و شکوفا سازی استعدادها، نیاز به آرایش تهاجمی از طریق ایجاد جبهه مشترک در میان ۱. مجموعه‌های خودجوش و مردمی ۲. صاحب نظران و نخبگان ۳. کارگزاران و نهادهای حاکمیتی و ۴. انسجام در میان نیروهای ستادی و صفی سازمان تبلیغات هستیم تا توان رزم فرهنگی جریان انقلابی افزایش یابد.

وی افزود: آزادسازی زیرساخت‌ها و امکانات و منابع دستگاه‌ها و هم افزایی در میان نهادهای حاکمیتی و مردمی از جمله عوامل مهم اجرای طرح‌های تحولی در کشور به شمار می‌آید و دستیابی به گفتمان مشترک و قدرت فرهنگ سازی و جریان سازی اجتماعی در پرتو التزام به اقدامات فوق حاصل خواهد شد.

حجت الاسلام شعبان زاده گفت: ایجاد برنامه‌های گفتمان ساز، احتیاج دارد به الگو تا در آن هم رصد، مطالعه و طراحی عملیات پیش بینی شود و هم ستادی برای تولید و ترویج و انتشار محصولات گفتمان ساز و هم ساز و کاری برای پشتیبانی از گفتمان تولید شده در مقام اجرا و عمل و هم به ستادی برای ساماندهی ارتباطات مردمی در فرایند شکل گیری گفتمان مشترک.

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان قم، بیان داشت: گفتمان سازی با تولید یک سرود تأثیر گذار نظیر سلام فرمانده، فیلم و سریال و مستند و یا طراحی یک رویداد جریان ساز و خلق میدان و پروژه‌های جدید فرهنگی حاصل خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مسئله‌ای در جامعه حل شود باید در کنار تبیین، در عرصه عمل نیز پیش بینی‌های لازم برای تحقق عینی و اجتماعی آن معارف مد نظر باشد؛ به عنوان نمونه اگر سازمان تبلیغات اسلامی می‌خواهد در موضوع افزایش جمعیت اقدام تبیینی انجام دهد در این راستا لازم است علاوه بر شکل گیری گفتمان مورد نیاز، در عمل نیز از مراکز مرتبط همانند مراکز درمان ناباروری هم کمک بگیرد، هر چند سازمان تبلیغات یک دستگاه اجرایی نیست، اما می‌تواند به عنوان دستگاهی تبیینی اقدام به ضرورت آفرینی در حاکمیت برای عینیت یابی مفاهیم نماید، تا موانع تحقق عینی گفتمان برطرف شود.

وی تاکید کرد: مفهوم سازی، توانمند سازی، جبهه سازی و گفتمان سازی از افعال اساسی و تعیین کننده در محیط فرهنگی کشور برای راهبری است.

حجت الاسلام شعبان زاده افزود: اولین برنامه تحولی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، بستر سازی برای قیام اراده‌های عمومی از طریق تربیت ۵ هزار کنشگر عرصه تبیین طی سال ۱۴۰۱ در استان قم برای عملیاتی سازی جهاد تبیین است تا از طریق این شبکه روشنگری و روایت درست صورت گیرد تا امید به آینده و بسیج اداره عمومی برای حل مسائل مردم اتفاق بیفتد.

مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان قم، ابراز داشت: به عبارت دیگر ۵ هزار کنشگر در عرصه جهاد تبیین برای ایجاد آمادگی ذهنی و روانی با هدف قیام اراده‌ها در مسیر حل مسائل و اولویت‌های انقلاب اسلامی نقش آفرینی خواهند کرد.

وی افزود: دومین برنامه تحولی اداره کل، کمک به شکل گیری حکمرانی مردمی در ۱۲۰ محله استان قم با محوریت شبکه امامت در پایگاه مسجد و محیط محله و با کارگزاری حلقه‌های میانی و جلب پشتیبانی از حاکمیت در طی سه سال آینده محسوب می‌شود.

مشروح گفت و گوی مهر را اینجا بخوانید.

کد خبر 5519863

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید