برای جبران کمبود آب در استان سمنان، از تصفیه فاضلاب بهره ببرید


برای جبران کمبود آب در استان سمنان، از تصفیه فاضلاب بهره ببرید

تهران - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: برای جبران کمبود آب در استان سمنان پیشنهاد می شود از آب تصفیه شده فاضلاب و بازچرخانی آن استفاده شود.

فاطمه واعظ جوادی در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست ایرنا افزود: در روند انتقال آب بین حوضه ای مسیر انتقال و نوع کاری که قرار است انجام شود بسیار مهم است، دولت قبلی به صورت فی البداهه چنین تصمیمی گرفت که اجرای آن می تواند عواقب محیط زیستی زیادی به همراه داشته باشد. چنین طرح هایی به طور قطع نیازمند بررسی ارزیابی زیست محیطی هستند.

وی با بیان اینکه دو پیشنهاد برای مسئولان استان سمنان جهت جبران کمبود آب ارائه می شود گفت: تصفیه فاضلاب و بازچرخانی آن و احداث آب شیرین کن در مسیر رودخانه های بعضا فصلی استان می تواند تا حدودی مشکل کم آبی را برطرف کند، بدیهی است محل و میزان شیرین سازی نیز به مطالعات ارزیابی نیاز دارد.

وی اظهار داشت: پیشنهاد ما این بود که چرا از فاضلاب استان استفاده نمی کنند، فاضلاب به معنای از بین رفتن آب مصرف شده نیست، بلکه فاضلاب به عنوان منبعی در دسترس است که با احداث تصفیه خانه و تولید چندین میلیون متر مکعب آب می توان کمبود منابع آبی در استان را تا حدی جبران کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: از سوی دیگر استان سمنان رودخانه های شوری دارد که به سمت کویری استان هدایت می شود که می توان با احداث آب شیرین کن آب این رودخانه ها را شیرین و قابل استفاده کرد.

وی تاکید کرد: البته احداث همین آب شیرین کن ها هم باید با مطالعه و جانمایی درست صورت گیرد، مکان تخلیه تلخاب های ناشی از نمک زدایی به درستی انتخاب شود تا کمترین آسیب به محیط زیست طبیعی منطقه وارد شود.

واعظ جوادی اظهار داشت: پیشنهاد می شود چنانچه طرح انتقال آب خزر به سمنان مد نظر قطعی مسوولان است باید به گزینه انتقال آب از طریق تونل زیر زمینی توجه ویژه شود.

وی با اشاره به تجربه های موفق دنیا در بازچرخانی آب توضیح داد: بزرگترین معدن مس دنیا در کشور شیلی وجود دارد در بازدیدی که از این معدن داشتم دیدم که آب خروجی که در این معدن استفاده می شود در فضایی به صورت دریاچه جمع شده است از آنها پرسیدم که با این آب چه می کنید ؟ آنها مزارع بزرگی از درختان هلو را به من نشان دادند که با این آب آبیاری می شدند.

وی گفت: اما سوالی که برای من پیش آمد سلامت این آب و در نهایت سالم بودن میوه ها بود چون در معادن مس عناصر سنگین مانند کادمیوم و سرب بسیار زیاد است که با میزان زیادی آزاد می شوند و هر دو باعث سرطان کبد می شوند. بنابراین، از آنها دراین باره سوال کردم که گفتند اینجا هلو کاشتیم و به طور مداوم سلامتی میوه ها را بررسی می کنیم. تمام این عناصر سنگین در بافت چوبی درخت ذخیره می شود از طرفی هم هلو گیاهی است که مغزش هم چوبی است و دور ریخته می شود در نتیجه میوه آن سالم است.

واعظ جوادی تاکید کرد: چنانچه از دانش روز دنیا استفاده شود و شرکت های دانش بنیان به صحنه وارد شوند قطعا نظرات جدید و جایگزین ارائه خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لحظه‌ مشکوکی که از بازی پرسپولیس شکار شد