جشن میلاد امام رضا(ع) در ترکمنستان


جشن میلاد امام رضا(ع) در ترکمنستان

جشن میلاد امام رضا(ع) به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد با مشارکت انستیتو نسخ خطی ترکمنستان و شهرداری مرو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از، روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خبر گزاری ترکمن پرتال گزارش داد: این جشن به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد با مشارکت انستیتو نسخ خطی ترکمنستان و شهرداری مرو برگزار شد.

در این مراسم که روز سه شنبه در مسجد خواجه یوسف همدانی برگزار شد، دانشمندان، شخصیت های مذهبی و فرهنگی، کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان و ایرانیان مقیم مرو حضور داشتند.

نوید رسولی رایزن فرهنگی در عشق آباد در سخنانی در جمع میهمانان با اشاره به اینکه امام رضا (ع) بیش از دو سال در مرو زندگی می کردند، خاطرنشان کرد: ایشان توجه خاصی به این شهر و مردم آن داشت که به برکت آن در قلب هر ترکمنی جایگاه ویژه ای دارد. امام رضا(ع) در ایران و ترکمنستان به یک اندازه مورد احترام است.

طلاگوزل اوزوا، محقق ارشد انستیتو زبان، ادبیات و نسخ خطی ملی به نام مختومقلی آکادمی علوم ترکمنستان نیز برای شرکت کنندگان در این مراسم سخنرانی کرد. وی با بیان سیر تاریخ کوتاهی از زندگانی امام رضا(ع) در مرو اظهار داشت که اهالی شهر با چه احترام و ذوق و شوق با حضرت امام روبرو شدند.

علی بن موسی الرضا(ع) معروف به قزل امام در سال 148 هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمد. او هشتمین امام از دوازده امام جهان اسلام، از نوادگان پیامبر اسلام، شخصیت برجسته مذهبی، صاحب نظر و مفسر احادیث و در عین حال ریاضیدان، شیمیدان، منجم و کیهان شناس بزرگ زمان خود بود. ایشان پس از وفات پدرش امام موسی بن جعفر در 35 سالگی به رهبری امت اسلامی رسید.

امام رضا(ع) 20 سال امامت امت اسلامی را به عهده داشتند و 17 سال در مدینه و 3 سال در مرو زندگی کردند. ایشان آخرین پناهگاه خود را در مشهد (ایران) یافت. او در بین مردم بسیار محبوب بود. نام امام رضا(ع) نه تنها در آسیای مرکزی، بلکه در هند و چین با گسترش اندیشه های اسلامی همراه است.

سالانه بیش از 20 میلیون زائر به زیارت حرم امام رضا (ع) در مشهد مشرف می شوند.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو