واردات خودروهای دست دوم منتفی شد/ ایران و روسیه تندر90 تولید می‌کنند


واردات خودروهای دست دوم منتفی شد/ ایران و روسیه تندر90 تولید می‌کنند

نشست خبری رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، امروز چهارم تیر ۱۴۰۱ در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. او در این نشست در رابطه با وضعیت بازارهای مختلف ازجمله خودرو، فولاد، لوازم خانگی و … به ارائه توضیحاتی پرداخت.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که از هفته گذشته شایعاتی مبنی بر استعفای وزیر صمت به گوش می‌رسید، اما امروز رضا فاطمی‌امین در نشست خبری حاضر شد. او در این نشست در رابطه با وضعیت بازار خودرو، فولاد، لوازم خانگی و … به خبرنگاران توضیحاتی ارائه داد.

با توجه به فرجه ۱۰ روزه مجلس به فاطمی‌امین، برخی این نشست را آخرین گفتگوی رسانه‌ای وی در مقام وزارت می‌دانند. البته خود او هم صحبت‌های خود را به گونه‌ای آغاز کرد که بر شائبه جدایی‌اش از وزارت صمت افزود.

وزیر صمت در ابتدای این نشست خبری گفت: وقتی قرار است بخش صنعت و معدن مدیریت شود، باید ساز و کارها تغییر کند. مهم‌ترین مأموریت ما در دوره جدید رفتن به سمت ساز و کار نوینی است که ظرفیت‌ها و منابع موجود بهینه شوند. اما باید توجه داشت که اصلاح ساختاری سخت است و در شرایط ناپایدار کنونی سخت‌تر. پنج سال است که تورم بالای ۳۰ درصد قرار دارد. زمانی که قرار است ساز و کار جدید استقرار یابد عدم آشنایی بخشی از ماجراست؛ متأسفانه منافع عده‌ای در ساز و کار جدید به خطر می‌افتد و در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند.

آیا این صحبت‌ها به معنای فشار به فاطمی‌امین برای ترک وزارت صمت است؟

وضعیت بازار خودرو و لوازم خانگی از نگاه وزیر صمت

بخش مهمی از انتقادات به عملکرد وزارت صمت در دوره جدید به شرایط بازار خودرو بازمی‌گردد. فاطمی‌امین در رابطه با شرایط این بازار گفت: وضعیت کنونی بازار خودرو قابل قبول نیست. اما روند آن رو به رشد و قابل قبول است.

وی افزود: سال گذشته ۱۴۳ هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازها وجود داشت؛ اما حالا این رقم به ۴۳ هزار دستگاه رسیده است.

او درباره ساخت خودرو مشترک ایران و روسیه توضیح داد: مذاکراتی با روسیه صورت گرفت تا برای ساخت تندر ۹۰ تبادل قطعات صورت گیرد. همچنین واردات خودروهای دست دوم کاملا متوقف شد.

وزیر صمت همچنین وضعیت بازار لوازم خانگی را هم قابل قبول و رو به رشد عنوان کرد.

با دست خودمان قیمت‌ها به ارز وابسته کردیم

او به شرایط بازار فولاد هم اشاره کرد و افزود: قیمت فولاد در سال جدید نوساناتی داشت. گرچه برخی این شرایط به بازار ارز ارتباط می‌دهند، اما باید گفت که قیمت فولاد از نرخ ارز پیروی نمی‌کند.

این مقام مسئول نرخ ارز را یکی از مصادیق ناترازی عنوان و تأکید کرد: با دست خودمان قیمت‌ها را به نرخ ارز وابسته کردیم. اثر نخست اثر واردات مواد اولیه، اثر دوم اثر انتظاری تورم است و اثر سوم نیز برخی از کالاها مثل پتروشیمی‌ها طبق قوانین خودمان به نرخ ارز وابسته هستند؛ به‌عنوان نمونه بین اوکراین و روسیه جنگ می‌شود. نرخ جهانی پتروشیمی بالا می‌رود؛ در ایران نیز به همان تناسب افزایش قیمت را می‌بینیم.

وزیر صمت با اشاره به شرایط خاموشی صنایع و شبکه خانگی توضیح داد: متأسفانه ما در تابستان‌ها کمبود برق داریم. زیرا باید سالانه به اندازه ۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی ایجاد شود، اما این اتفاق نمی‌افتد.

نبود توازن در ایجاد اشتغال

فاطمی‌امین همچنین به نبود توازن شغلی هم اشاره و تأکید کرد: نبود توازن شغلی در همه مناطق به چشم می‌خورد. به‌عنوان مثال در شهر اشتهارد چند هزار فرصت شغلی بدون تصدی داریم. اما در شهرهای نزدیک آن کمبود شغل یک معضل است.

به اعتقاد وزیر صمت در سال‌های گذشته برای اقتصاد سرمایه و وقت گذاشته‌ایم، اما معماری و سازه را درست انجام نداده‌ایم.

گلایه وزیر صمت از نظام بانکی

او همچنین با انتقاد نسبت به عملکرد نظام بانکی تصریح کرد: باید روش‌های نوین تامین مالی اجرا شود. پیش از این ۴۰۰۰ میلیارد تومان در بخش تأمین مالی زنجیره‌ای هزینه شد و ۲۰ درصد تأمین مالی امسال از این طریق انجام می‌شود.

وزیر صمت به اکتشافات معدنی نیز اشاره و عنوان کرد: سال گذشته ۵۰۰ میلیون تن از معادن برداشت داشتیم؛ ۴٫۵ میلیون تن این ماده خام صادر شد که دستاورد خوبی است. در حوزه اکتشاف یک پروژه شناسایی ذخایر شروع شد که در گام نخست خراسان جنوبی منابع بسیار خوبی کشف شد. تا یک ماه آتی جزئیات دقیق‌تر اعلام می‌شود.

ادامه دارد…

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام