شش اتفاق باورنکردنی در قاعدگی که از آن بی‌خبرید!


چرخه قاعدگی فرآیند پیچیده ای است که بدن زنان را تنظیم می کند و شکی نیست که زندگی زنان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد

شش اتفاق باورنکردنی در قاعدگی که از آن بی‌خبرید!شفاآنلاین>سلامت جنسی> درست است که در طول دوره های قاعدگی، زنان می توانند باردار شوند، اما چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد بدن وجود دارد.


به گزارش شفاآنلاین: چرخه قاعدگی فرآیند پیچیده ای است که بدن زنان را تنظیم می کند و شکی نیست که زندگی زنان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در اینجا ۶ اتفاق که در چرخه قاعدگی می افتد و احتمالا از آنها می خبرید را توضیح می دهیم.

۱. هیپوکامپ بزرگ می شود.

مطالعات اخیر نشان داده است که وقتی سطح استروژن افزایش می یابد، هیپوکامپ بزرگ می شود. هیپوکامپ قسمتی از دستگاه لیمبیک مغز است که مرکز یادگیری است. این تغییرات مغزی در واقع بر رفتار زنان تأثیر می گذارد. محققان به این نتیجه رسیدند که اگر زنان در مراحل خاصی از چرخه خود به‌ویژه پذیرای تغییراتی در رفتار خود باشند، می‌تواند زمان خوبی برای مبارزه با نوسانات خلقی باشد.

۲. هورمون ها بسته به هفته بر بدن شما تأثیر متفاوتی می گذارند.

هورمون ها نقش مهمی در بدن شما دارند. به طور معمول، چرخه قاعدگی به شکل زیر است:

در هفته اول، ممکن است قبل از شروع قاعدگی برخی از مشکلات قاعدگی را احساس کنید. سپس سطح استروژن شما شروع به افزایش می کند و احساس بهتری پیدا می کنید.

در هفته دوم بهترین احساس را دارید و سطح تستوسترون برای مدت کوتاهی افزایش می یابد. ممکن است احساس کنید که می خواهید زمان صمیمانه تری با شریک زندگی خود داشته باشید.

در هفته سوم، سطح استروژن شما به طور چشمگیری کاهش می یابد و پروژسترون افزایش می یابد. ممکن است نوسانات خلقی را احساس کنید و از ناامیدی رنج ببرید.

در هفته چهارم استروژن و پروژسترون کاهش می یابد و برخی از زنان دچار سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می شوند.

۳. دردهای قاعدگی ممکن است در واقع ساختار مغز زنان را تغییر دهد.

محققان می گویند که دردهای قاعدگی بین ۲۰ تا ۹۰ درصد از دختران نوجوان را تحت تأثیر قرار می دهد. این درد می تواند تا ۷۲ ساعت دوام بیاورد. یک مطالعه دیگر نشان داد که زنانی که درد قاعدگی را گزارش کردند، کاهش حجمی در برخی مناطق از مغز را نشان می دادند که در پردازش حسی و تنظیم عملکرد غدد درون ریز نقش مهمی دارند. اگر احساس می کنید که عملکردتان در محل کار بد شده است، شاید دردهای قاعدگی دلیل آن باشد.

۴. دردهای قاعدگی می تواند جا به جا شود.

درد قاعدگی می تواند حرکت کند. گاهی اوقات می توانید در جاهایی مانند پاهای خود گرفتگی عضلات را احساس کنید. ناحیه لگن، از شبکه ای از اعصاب تشکیل شده است و زمانی که درد رخ می دهد، پاها، کمر و باسن شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر این، از دست دادن مواد معدنی ضروری در طول دوره، مانند آهن، منیزیم و پتاسیم، بدن را تحلیل می برد و عضلات با اسپاسم یا گرفتگی پاسخ می دهند.

۵. چرخه قاعدگی می تواند بر صدای شما تأثیر بگذارد.

این خبر خوبی برای خواننده ها نیست، اما یک مطالعه نشان داد که در طول دوره قاعدگی، ممکن است سندرم آوازی پیش از قاعدگی را تجربه کنید، که به معنای از دست دادن قدرت صوتی و کاهش توانایی آواز خواندن است. خشکی تارهای صوتی می تواند کنترل ویبراتو را دشوارتر کند.

۶. قاعدگی شما با سرد شدن بدتر می شود.

به گفته پزشکان، زنان از بدتر شدن قاعدگی در زمستان شکایت دارند. هوای سرد نیز می تواند بر طول چرخه تأثیر بگذارد. در تابستان، چرخه ۰.۹ روز کوتاه تر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها