میانکاله فقط 2 تراکتور برای مقابله با آتش دارد / کشت ماری جوآنا، یکی از دلایل حریق عمدی در میانکاله + فیلم


میانکاله فقط 2 تراکتور برای مقابله با آتش دارد / کشت ماری جوآنا، یکی از دلایل حریق عمدی در میانکاله + فیلم

رکنا: رئیس ذخیره گاه زیست کره میانکاله با تاکید بر این که هیچ گونه امکانات استانداردی برای مقابله با آتش سوزی در اختیار محیط بانی این منطقه نیست، عنوان کرد: صرف نظر از یک مرتبه که اداره کل مدیریت بحران مازندران برای اطفای حریق در منطقه...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پناهگاه حیات وحش میانکاله که در فهرست جهانی یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره ثبت شده است و تالابی که در قسمت جنوبی آن قرار گرفته نیز به عنوان یکی از تالاب های بین المللی ایران در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده، چند سالی است که با انواع تهدیدات زیست محیطی مواجه است؛ از ماجرای حاشیه ساز احداث مجتمع پتروشیمی گرفته تا طرح جنجالی لایروبی خلیج گرگان و البته ورود فاضلاب واحدهای مسکونی، صنعتی و پرورش دام و طیور، صید غیرمجاز پرندگان مهاجر در فصول سرد سال، مرگ ناگهانی هزاران پرنده در زمستان های 98 و 99 و آتش سوزی های عمدی که بخصوص در دو سال گذشته به بلای جان این عرصه طبیعی ارزشمند تبدیل شده اند.

در این میان با توجه به این که ارزش های زیست محیطی منطقه میانکاله بر هیچ کس پوشیده نیست، اسفند 1400 آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری در سفرهای استانی به مازندران و گلستان، دو بار به میانکاله سر زد و دستورات مهمی را برای حفظ طبیعت این منطقه صادر کرد؛ از جمله مهمترین این دستورات نیز ایجاد پایگاه اطفای حریق در منطقه میانکاله بود که به گفته مدیران زیست محیطی مازندران، هنوز هیچ اقدام موثری برای عمل به آن انجام نشده است. این در حالی است که منطقه میانکاله در سال 1400 بیش از 40 بار آتش گرفت و در سه ماه ابتدایی سال 1401 نیز شاهد هشت مرتبه وقوع حریق در این منطقه بوده ایم که گسترده ترین آنها مربوط به حریقی است که در تاریخ 21 خرداد در این منطقه رخ داد.

کشت ماری جوآنا، یکی از دلایل وقوع حریق عمدی در میانکاله

در همین راستا، علی کلانه، مسئول محیط بانی و رئیس ذخیره گاه زیست کره میانکاله درباره آخرین وضعیت وقوع حریق در این عرصه طبیعی ارزشمند به خبرنگار رکنا گفت: عمده آتش سوزی هایی که در سال های اخیر در منطقه میانکاله رخ داده، به شکل عمدی بوده است و مطابق بررسی هایی که ما انجام داده ایم، برخی دلایل را می توان به صورت پیش فرض به عنوان علل وقوع حریق عمدی در میانکاله ذکر کرد؛ از جمله این که متاسفانه بعضی دامداران منطقه برای این که مراتع خود را از گیاهان چوبی خالی و آن را به علف زار تبدیل کنند، دست به ایجاد حریق در میانکاله می زنند.

رئیس ذخیره گاه زیست کره میانکاله ادامه داد: بعضی افراد نیز برای تصرف مناطق ساحلی ارزشمند میانکاله، این مناطق را به آتش می کشند و با توجه به این که ما در سال های اخیر مکررا شاهد وقوع حریق در بخش های ساحلی میانکاله بوده ایم، به نظر می رسد این افراد نقش مهمی در ایجاد حریق عمدی در منطقه میانکاله داشته باشند. همچنین بعضی صیادان غیرمجاز که در فصول سرد سال اقدام به صید پرندگان مهاجر می کنند، بعضا به قصد انتقام جویی از عوامل محیط بانی منطقه دست به ایجاد حریق عمدی در میانکاله می زنند.

وی با تاکید بر این که کشت ماری جوآنا یکی از عوامل احتمالی وقوع حریق در این منطقه است، اظهار داشت: بررسی های ما نشان می دهد که احتمالا کشت گیاه مخدر گراس در وقوع بعضی حریق هایی که در میانکاله رخ می دهد، نقش دارد؛ به نحوی که احتمال دارد برخی متخلفانی که این کار را در میانکاله انجام می دهند، به دلیل رقابت های درون گروهی با یکدیگر، مزارع کوچک همدیگر را آتش بزنند و سرایت این آتش به عرصه های طبیعی مجاور منجر به وقوع حریق گسترده شود.

میانکاله 40 بار در 1400 سوخت، فقط یک متخلف دستگیر شد

کلانه در پاسخ به این سوال که تا کنون چه اقداماتی برای شناسایی ایجادکنندگان حریق عمدی در بخش های مختلف میانکاله انجام شده است، اظهار داشت: ما از دستگاه های امنیتی درخواست کرده ایم که به مساله وقوع حریق های مکرر و عمدی در منطقه میانکاله ورود کنند و با انجام کارهای امنیتی و اطلاعاتی، عوامل ایجاد این آتش سوزی ها را شناسایی و با آنها برخورد کنند. این در حالی است که با وجود وقوع بیش از 40 آتش سوزی در منطقه میانکاله در سال 1400 که احتمالا عمده آنها عمدی بوده است، متاسفانه در سال گذشته تنها یک نفر به اتهام ایجاد حریق عمدی در این منطقه دستگیر شد.

رئیس ذخیره گاه زیست کره میانکاله ادامه داد: مهمترین وظیفه محیط بانی میانکاله برای مقابله با آتش سوزی در این منطقه، پایش بیشتر و تشخیص به موقع آتش سوزی است. در شرایطی هم که بودجه و امکانات ما برای شناسایی و اطفای حریق در میانکاله به شدت ناکافی است، همکاران ما تلاش می کنند که به محض وقوع حریق در یک بخش از میانکاله، به سرعت در منطقه حاضر شوند. اطفای حریق در بخش های مختلف میانکاله نیز بین چند ساعت تا چند روز طول می کشد و متاسفانه ما عمدتا ناچاریم که برای اطفای حریق در میانکاله از تجهیزات ابتدایی استفاده کنیم که بعضا فرسوده هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: خوشبختانه در آخرین مورد وقوع حریق در میانکاله که در 21 خرداد امسال رخ داد، یک فروند بالگرد هلال احمر از طرف اداره کل مدیریت بحران مازندران به منطقه اعزام شد که این مساله کمک زیادی به ما در اطفای حریق کرد. البته این برای اولین بار بود که ما شاهد اعزام بالگرد برای خاموش کردن آتش در میانکاله بودیم و امیدواریم که این روند در حریق های گسترده ای که بعضا در منطقه ما رخ می دهد، ادامه یابد؛ زیرا اعزام بالگرد می تواند سرعت مقابله با آتش سوزی را به شدت افزایش دهد و منجر به کاهش محسوس خسارات ناشی از وقوع حریق شود.

خلاقیت محیط بانی میانکاله در تبدیل تراکتور به دستگاه اطفای حریق!

کلانه در توضیح بیشتر درباره امکانات محیط بانی میانکاله برای اطفای حریق در این منطقه گفت: متاسفانه ما امکانات استانداردی برای مقابله با آتش سوزی در منطقه نداریم و خود همکاران ما با ابتکاراتی که به خرج دادند، دو تراکتور را تهیه کرده اند و با متصل کردن دستگاه های آب پاش، پمپ آب و تانکر به پشت آن تراکتورها، این ابزار کشاورزی را به دستگاه اطفای حریق تبدیل کرده اند. البته قطعا استفاده از این تراکتورها برای مقابله با آتش سوزی کاملا غیراستاندارد است، ولی با توجه به کمبود امکاناتی که در اختیار ما قرار دارد، همکاران ما چاره ای نداشتند جز این که چنین دستگاهی را طراحی و برای اطفای حریق استفاده کنند.

رئیس ذخیره گاه زیست کره میانکاله ادامه داد: با توجه به این که منطقه میانکاله دارای یک عنوان ملی یعنی پناهگاه حیات وحش و دو عنوان جهانی یعنی ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین المللی است و در فهرست میراث طبیعی بشری یونسکو به ثبت رسیده است، ما انتظار داریم که امکانات بسیار بیشتری برای مقابله با آتش سوزی در این منطقه در اختیار ما قرار گیرد؛ از جمله امکانات مورد نیاز ما نیز می توان به تجهیزات پهپادی، دوربین های مداربسته و افزایش تعداد نیروها، خودروها و موتورسیکلت های گشتی میانکاله برای پایش آتش سوزی ها اشاره کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: ما برای اطفای حریق گسترده در منطقه میانکاله نیاز داریم که بالگردها و هواپیماهای آب پاش موجود در کشور، بیش از پیش به این منطقه اعزام شوند. البته برای خاموش کردن آتش های محدود، نیازی به تجهیزات هوایی نیست، ولی بازهم مسئولان استانی می توانند تجهیزات مدرن تری را برای اطفای حریق در اختیار ما بگذارند تا ناچار نباشیم که با استفاده از تراکتور و سایر امکانات ابتدایی به مقابله با آتش سوزی های متعددی که در منطقه میانکاله رخ می دهد، برویم.

ایجاد پایگاه اطفای حریق در میانکاله به شدت ضروری است

کلانه با بیان این که تردد خودروهای آتش نشانی در منطقه میانکاله میسر نیست، عنوان کرد: ما تا به حال در چند مورد وقوع حریق در میانکاله از مسئولان آتش نشانی بهشهر درخواست کرده ایم که خودروهای خود را برای کمک به ما به منطقه اعزام کنند. آن دوستان هم خودروهای آتش نشانی را به میانکاله اعزام کرده اند، اما متاسفانه شرایط توپوگرافی و خاکی منطقه به گونه ای نیست که بتوان از این خودروها برای اطفای حریق بهره برد و ما در آتش سوزی های مختلف، تنها توانسته ایم که از خودروهای آتش نشانی فقط برای آبرسانی به نیروهای خودمان استفاده کنیم.

رئیس ذخیره گاه زیست کره میانکاله ادامه داد: ما نه تنها نمی توانیم از خودروهای آتش نشانی بهشهر برای اطفای حریق در میانکاله استفاده کنیم، بلکه خودروهای خودمان نیز نمی توانند به سرعت به آتش سوزی هایی که در منطقه رخ می دهد، برسند؛ به نحوی که ما برای مقابله با آتش سوزی فقط دو تراکتور داریم که در هنگام وقوع حریق، همکاران ما با سرعت کم و خطر زیادی آنها را به منطقه می آورند. به عبارت دیگر، صرف نظر از یک مرتبه که اداره کل مدیریت بحران مازندران برای اطفای حریق در منطقه ما بالگرد اعزام کرد، میانکاله به عنوان یک ذخیره گاه زیست کره ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو فقط دو دستگاه تراکتور برای اطفای حریق دارد.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به اهمیت زیست محیطی میانکاله، ما از مسئولان استانی و کشوری درخواست داریم که هرچه زودتر به دستور رئیس جمهور برای ایجاد پایگاه اطفای حریق در این منطقه عمل کنند، زیرا ایجاد این پایگاه برای پناهگاه حیات وحش میانکاله به شدت ضروری است و ما تقاضای تسریع در فرآیند احداث این پایگاه را داریم، چون میانکاله یکی از ارزشمندترین عرصه های طبیعی ایران محسوب می شود که در سال های اخیر تاب آوری خود را از دست داده است و هیچ کس تمایل ندارد که این منطقه بیش از این آسیب ببیند.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حجم ویدیو: 55.10M | مدت زمان ویدیو: 00:02:52

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس