با نجیب میقاتی، مأمور تشکیل کابینه لبنان آشنا شوید


با نجیب میقاتی، مأمور تشکیل کابینه لبنان آشنا شوید

نجیب میقاتی امروز مأمور تشکیل کابینه لبنان شد.

امروز پنجشنبه (۲۳ ژوئن/ دوم تیر) مشورت‌های الزام‌آور پارلمانی در لبنان برای انتخاب نخست‌وزیر در کاخ «بعبدا» (کاخ ریاست‌جمهوری) آغاز شد.

مشورت‌های پارلمانی برای انتخاب نخست‌وزیر لبنان به این صورت است که نمایندگان پارلمان لبنان در ساعت‌های مشخص شده قبلی، به نوبت با میشل عون دیدار و رایزنی می‌کنند.

پس از پایان این رایزنیها، نجیب میقاتی موفق شد مأمور تشکیل کابینه لبنان شود. وی در جریان این رایزنیها، ۵۴ رأی،«نواف سلام» ۲۵ رأی، سعد الحریری نخست وزیر اسبق لبنان یک رأی و «روعة الحلاب» هم یک رأی کسب کردند. این در حالی است که ۴۶ نفر هم به هیچ یک از این نامزدها رأی ندادند.

این در حالی است که فراکسیون «الوفاء للمقاومه» (وابسته به جنبش حزب‌الله لبنان) میقاتی نخست‌وزیر فعلی این کشور را برای تصدی منصب نخست‌وزیری در لبنان معرفی کرد.

با نجیب میقاتی، مأمور تشکیل کابینه لبنان آشنا شوید

«محمد رعد» به نمایندگی از طرف این فراکسیون گفت: «موضع ما سهل و ممتنع است. لبنان نیازمند دولتی است که امور و منافع آن را بتواند مدیریت کند. بحران‌ها مستلزم واقع‌نگری، فراهم کردن تمامی فرصت‌ها و مانع‌زدایی است تا دولتی برای مواجهه با ضرب‌الاجل‌ها و تحولات تشکیل شود.»

اما نجیب میقاتی به عنوان یکی از سیاستمداران لبنانی، یک فرد مسلمان است که آذر سال ۱۳۳۴ هجری شمسی در شهر طرابلس لبنان متولد شد. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه آمریکایی بیروت و دانشگاه هاروارد آمریکا گذراند.

خبرگزاری رویترز او را یک تاجر ثروتمند می‌داند که برای مدت کوتاهی در آوریل سال ۲۰۰۵، به عنوان نخست وزیر لبنان انتخاب شد. پس از آن، ائتلاف احزاب اهل تسنن، دروزی و مسیحی با رهبری سعد الحریری، پیروز انتخابات آن زمان شدند.

میقاتی در ژوئیه سال ۲۰۱۱ هم یک بار دیگر نخست وزیر شد و در می ۲۰۱۳ استعفا کرد. وی تا فوریه ۲۰۱۴ نیز به عنوان نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان بر سر کار بود. وی به صورت کلی، تجربه سه دوره نخست وزیری در لبنان را در کارنامه خود دارد.

وی زندگی سیاسی خود را در سال ۱۹۸۸ به عنوان وزیر کار و حمل و نقل آغاز کرد و تا سال ۲۰۰۴ در این منصب باقی ماند. وی در سال ۲۰۰۰ هم برای نخستین بار به عنوان نماینده طرابلس انتخاب شده بود.

وی نخستین تجریه نخست وزیری را در سال ۲۰۰۵ دارد و در دوره نخست وزیری او، انتخابات دموکراتیکی در این کشور برگزار شد. وی دو بار دیگر در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۸ به عنوان نماینده طرابلس انتخاب شد.

دور اول نخست وزیری او از آوریل ۲۰۰۵ تا جولای همان سال بود که به عنوان نخست وزیر دولت پیشبرد امور سکان را در دست داشت. دومین بار هم در سال ۲۰۱۱ به عنوان نخست وزیر انتخاب شد.

میقاتی ۱۱ روز پس از استفعای سعد الحریری در سال ۲۰۲۱، موفق شد مأمور تشکیل کابینه شود. پس از نه ماه بن بست سیاسی، میقاتی توانست کابینه تشکیل دهد و برای سومین بار نخست وزیر لبنان شود.

وی در اوایل دهه هشتاد قرن گذشته، در تأسیس شرکت «اینوِست کام» هم سهیم بود. این شرکت یکی از شرکتهای پیشرو در زمینه مخابرات ارتباطات در بازارهای نوپا در خاورمیانه و آفریقا است. پس از اینکه سهام این شرکت در بورس لندن و دبی عرضه شد، رشد زیادی کرد و در سال ۲۰۰۶ در شرکت «MTN» ادغام شد.

میقاتی بر خلاف بسیاری از سیاستمداران لبنانی، از خانواده‌های سیاسی این کشور نیست و بسیاری از کارشناسان، او را یک سیاستمدار میانه‌رو در لبنان می‌دانند.

او امروز پس از اینکه مأمور تشکیل کابینه شد، تأکید کرد که فرصت برای نجات این کشور از فروپاشی همچنان وجود دارد. میقاتی گفت که می‌تواند لبنان را از بحرانها نجات دهد، ولی به شرط اینکه همه گروهها، اختلافات خود را کنار بگذارند.

نخست‌وزیر انتخاب شده باید هفتاد و هشتمین دولت در تاریخ لبنان و پنجمین دولت در دوره ریاست‌جمهوری «میشل عون» را تشکیل دهد. عون در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ به عنوان رئیس جمهور لبنان انتخاب شد. تا کنون چهار دولت در دوره وی تشکیل شده که نخست وزیران آن سعد الحریری (دو دوره)، حسان دیاب و نجیب میقاتی بوده‌اند.

انتخابات پارلمانی لبنان در ۲۵ اردیبهشت برگزار شد و هر کدام از احزاب، کرسی‌هایی به خود اختصاص دادند.پس از آن در دهم خرداد، نمایندگان پارلمان جدید در مقر پارلمان در میدان «النجمه» حضور یافتند تا هیأت رئیسه جدید را انتخاب کنند؛ در نهایت «نبیه بری» با ۶۵ رأی از مجموع ۱۲۸ رأی بار دیگر به عنوان رئیس پارلمان لبنان انتخاب شد. ۴۰ رأی، باطله اعلام شد و ۲۳ نماینده رأی سفید داده بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟