«به رنگ صدا» همایون شجریان؛جز دوست نمی‌خوانم، من زاده ایرانم


«به رنگ صدا» همایون شجریان؛جز دوست نمی‌خوانم، من زاده ایرانم

همایون شجریان پس از چهار سال دوری از صحنه در پایتخت در کنسرت «به رنگ صدا» ثابت کرد که جز دوست نمی‌خواند و زاده ایران است.

«به رنگ صدا» همایون شجریان؛جز دوست نمی‌خوانم، من زاده ایرانم

به گزارش خبرنگار موسیقی ایران اکونومیست، همایون شجریان خواننده موسیقی سنتی ۲۲ اردیبهشت امسال در نشست خبری و آیین رونمایی از آلبوم موسیقی گاه فراموشی وعده داده بود که تیرماه امسال کنسرتی را در تهران برگزار خواهد کرد که این وعده نیز محقق و مقرر شد کنسرت این خواننده موسیقی سنتی با نام به رنگ صدا همراه با ارکستر سیاوش به رهبری آرش گوران در سالن وزارت کشور روی صحنه برود که با توجه به استقبال علاقه‌مندان طی سه نوبت تمدید شد و اجراهای این کنسرت از پنج اجرا به ۳۰ اجرا افزایش پیدا کرد و یک رکوردشکنی بی‌سابقه پس از چهار سال در تاریخ موسیقی کشور به ثبت رسید.

۳۰ سانس بلیت‌های همایون شجریان و حدود ۸۰ هزار بلیت در سه مرحله، مجموعا در ۶ ساعت به فروش رسید؛ از این میزان یکهزار و دویست بلیت در جایگاه ویژه به صورت رایگان و براساس قرعه‌کشی به دانشجویان اختصاص داده شده است. براساس اعلام یکی از سایت‌های خبری، مدیر سایت تیوال، فروشنده بلیت کنسرت به رنگ صدا در این باره گفت: ۳۰ سانس اجرای کنسرت شامل حدود ۸۰ هزار بلیت بوده که به ۲۸ هزار نفر فروخته شده است.

محمد عمروآبادی افزود: در دوازده دقیقه اول بلیت‌فروشی، بیش از ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار اتصال شبکه به تیوال برقرار شده و رکورد ۲۰ هزار درخواست خرید بلیت در ثانیه هم به ثبت رسیده است. همچنین در بیش از ۱۵ دقیقه از آغاز نوبت‌های بعدی فروش، خرید موفق بیش از یکهزار بلیت در دقیقه ثبت شده است. به این ترتیب همایون شجریان با استقبال دوستدارانش رکوردار سریع‌ترین فروش بلیت در تاریخ موسیقی ایران شده است.

با این وجود، بهای این کنسرت ۱۲۰ تا ۳۹۵ هزار تومان است که در مقایسه با بلیت‌های کنسرت‌های موسیقی پاپ که در مواردی بیش از ۳۰۰ و حتی ۵۰۰ هزار تومان است، با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی نشان از مردمی بودن همایون شجریان دارد که علاقه‌مند است مخاطبان از چنین برنامه‌ای بهره‌مند شوند.

استقبال از به رنگ صدا، دوم تیرماه، در دومین شب کنسرت این خواننده موسیقی سنتی نیز مشهود بود، هنگام ورود به سالن وزارت کشور، محل برگزاری کنسرت، شاهد صف طولانی در میدان فاطمی تا محدود ساختمان اصلی وزارت کشور بودیم، انتظامات نیز بر برقراری امنیت و نظم تا هنگام ورود به سالن اصلی نظارت داشتند.

کنسرت مقرر شده بود که ساعت ۱۸:۳۰ برگزار شود اما با ۳۰ دقیقه تاخیر برگزار شد، تمامی ظرفیت سالن، ۳هزار نفر تکمیل شده بود شاید در مواردی بعضی از صندلی‌ها خالی بود، مخاطبان منتظر حضور ارکستر و همایون شجریان بودند و با تشویق‌های خود از گروه دعوت می‌کردند که در جایگاه حضور پیدا کنند اما نمی‌آمدند پس از چند دقیقه تشویق مخاطبان نوازندگان با لباس‌هایی به رنگ سفید وارد سالن شدند و با تشویق مخاطبان در جایگاه قرار گرفتند، اندکی بعد همایون شجریان و آرش گوران با لباس‌هایی به رنگ سیاه وارد سالن شدند که ورود آنان با تشویق بسیار مخاطبان همراه بود.

پس از مدتی کوتاه اجرای قطعات کنسرت به رنگ صدا آغاز شد؛ ابتدا قطعه بگذار سر به سینه من با طراحی آواز همایون شجریان اجرا شد که این قطعه سال ۱۳۸۳ در قالب آلبوم موسیقی اشتیاق با آهنگسازی فرهاد فخرالدینی و خوانندگی علیرضا قربانی اجرا و منتشر شده بود.

«به رنگ صدا» همایون شجریان؛جز دوست نمی‌خوانم، من زاده ایرانم

قطعه دوم؛ بداهه‌نوازی سازهای کوبه‌ای توسط حسین رضایی‌نیا و آیین مشکاتیان به مدت زمان پنج دقیقه اجرا شد که با تشویق بسیار مخاطبان همراه بود.

قطعه‌های دیگر به ترتیب زلف بر باد مده به آهنگسازی سعید فرج‌پوری، آسمان ابری به آهنگسازی غلامرضا صادقی، یک نفس آرزوی تو به آهنگسازی سعید فرج‌پوری، آواز دشتی با شعری از هوشنگ ابتهاج، اشک مهتاب به آهنگسازی حسن یوسف زمانی، هوای زمزمه‌هایت به آهنگسازی غلامرضا صادقی، دلستان به آهنگسازی همایون شجریان، سرو چمان به آهنگسازی محمدرضا شجریان، چهار مضراب به آهنگسازی پرویز مشکاتیان و دود عود به آهنگسازی پرویز مشکاتیان اجرا شد؛ این کنسرت با یادی از شجریان پدر و مشکاتیان همراه بود؛ قطعه‌هایی همچون اشک مهتاب، سرو چمان و دود عود پیش از این توسط مرحوم محمدرضا شجریان اجرا شده بود.

هنگام آغاز اجرای قطعه سرو چمان، مخاطبان شجریان را تشویق کردند و برخی نیز با او همراهی کردند. در میان اجرای قطعه دود عود، تصاویری از محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان در مانیتورهای صحنه پخش شد و در این زمان همه مخاطبان از جایگاه خود برخاستند و شجریان را تشویق کردند.

«به رنگ صدا» همایون شجریان؛جز دوست نمی‌خوانم، من زاده ایرانم

هر چند که پس از پایان اجرای هر قطعه، مخاطبان هشجریان را تشویق و نسبت به او ابراز احساسات می‌کردند و شجریان نیز پاسخ آنان را می‌داد؛ یکی از مخاطبان پس از اجرای قطعه‌ای خطاب به شجریان گفت: «روح پدرت شاد» و او قدردانی کرد. یکی دیگر از مخاطبان نیز گفت: «زنده باد همایون شجریان افتخار هر ایرانی» و شجریان گفت:«سپاس». همچنین یکی از مخاطبان با لهجه اصفهانی گفت: «خوش به حالمان که همه ما امشب در اینجا هستیم» شجریان در پاسخ گفت: «سعادتی است برای من». همچنین در مواردی نیز نوازندگان مورد تشویق همایون و مخاطبان قرار می گرفتند.

قطعه پایانی کنسرت به رنگ صدا، به قطعه به دیار عاشقی‌هایم با شعری از اسحاق انور و بهمن محمدزاده و آهنگسازی غلامرضا صادقی با مضمون ایران اختصاص داشت، این قطعه ۱۲ اردیبهشت امسال در کنسرت دبی اجرا شده بود و شجریان با اجرای این قطعه پیامی برای هموطنان داد که دلش با سرزمین مادری است و این قطعه بار دیگر در کشور اجرا شد و در این کنسرت شجریان ثابت کرد که زاده ایران است؛ آغاز اجرای این قطعه نیز با تشویق مخاطبان همراه بود:

«به نام نامی ایران به نام نامی انسان

به آیین وفاداران به راه و رسم بیداران

دلی دارم پر از خورشید نگاهی روشن از باران

جز دوست نمی‌خوانم جز مهر نمی‌دانم

جز عشق نمی‌خواهم من زاده ایرانم

تویی دلبستگی‌هایم پناه خستگی‌هایم

به هر جا می‌روم از تو دوباره در تو می‌آیم

کران تا بیکران عشق است بیابان در بیابانت

هوای زندگی دارد خیابان در خیابانت

جهان تا هست خواهم بود اگر تو جان من باشی

برایم خانه باشی خاک باشی و وطن باشی

دیار عاشقی‌هایم تمام سهم دنیایم

تو را من زندگی ‌کردم به تعداد نفس هایم

تو آن آغوش بی‌اندازه هستی

برای وسعت تنهایی من

من از چشم تو میبینم جهان را تویی آیینه بینایی من

من از تو جان گرفته ‌ام کنم فدای تو

ز جان گذر نمی‌توان مگر برای تو

دل از تو بر نمی‌کنم تویی جهان من

دچار تو نمی‌کند دل از هوای ‌تو»

همراهی مخاطبان با «مرغ سحر»

مخاطبان این کنسرت از پیر و جوان به خصوص جوانان بودند. پس از پایان قطعات و رپرتوار اصلی ارائه شده برای کنسرت به رنگ صدا، گروه به کار خود پایان داد و مورد تشویق بسیار مخاطبان قرار گرفت، برخی با اهدای دسته‌های گل از شجریان قدردانی کردند او نیز بعضی از دسته‌های گل را به نوازندگان تقدیم می‌کرد بنا به خواست مخاطبان، گروه به جایگاه خود بازگشت و قطعه مرغ سحر که از آثار مشهور محمدرضا شجریان است را اجرا کرد و بسیاری از مخاطبان به خصوص میانسالان و کهنسالان با همایون شجریان همراهی کردند.

بهمن فرمان‌آرا نویسنده و کارگردان پیشکسوت، رویا نونهالی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و رامین حیدری فاروقی همسر وی، نویسنده و کارگردان از جمله میهمانان ویژه شب دوم این کنسرت بودند.

آزاد میرزاپور (عود و سه تار)، مهیار طریحی (سنتور)، مهرزاد اعظمی‌کیا (کمانچه)، حسین رضایی‌نیا (دف، طبل باس، بندیر، شیکر)، همایون نصیری (بندیر باس، کاخن، کوزه، اسنیر، درام، راید، های هت)، آیین مشکاتیان (تنبک، کوزه، کاخن)، ویلن یک؛ میثم مروستی، پدرام فریوسفی، دانیال جورابچی و فرشاد شیرانی، ویلن دو؛ نیلوفر محبی، آرمین قضاتی، علیرضا چهره قانی و بهار فلسفی، ویلن آلتو؛ مازیار ظهیرالدینی، پیمان ابوالحسنی و پرهام میلانی، ویلنسل؛ مهدی عبدی، یاسمن کوزه‌گر، هادی اسماعیلی (کنترباس) و امیر دارابی (پیانو) نوازندگان ارکستر به رنگ صدا هستند.

سحر فروزان مدیر برنامه، نگین شکیبا برنامه‌ریز، غلامرضا صادقی صدابردار، رضا موسوی طراحی و کارگردانی صحنه، مصطفی طباطبایی و گروه همراه ساخت و اجرای دکور، محمد صیدآبادی طراح نور، اجرای نور؛ گروه نور تالار، آیدا آب‌پرور تولید تصاویر، خشایار لهراسبی طراحی و ساخت ویدیوکلیپ دیار عاشقی‌هایم، اجرا و مپینگ؛ آیدین کشاورز، حسام فروتن و مرتضی زمانی، بهاالدین درگاهی، حسن مدبری، علی پیروزی و فرشید برگ نیل تیم صدا، شیما میرحمیدی طراح لباس، کامیار مینوکده عکس و افسانه شجریان عکاسی مستند از دیگر عوامل این کنسرت هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی