آیا درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی امکان‌پذیر است؟


آیا درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی امکان‌پذیر است؟

اگر خود یا فرزندتان دچار مشکلات فکی هستید، در این مقاله با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری درباره درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی در اختیارتان قرار دهیم.

آیا درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی امکان‌پذیر است؟
جلو بودن فک پایین
یکی از مشکلات و ناهنجاری‌های فکی است که بسیاری از افراد به دلایل مختلفی به آن مبتلا هستند. این ناهنجاری ممکن است در اثر ضربه به فک، فشار دندان‌ها یا دلایل ارثی و ژنتیکی ایجاد شود. این ناهنجاری باعث می‌شود تا دندان‌ها به درستی روی هم قرار نگیرند و در نتیجه آن ساییدگی، پوسیدگی دندان و مشکلات فکی دیگر گریبان‌گیر فرد شود. اما این مشکل اگر خیلی حاد نباشد و در کودکی به آن رسیدگی شود، می‌تواند به کمک ارتودنسی بهبود یابد. در ادامه بیشتر درباره درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی صحبت خواهیم کرد.

در این مقاله می‌خوانید:

مراحل اصلاح جلو بودن فک پایین با ارتودنسی آیا می‌توان برای درمان انحراف فک پایین از جراحی صرف نظر کرد؟ آیا درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی شکل صورت را تغییر می دهد؟ انحراف فک پایین ارثی است یا اکتسابی؟ عوارض فک پایین جلو آیا درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی امکان‌پذیر است؟

بیشتر بخوانید: ارتودنسی با براکت و ارتودنسی شفاف

آیا درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی امکان‌پذیر است؟
ارتودنتیست‌ها زمانی که با ناهنجاری جلو بودن فک پایین مواجه می‌شوند، گزینه‌های درمانی مختلفی را برسی می‌کنند. اگر مشکل فکی فرد خیلی حاد نباشد و در سنین پایین برای درمان آن اقدام شده باشد، ارتودنسی فک پایین را پیشنهاد می‌دهند. ارتودنسی با اعمال فشار به دندان‌ها و فک به مرور زمان موقعیت آن را تغییر می‌دهد و وضعیت فک را بهبود می‌بخشد. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی در اختیارتان قرار می‌دهیم.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: جدیدترین روش پاکسازی پوست صورت

مراحل اصلاح جلو بودن فک پایین با ارتودنسی


آیا درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی امکان‌پذیر است؟
بیماران مبتلا به انحراف فک پایین ابتدا توسط متخصص ارتودنسی و سپس توسط جراح فک و صورت معاینه می‌شوند. ارتودنتیست پس از تصویربرداری از وضعیت فک، درجه انحراف و علل زمینه‌ای ایجاد آن را شناسایی می‌کند. پس از بررسی کامل، ارتودنتیست الگوی درمانی مناسب را را ارائه می‌کند. اگر فرد در بزرگسالی برای اصلاح انحراف فک خود مراجعه کرده باشد، ابتدا درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی انجام می‌شود و بعد از اصلاح مشکل، فک برای جراحی فک و صورت آماده می‌شود.

برای درمان فک پایین جلو ابتدا از وضعیت فک تصویربرداری می‌شود و درجه انحراف و علل زمینه‌ای ایجاد مشکل توسط ارتودنتیست و جراح فک و صورت بررسی خواهد شد.

این نوع درمان ارتودنسی بسیار متمایز از ارتودنسی‌های معمول برای اصلاح نامرتبی دندان‌هاست. همچنین این درمان در بزرگسالی برای اصلاح کامل فک جلو کافی نخواهد بود و فرد به جراحی استخوان فک پایین برای تقارن و اصلاح فک نیز نیاز خواهد داشت. ممکن است حین انجام جراحی فک از پیوند استخوان نیز استفاده شود.

مطالب پیشنهادی: ۶ نکته بسیار مهم برای انتخاب متخصص ارتودنسی کودکان

آیا می‌توان برای درمان انحراف فک پایین از جراحی صرف نظر کرد؟


آیا درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی امکان‌پذیر است؟
اگر درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی توسط یک متخصص ارتودنسی مجرب انجام شود، بهبودی بیشتری برای درمان انحرافات فکی حاصل خواهد شد. اما فراموش نکنید که اگر در بزرگسالی به دنبال حل این مشکل هستید، انجام ارتودنسی تنها یک گزینه تکمیل‌کننده برای درمان جلو بودن فک پایین است و انجام جراحی نیز در کنار آن ضرورت دارد.درمان

تنها زمانی می‌توان از انجام جراحی صرف نظر کرد که مشکل جلو بودن فک قبل از بلوغ، شناسایی شده و درمان شود.

بنابراین توجه داشته باشید درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی و بدون نیاز به جراحی تنها زمانی امکان‌پذیر است که این مشکل قبل از بلوغ تشخیص داده شده و درمان شود.

بیشتر بخوانید: سن مناسب ارتودنسی کودکان/ ویدئو

آیا درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی شکل صورت را تغییر می‌دهد؟


آیا درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی امکان‌پذیر است؟
همان‌طور که اشاره کردیم، ارتودنسی با اعمال فشار به دندان‌ها و فک پایین می‌تواند باعث اصلاح فرم فک و دندان‌ها شود. این اصلاح در فرم فک به طور قطع تغییرات مثبتی را در شکل صورت خصوصا در قسمت چانه ایجاد خواهد کرد که بعد از درمان، کاملا قابل رویت است.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: چگونه پوستی صاف یکدست داشته باشیم؟

انحراف فک پایین ارثی است یا اکتسابی؟


آیا درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی امکان‌پذیر است؟
انحراف فک پایین و جلو بودن آن معمولا ارثی است و کودک در بدو تولد این مشکل را همراه دارد. البته برخی از این انحرافات اکتسابی بوده و در نتیجه یک ناهماهنگی پس از شکستگی استخوان و به درستی جوش نخوردن استخوان فک اتفاق می‌افتد.

بهترین زمان برای درمان انحرافات فکی و دندانی، قبل از بلوغ و در سن ۸ یا ۹ سالگی است.

در چنین شرایطی به والدین توصیه می‌شود که فرزند خود را در سن ۸ یا ۹ سالگی نزد یک ارتودنتیست ببرند و قبل از بلوغ فرزندشان نسبت به درمان مشکل اقدام کنند.

مطالب پیشنهادی: ارتودنسی دندان کودکان، بهترین سن چند سالگیست؟

عوارض فک پایین جلو


آیا درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی امکان‌پذیر است؟
عدم تقارن فک پایین می‌تواند زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد. افراد دارای فک پایین جلو در خوردن، تنفس، خواب و صحبت کردن مشکل دارند. حرکات فک نیز ممکن است دردناک و آزاردهنده باشد.

ازجمله عوارض جلو بودن فک پایین می‌توان به عدم تمایل به خورردن و جویدن غذا به دلیل دردناک بودن فک، مشکلات تکلم، مشکلات تنفسی و اختلالات خواب، اشاره کرد.

کودکان مبتلا به عدم تقارن فک پایین نسبت به همسالان خود احساس راحتی کمتری دارند و ممکن است علاقه کمتری به خوردن و جویدن غذا داشته باشند. به همین دلیل توجه به مشکل فرزندتان و درمان به موقع این مشکل با ارتودنسی می‌تواند تمامی این اختلالات را اصلاح کند.

بیشتر بخوانید: مشاوره ارتودنسی کودکان، چگونه‌ انجام می شود؟

آیا درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی امکان‌پذیر است؟


آیا درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی امکان‌پذیر است؟
اگر انحراف فک پایین به موقع در دوران کودکی تشخیص داده شود، درمان انحراف فک پایین با ارتودنسی امکان پذیر است. در نظر داشته باشید که درمان ارتودنسی به تنهایی نمی‌تواند انحراف فک پایین را پس از بلوغ اصلاح کند و درمان هم‌زمان جراحی در آن مرحله ضروری خواهد بود. در این شرایط ارتودنسی زیر نظر ارتودنتیست انجام می‌شود.

در صورت درمان فک پایین جلو با ارتودنسی قبل از بلوغ، نه تنها فرد دیگر در بزرگسالی نیازی به جراحی فک ندارد بلکه هزینه‌های درمان نیز به طرز قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

بنابراین می‌توان گفت درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی زمانی موثر خواهد بود که این مشکل در کودکی تشخیص داده شود و درمان قبل از بلوغ آغاز شود. در چنین شرایطی فرد دیگر در بزرگسالی نیازی به جراحی نخواهد داشت و هزینه درمان نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: عمل لیزیک برای چه کسانی مناسب است؟

کلام آخر


آیا درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی امکان‌پذیر است؟
در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعات بیشتری درباره عوارض فک پایین جلو، درمان آن توسط ارتودنسی و سن مناسب برای درمان این مشکل، در اختیارتان قرار دهیم. همان‌طور که اشاره کردیم، درمان جلو بودن فک پایین با ارتودنسی تنها زمانی امکان‌پذیر است که این مشکل قبل از بلوغ شناسایی و توسط یک ارتودنتیست مجرب درمان شود. اما اگر درمان در بزرگسالی انجام شود، ارتودنسی تنها یک درمان تکمیل‌کننده در کنار جراحی فک خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت دهان و دندان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی