عفونت­‌های گوارشی؛ شایع در فصل گرما


عفونت­‌های گوارشی؛ شایع در فصل گرما

سرپرست معاونت درمان بیمارستان شهدای تجریش، عفونت‌های گوارشی را شایع در فصل گرما دانست و تاکید کرد که در صورت بروز خون در اسهال یا عدم بهبودی بعد از ۴۸ ساعت حتما به پزشک مراجعه شود.

عفونت­‌های گوارشی؛ شایع در فصل گرما

علیرضا فاطمی در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، با اشاره به اینکه در برخی از پیک‌های کوویدـ۱۹ در ایران شاهد رخ دادن علائم گوارشی همراه با ابتلای بیماری کووید 19 بودیم،‌ اظهار کرد: در حال حاضر آمار ابتلا به کوویدـ۱۹ بسیار کاهش پیدا کرده است،‌ اما هنوز آمار مبتلایان صفر نشده است و زمانی پزشکان به ابتلای فرد به کوویدـ۱۹ شک می‌کنند که شاهد مجموعه‌ای از علائم مثلا علائم تنفسی، تب، لرز، بی‌حالی، ‌خستگی مفرط و ... با یا بدون علائم گوارشی باشند؛‌ که در این حالت درخواست تست کووید 19 می‌دهیم تا مطمئن شویم فرد به کرونا مبتلا شده یا صرفا یک بیماری گوارشی است.

عفونت­های گوارشی در فصل گرما امری شایع و معمول است

وی در ادامه افزود: در صورت مشاهده علائمی چون دل درد، اسهال با یا بدون تهوع، در فقدان علائم دیگر کمتر به کووید 19 شک می‌کنیم،‌ از طرفی همیشه در فصل تابستان و گرما با توجه به احتمال افزایش فاسد و خراب شدن مواد غذایی افرادی مبتلا به گاستروانتریت (التهاب دستگاه گوارشی) یا عفونت گوارشی وجود داشته است.

این متخصص عفونی با اشاره به اینکه الان(در فصل تابستان) شیوع گاستروانتریت‌ها دور از انتظار نبوده و نیست، تصریح کرد: وقتی در خانواده یک نفر مبتلا شود امکان ابتلای سایر افراد خانواده به علت استفاده از غذای آلوده مشترک یا تمیز نبودن دستان و ... وجود دارد. شاید امسال نیز با توجه شیوع کرونا در دو سال گذشته و محدودیت‌های ناشی از آن، اکنون مقداری حساسیت مردم به سلامتی خود و مشاهده هر نوع علامتی بیشتر شده باشد و این قضیه موجب نگرانی آن‌ها شود.

عامل عفونت­های گوارشی فقط ویروس‌ها نیستند

فاطمی با بیان اینکه گاستروانتریت یک اصطلاح کلی است و به هر عاملی که باعث التهاب سیستم گوارشی و روده‌ها شود،‌ گاستروانتریت گفته می‌شود، ‌توضیح داد: لذا هر عاملی اعم از ویروس‌ها یا باکتری‌ها می‌تواند التهاب و علائم گوارشی را ایجاد کنند.

این متخصص عفونی ضمن یادآوری اینکه فقط ویروس‌ها عامل گاستروانتریت‌ها نیستند،‌ تصریح کرد: اگر بیمار مبتلا به تب بالا باشد و خون در اسهال دیده شود، احتمال عامل باکتریایی افزایش می­‌یابد.

در عفونت­‌های گوارشی چه افرادی و چه زمانی به پزشک مراجعه کنند؟

فاطمی با بیان اینکه اگر علائم بیماری خفیف است و بیمار قابلیت مصرف مایعات کافی و .. را دارد در منزل استراحت کند و مایعات مختلف شامل آب و حتی او آر اس(ORS) که به صورت پودر در بازار موجود است، مصرف کند،‌ افزود: معمولا در عرض یک الی دو روز علائم برطرف می‌شود، اما اگر علائم به قدری شدید است که حتی نمی‌تواند آب بخورد و توانایی انجام کارهای روزانه را ندارد باید به پزشک مراجعه کند.

وی با اشاره به اینکه اگر اسهال بعد از 48 ساعت متوقف نشد،‌ حتما بیمار باید به پزشک مراجه کند،‌ بیان کرد: در این هنگام بنا به تشخیص پزشک نیاز به آزمایش مدفوع و حتی تجویز دارو است.

فاطمی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر وجود تب، در صورت مشاهده خون در مدفوع،‌ اسهال افراد با سن بالا، افراد با نقص سیستم ایمنی که دچار اسهال می‌شوند حتی همان دو روز را هم در منزل صبر نکنند و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک، ممنوع

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اکثر بیماری‌ها به خصوص اگر از نوع ویروسی باشند نیاز به مصرف آنتی بیوتیک نیست، ‌توضیح داد: در بیماری‌های گوارشی در صورت مشاهده علائمی همچون وجود خون در اسهال و ... احتمال عفونت باکتریایی وجود دارد که آن هم باید زیر نظر پزشک دارو صرف شود. متاسفانه در کشور ما مصرف خودسرانه داروه‌ها به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار بالاست که اگر خلاف موازین علمی مصرف شوند در دراز مدت باعث عوارض جبران ناپذیری می‌گردد.

رعایت بهداشت، کلید کمک به سلامتی

این متخصص عفونی با بیان اینکه در برابر بیماری‌های عفونی که قابلیت سرایت دارند همیشه رعایت بهداشت کمک اصلی را در جلوگیری از ابتلا می‌کند،‌ یادآور شد: برای مثال در بیماری تنفسی مثل کووید_19 توصیه به زدن ماسک می‌کنیم، در خصوص بیماری‌های گوارشی نیز چون انتقال بیماری از راه دهان است، لذا شست‌وشوی دست قبل از خوردن هر گونه مواد غذایی توصیه می‌شود. همچنین افراد تا حد ممکن در بیرون از منزل غذا نخورند،‌ در صورت لزوم از جاهای مطمئن و بهداشتی غذا تهیه شود. آب مصرفی تصفیه شده و مطمئن باشد. اگر افراد همین نکات ساده را رعایت کنند با اطمینان بالایی می‌توان گفت که به بیماری‌های گوارشی مبتلا نخواهند شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور