خمپاره انداز خودکشش Sherpa A2M سبک و سریع اما مهلک است + ویدئو


خمپاره انداز خودکشش Sherpa A2M سبک و سریع اما مهلک است + ویدئو

سه کمپانی اروپایی در نمایشگاه تسلیحاتی 2022 فرانسه خمپاره انداز خودکشش Sherpa A2M را معرفی کردند که در ادامه به معرفی کامل آن می‌پردازیم.شرپا A2M نام یک سامانه خمپاره انداز خودکشش است که توسط کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی تالس (Thales) از فرانسه و...

سه کمپانی اروپایی در نمایشگاه تسلیحاتی 2022 فرانسه خمپاره انداز خودکشش Sherpa A2M را معرفی کردند که در ادامه به معرفی کامل آن می‌پردازیم.

شرپا A2M نام یک سامانه خمپاره انداز خودکشش است که توسط کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی تالس (Thales) از فرانسه و NTGS اسپانیایی با همکاری کمپانی خودروساز نظامی آرکوس (Arquus) ساخته شد. آرکوس پیشتر به کمپانی فرانسوی رنو تعلق داشت و نامش Renault Trucks Defense بود. در سال 2012 گروه صنعتی ولوو از سوئد تمام سهام آن را خریداری و در 2018 نامش را به آرکوس تغییر داد. با این حال کمپانی مذکور همچنان در فرانسه مستقر است.

خمپاره انداز خودکشش Sherpa A2M سبک و سریع اما مهلک است + ویدئوخمپاره انداز خودکشش Sherpa A2M سبک و سریع اما مهلک است + ویدئو

این سامانه به تازگی در نمایشگاه نظامی Eurosatory 2022 که هر دو سال یک بار در پاریس برگذار می‌شد، در غرفه مربوط به آرکوس معرفی شد. هدف از ساخت چنین سامانه‌ای تلفیق توان تحرک بالا با خمپاره انداز بود. چرا که اینطور می‌توان به سرعت در یک نقطه مستقر شد و پس از شلیک چند گلوله، سریعا آن جا را ترک کرد تا دشمن نتواند با آتش ضد آتشبار، پاسخ دهد. چنین امتیازی برای خمپاره انداز که به خط مقدم نزدیک‌تر است یک برتری محسوس به شمار می‌رود.

سامانه Sherpa A2M از لوله خمپاره انداز خان‌ دار 2R2M ساخت تالس با کالیبر 120 میلی‌متری استفاده می‌کند که روی سیستم استقرار خمپاره انداز Alakran ساخت NTGS سوار است. شاسی کشنده نیز خودروی 4 چرخ متحرک (4×4) مدل رنو شرپا است که البته دیگر توسط آرکوس ساخته می‌شود. این سامانه با تحرک بالایی که دارد بقاپذیری را حتی نزدیک به خط مقدم حفظ کرده و می‌تواند سریعا خود را برای اجرای پشتیبانی آتش از نیروهای خودی به منطقه برساند.

خمپاره انداز خودکشش Sherpa A2M سبک و سریع اما مهلک است + ویدئوخمپاره انداز خودکشش Sherpa A2M سبک و سریع اما مهلک است + ویدئو

خان دار بودن لوله سبب می‌شود دقت خمپاره انداز در مقایسه با یک سامانه مشابه اما با لوله بدون خان، 3 برابر بیشتر و نتیجا موثرتر باشد؛ خمپاره اندازی با لوله بدون خان برای داشتن آتشی به موثری یک خمپاره با لوله خان دار بایستی 4 برابر بیشتر گلوله شلیک کند. دقت بالا برای درگیری در محیط متراکم نظیر جنگل یا شهر و یا زمانی که دشمن نزدیک نیروهای خودی حضور دارد، بسیار حیاتی است. در این حالت باید اهداف را نابود کرد بدون آن که شلیک به خودی صورت گیرد.

لوله از زاویه 45 تا 80 درجه بالا و پایین رفته و تا 60 درجه به طرفین میچرخد. سیستم Alakran پس از استقرار خمپاره انداز آن را روی زمین تثبیت می‌کند و با بهره گیری از وزن خودرو دیگر نیازی به شلیک چند گلوله برای محکم شدن سامانه در جای خود نیست. این مسئله سبب می‌شود خمپاره انداز دیرتر کشف شده و بقاپذیری آن افزایش یابد. علاوه بر این سیستم Alakran به مکانیزم دفع لگد نیاز ندارد و خمپاره انداز را بدون مشکل، ثابت و دقیق در جای خود نگه می‌دارد.

خمپاره انداز خودکشش Sherpa A2M سبک و سریع اما مهلک است + ویدئوخمپاره انداز خودکشش Sherpa A2M سبک و سریع اما مهلک است + ویدئو

چهل گلوله ذخیره در خزانه‌های پشت کابین مشخص هستند

سرعت شلیک این سامانه 10 گلوله در دقیقه و برد آتش آن برای گلوله‌های 120 میلی‌متری عادی تا 8.2 برای انواع دارای موتور راکتی تا 13 کیلومتر است. خودرو 2 خشاب با ظرفیت 20 گلوله (مجموعا 40 گلوله) هر یک به وزن 20 کیلوگرم در 2 طرف بخش عقبی شاسی خود دارد. گلوله گذاری خمپاره به صورت دستی توسط خدمه انجام و انواع گلوله‌ها اعم از منور، به شدت انفجاری، دودزا، گلوله‌های دارای هدایت لیزری و ماهوراه‌ای و… با فیوز قابل برنامه ریزی از آن شلیک‌ می‌شوند.

کامپیوتر کنترل آتش Sherpa A2M بسیار پیشرفته و به سیستم هدایت داخلی و ماهواره‌ای GPS مجهز است. کامپیوتر پس از دریافت اطلاعات هدف به صورت بی‌سیم از نیروهای خودی، به صورت کاملا خودکار و بی‌نیاز از دخالت خدمه انسانی زاویه و جهت خمپاره انداز را تنظیم می‌کند و تنها کاری که خدمه باید انجام دهند گذاشتن گلوله درون لوله و کشیدن طناب شلیک است. نشانه روی به صورت نیمه خودکار در تعامل با کامپیوتر یا به صورت کاملا دستی نیز انجام پذیر است.

کامپیوتر کنترل آتش دارای نمایشگر به همراه ماوس و صفحه کلید داخل و بیرون کابین است. موقعیت خودرو و اهداف که توسط نیروهای خودی نظیر پهپادها شناسایی شدند همگی با کوچکترین جزئیات شامل فاصله، سرعت و جهت باد، دمای محیط، درصد رطوبت، میزان فشار هوا و همچنین موقعیت نیروهای خودی روی تصویر ماهوراه‌ای و هوایی از آن ناحیه نشان داده می‌شود تا خدمه به دقت فرایند اجرای آتش را زیر نظر گرفته و یا عمل نشانه روی را دستی انجام دهند.

هر سامانه Sherpa A2M برای انجام عملیات تنها به دو خدمه نیاز دارد و حتی با یک نفر نیز می‌تواند به انجام ماموریت بپردازد. اما برای کاهش بار کاری تا 4 نفر می‌توانند یک تیم کار با این سامانه را تشکیل دهند که یک نفر راننده، یک نفر فرمانده و مسئول کار با تسلیحات دفاعی خودرو، که در ادامه به آن‌ اشاره می‌شود، و دو نفر دیگر مسئول اجرای آتش و گلوله گذاری مجدد لوله پس از هر شلیک باشند. 4 خدمه سبب می‌شود راندمان کلی نیروها افزایش یابد و موثرتر عمل کنند.

به محض توقف خودرو سامانه با دریافت دستور از خدمه از داخل کابین یا پنل کنترل خارجی، به صورت خودکار با کمک جک برقی خمپاره انداز را به حالت استقرار می‌برد که این فرایند کمتر از 20 ثانیه طول می‌کشد. پس از شلیک نیز مجددا به زمانی مشابه نیاز دارد تا خمپاره انداز را به درون شاسی جمع و آماده حرکت شود. به بیانی مراحل آماده سازی جهت شروع آتش و حرکت کمتر از 40 ثانیه صورت پذیر است که به بقاپذیری و گریز از آتش ضد آتشبار کمک شایانی می‌کند.

خودروی کشنده همانطور که اشاره شد شرپا با یک موتور 215 اسب بخاری است که سبب چالاکی و توان تحرک بسیار بالای خودرو می‌شود. همچنین توان حرکتی بالای خودرو را در مسیرهای ناهموار (آفرود) نیز به خوبی حفظ می‌کند. بیشینه سرعت این خودرو 110 کیلومتر بر ساعت است و اتاقک آن 4 درب برای خدمه دارد که درون این کابین نیز می‌توان گلوله مضاعف ذخیره کرد. کابین همچنین در برابر ترکش، گلوله، نارنجک، مین و بمب کنار جاده‌ای (IED) مقاوم است.

خمپاره انداز خودکشش Sherpa A2M سبک و سریع اما مهلک است + ویدئوخمپاره انداز خودکشش Sherpa A2M سبک و سریع اما مهلک است + ویدئو

بالای کابین برجک کنترلی پایدار شده مدل Hornet Lite ساخت آرکوس وجود دارد که به تیربار چندمنظوره 7.62 میلی‌متری FN MAG 58 مسلح است. همچنین دارای دوربین تلویزیونی با بزرگنمایی و سیستم تصویرساز فروسرخ برای دید در شب و از بین مه،‌ دود و غبار در کنار نور افکن است. این تیربار که از داخل کابین کنترل می‌شود، برای دفاع از خودرو و مقابله با پهپادها کاربرد دارد. برجک چرخش 360 درجه داشته و تیربار از منفی 20 تا مثبت 60 درجه بالا و پایین می‌رود.

سامانه Sherpa A2M برای تاکتیک شلیک و فرار حتی در نزدیکی خط مقدم بسیار مناسب است. زیرا ضمن تحرک بالا، در زمان بسیار کوتاهی مستقر و آماده شلیک و مجددا در زمان اندکی آماده حرکت و ترک منطقه برای فرار از آتش پاسخی دشمن می‌شود. این سامانه می‌تواند آتشبارهای خمپاره‌ای، توپخانه‌ای، راکتی، پدافندی و مراکز با اهمیت دشمن نظیر پادگان‌ها،‌ فرودگاه‌ها،‌ ایستگاه‌های راداری، مخابراتی و… را زیر آتش گرفته و برای نیروهای ویژه نیز سلاح مناسبی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن