پخش مستند «مسائل پاریسیه» در پاسداشت «علامه محمد قزوینی» یکشنبه 5 تیر از شبکه مستند


پخش مستند «مسائل پاریسیه» در پاسداشت «علامه محمد قزوینی» یکشنبه 5 تیر از شبکه مستند

خواندن نوشته‌های قزوینی، از نقد و نامه گرفته تا مقاله و تصحیح‌ها، برایم بسیار جذاب بود و هر صفحه همراه بود با گشودن باب‌های جدید برای ساخت فیلم که بسیاری از آنها مجال نمایشی شدن را نداشت.

مستند «مسائل پاریسیه» در پاسداشت « علامه محمد قزوینی» ادیب و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران به کارگردانی حنیف شهپرراد یکشنبه پنجم تیرماه ساعت 21:00 از قاب شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

این مستند هفتمین فیلم از مجموعه «چونان سرو» است که به سفارش شبکه مستند سیما و با تهیه‌کنندگی مصطفی رزاق کریمی از این شبکه تلویزیونی نمایش داده می‌شود.

«شهپرراد» با اشاره به دشواری‌های ساخت این مستند گفت: محمد خان قزوینی که بیشتر در میان اهالی علم و فرهنگ به علامه محمد قزوینی و تصحیح دیوان حافظ به همراه دکتر قاسم غنی شهرت دارد، یکی از پیچیده‌ترین چهره‌های ادبی معاصر ایران است.لذا این چندوجهی بودن، ساختن مستندی با زمان چهل دقیقه از یک چهره فرهنگی را بسیار مشکل می‌کرد.

او اضافه کرد: خواندن نوشته‌های قزوینی، از نقد و نامه گرفته تا مقاله و تصحیح‌ها، برایم بسیار جذاب بود و هر صفحه همراه بود با گشودن باب‌های جدید برای ساخت فیلم که بسیاری از آنها مجال نمایشی شدن را نداشت.

کارگردان مستند «مسائل پاریسیه» تصریح کرد: عنوان فیلم را از نام مجموعه یادداشت‌های ‌ علامه قزوینی که به کوشش ایرج افشار گرآوری شده، برگرفتم. گفتار متن نیز تماماً از نوشته‌های خود علامه قزوینی و دخترش «سوزان-ناهید» گردآوری شده است.

او درپایان گفت: در این مستند تلویزیونی چهره‌هایی چون علی دهباشی سردبیر مجله بخارا، عبد الکریم جربزه‌دار پژوهشگر حوزه تاریخ و ادبیات ایران و مدیر انتشارات اساطیر، بهرام پروین گنابادی استاد زبان و ادبیات فارسی، علی بهرامیان معاون علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، و عبدالرضا سیف استاد ادبیات دانشگاه تهران درباره زندگی، اندیشه، احوال و افکار علامه محمد قزوینی سخن گفته‌اند.

پخش مستند «مسائل پاریسیه» در پاسداشت «علامه محمد قزوینی» یکشنبه 5 تیر از شبکه مستند

تکرارمستند « مسائل پاریسیه » دوشنبه 6 تیرماه 1401 ساعت10:00، پنجشنبه 9 تیرماه ساعت 19:30 و جمعه 10 تیرماه ساعت 12:00 از قاب شبکه مستند پخش خواهد شد.

عوامل این مستند تلویزیونی عبارتند از: پژوهش، طراح و کارگردان: حنیف شهپرراد؛ فیلمبردار: امیرحسین خوشبین؛ با هنرمندی طاهر امانی؛ گفتارمتن: نادر شهپرراد؛ تدوین: حنیف شهپرراد؛ دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: فاطمه کلانتری؛ دستیار فیلمبردار: مجتبی حسینی و مدیر تولید: بهراد بخشی زاده.

مجری طرح مجموعه مستندهای«چونان سرو» سعید وزیری و مشاور رسانه‌ای آن نیز صدرا صدوقی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟