ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401


ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401

در این مطلب قصد داریم با ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401 آشنا شویم. در ادامه با معرفی مشخصات فنی، امکانات رفاهی آنها همراه ما باشید.هم اکنون بازار خودرو در شرایط عجیب و غریبی به سر می‌برد و عملا کنترل اوضاع از دست خارج...

در این مطلب قصد داریم با ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401 آشنا شویم. در ادامه با معرفی مشخصات فنی، امکانات رفاهی آنها همراه ما باشید.

هم اکنون بازار خودرو در شرایط عجیب و غریبی به سر می‌برد و عملا کنترل اوضاع از دست خارج شده است. وزارت صمت قرار بود با راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو به بازار نظم دهد ولی به نظر می‌رسد خودروسازان خصوصی و حتی مشتریان بیش از پیش از این فرآیند ناراضی و گله‌مند هستند.

از سوی دیگر مدام گفته می‌شود واردات خودرو آزاد شده ولی باز هم اثری از این تصمیم گیری در جامعه دیده نمی‌شود. می‌گویند مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف، مصوبه واردات خودرو را به دولت ابلاغ کرده تا فرمان اجرایی آن را صادر کند اما هنوز خبری نیست.

ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران را بشناسید

کارشناسان بازار معتقدند که حتی اگر واردات خودرو در همین لحظه آزاد شود و همه چیز به تصویب برسد و وجهه قانونی به خود بگیرد، باز هم مدت‌ها طول خواهد کشید تا اولین گروه از خودروهای وارداتی روانه بازار کشورمان شوند. حتی هم اکنون نمی‌دانیم که قرار است چه خودروهایی و با چه مشخصاتی راهی بازار شوند.

در چنین بازار آشفته و بی سر و سامانی که رکود از سر و کول بازار می‌بارد، دو دسته از افراد به خرید و فروش خودرو می‌پردازند و همچنان بی‌توجه به افزایش قیمت‌ها و آشفتگی بازار کار خود را از پیش می‌برند. دسته اول کسانی هستند که دیگر نمی‌توانند منتظر بازی واردات خودرو بایستند و تصمیم گرفته‌اند به هر نحوی شده خودروهای چینی را بخرند.

آنها بر این باورند که خودروی چینی نیز محصولی خارجی محسوب می‌شود و کیفیت بهتری از محصولات داخلی خواهد داشت. از طرف دیگر دسته دوم افرادی هستند که ترجیح می‌دهند در این اوضاغ نابه سامان خودروی ملی بخرند تا در مواقع نیاز بتوانند به قطعات و خدمات پس از فروش مناسب آن مراجعه کرده و آن را با هزینه کمتر تعمیر کنند.

با این اوصاف شرایط همچنان خراب است و کیفیت و کمیت نه تنها بهتر نشده که بدتر نیز شده است. مردم هم به جای خرید خودرو در صف قرعه کشی سامانه یکپارچه رفته‌اند و همچنان اوضاع به قوت قبلی خود باقی است. در این مطلب قصد داریم چند خودروی مونتاژی چینی را که در بازار کشور ما وجود دارد بررسی کنیم. این خودرو به عبارتی ارزان قیمت هستند ولی در واقع این گونه نیست!

1. ام وی ام ایکس 33 اسپرت / 1399 / قیمت 655 میلیون تومان

ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401

اولین خودرویی که در این لیست معرفی خواهیم کرد، قیمتی 655 میلیون تومانی دارد و همان‌طور که مشاهده می‌کنید چندان هم ارزان قیمت نیست ولی به نسبت سایر خودروهای چینی بهتر است. MVM X33 اسپرت مدل 99 از آن خودروهای کراس اوور محبوبی است که توانسته جای خودش را در دل مشتریان ایرانی باز کند و تاکنون سه مدل متفاوت از آن راهی بازار کشورمان شده است.

ام وی ام ایکس 33 برای نخستین بار در نمایشگاه شانگهای 2005 رونمایی شد و نام اصلی آن چری تیگو است. کمپانی چری در حدود 5 سال بعد همزمان با معرفی فیس لیفت این خودرو تصمیم گرفت نام آن را به چری تیگو 3 در بازارهای بین المللی تغییر دهد. همین مدل در ایران با نام ام وی ام X33 شناخته می‌شود.

نماینده رسمی محصولات چری در ایران شرکت خودروسازی مدیران خودرو است و از دیرباز اقدام به مونتاژ محصولات این خودروساز چینی کرده است. مدیران خودرو موفق شد عرضه مدل ایکس 33 اسپرت نیو را ادامه دهد و بالاخره در سال 2016 این خودرو در سبد محصولات شرکت چری نشست و برای مشتریان قفل آن باز شد.

در همین راستا مدیران خودرو مجدداً با رایزنی‌های انجام شده توانست امتیاز مونتاژ خودروی جدید چری با نام چری تیگو 3 را از آن خود کند و بالاخره در سال 95 این محصول را وارد کشور نماید. گفتنی است که در حال حاضر تنها یک نسخه از این خودرو در سبد محصولات مدیران خودرو قرار دارد و آن مدل اسپرت یا فول آپشن آن است. (چری تیگ 3 در دو تیپ معمولی و اسپرت به بازارهای جهانی راه یافت)

ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401

و اما به مشخصات فنی و برخی از امکانات این خودرو بپردازیم. MVM X33S اسپرت مجهز به یک پیشرانه قدرتمند 4 سیلندر تنفس طبیعی است و 16 سوپاپ دارد. این پیشرانه می‌تواند حداکثر 136 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور تولید کند. حجم موتور این خودروی کراس اوور 1971 سی سی است.

مجموع نیروی این خودرو از طریق یک گیربکس 7 سرعته CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. وزن خودرو 1420 کیلوگرم است و می‌تواند تنها در 13.4 ثانیه از سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر برسد. (حداکثر سرعت این خودرو از قرار معلوم 170 کیلومتر بر ساعت است) کراس اوور چینی ما در هر 100 کیلومتر تنها 8.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند و باک بنزین آن نیز 55 لیتر خواهد بود.

2. فردا ۵۱۱ (FMC) / 1400/ قیمت ۵۸۰ میلیون تومان

ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401

شرکت خودروسازی فردا مدت‌هاست که در حوزه مونتاژ خودروهای چینی فعالیت می‌کند و دو تا از محصولات این شرکت کراس اوورهای SX5 و SX6 هستند. این شرکت خودروسازی مدتی بعد از عرضه دو شاسی بلند خود تصمیم گرفت یک خودروی سدان صندوقدار نیز برای دیگر مشتریان خود عرضه کند.

جدیدترین محصول شرکت فردا، خودروی 511 است که از روی خودروی چانگان آلسوین مونتاژ شده است. این خودرو در بازار داخلی ما تازه وارد است اما مدت‌هاست که در برخی از کشورهای همسایه ما نظیر امارات، پاکستان و عربستان به فروش می‌رسد. خوشبختانه قیمت این خودرو به نسبت مشخصات و امکاناتی که دارد مناسب است و به همین علت توانسته جای خود را در میان سایر خودروهای امروزی باز کند.

یکی از نکات جالبی که ذکر آن خالی از فایده نیست، این مسئله است که مدل‌ها و نسل‌های قبلی فردا 511 یا همان چانگان آلسوین از مزدا 3 الهام گرفته شده است و از جهات بسیاری شبیه به این خودروی ژاپنی است. خبر خوب این است که در نسل جدید فردا 511 این تقلید نا به جا کنار گذاشته شده و هم اکنون شاهد حضور یک خودروی نسبتاً مستقل هستیم.

ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401

در قسمت جلویی خودرو نمایی شبیه به خودروی لکسوس دیده می‌شود چرا که در آن قسمت جلو پنجره‌ای ایکس شکل و بزرگی وجود دارد. همچنین مه شکن‌ها در گوشه سپرها نصب شده و چراغ‌های جلو نیز کشیده است. در نمای عقب این محصول نیز همچن نمای جلویی همه چیز در عین سادگی و جذابیت طراحی شده است.

در نمای جانبی همچون نسل‌های قبلی دیگر خطوط ممتد از عقب به جلو وجود ندارد و صرفاً شاهد یک خط طولی هستیم که از میانه شکسته می‌شود تا بتواند حجم و طرح نامتقارنی را به وجود آورد که زیباست. از جمله امکانات رفاهی و آپشن‌های این خودرو می‌توان به سانروف ماشین، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، فرمان برقی، دکمه‌های کنترل روی فرمان، بلوتوث، آینه بغل برقی، اتولایت، چراغ روز، کامپیوتر سفری، USB، خروجی ۱۲ ولت، حسگر باد لاستیک، سنسور عقب، سیستم کنترل پایداری الکتریکی و سیستم کنترل حرکت در سربالایی اشاره کرد.

3. لیفان ایکس 60 / 1397 / قیمت 440 میلیون تومان

ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401

یکی دیگر از خودروهای شاسی بلند چینی که محبوبیت زیادی دارد و نمونه‌ای جمع و جور و شهری محسوب می‌شود، لیفان ایکس 60 است. از طرح مفهومی این خودروی جذاب در سال 2010 و در نمایشگاه شانگهای رونمایی به عمل آمد ولی دیری نپایید که در سال 2011 موفق شد وارد عرصه رقابت‌ها شود.

کرمان موتور در سال 91 زمانی که سلیقه مشتریان را زیر نظر داشت متوجه شد آنها تمایل زیادی به خرید نمونه‌هایی همچون چری تیگو 3 هستند و به این کلاس خودروها علاقه زیادی نشان می‌دهند. از همین روی لیفان X60 زمانی وارد بازار کشور ما شد که هنوز ایرانیان با کراس اوورهای ارزان قیمت آشنایی زیادی نداشتند. همان‌طور که گفتیم در اوایل دهه 90 هجری نسخه گیربکس دستی این خودرو راهی بازار ایران شد.

در سال 1395 نیز کرمان موتور همزمان با رشد روزافزون خودروهای دنده اتومات تصمیم گرفت نسخه گیربکس اتوماتیک لیفان ایکس 60 را تحویل مشتریان دهد و این اتفاق مهم رخ داد. خودروی لیفان ایکس 60 هنگام ورود به بازار رقیبی چینی به نام ام وی ام ایکس 33 داشت که توسط مدیران خودرو عرضه شده بود.

خوشبختانه کرمان موتور نیز موفق شد به لطف ظاهر جذاب و اسپرت این خودرو مشتریان زیادی بدست آورد و بسیاری از اقشار متوسط و مشتریان کراس اوور دوست به سمت خرید آن رفتند. در نمای رو به رویی تا حدود زیادی می‌توان رگه‌هایی از خودروی هیوندای سانتافه 2007 را دید. (بیشتر در جلو پنجره و طراحی چراغ‌ها) چراغ‌ها لطیف و ملایم در دو طرف سپر خودرو جا خوش کرده و در کل باعث شده‌اند تا چهره صمیمانه تری از آن را شاهد باشیم.

ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401

البته بین نسخه دنده اتوماتیک و نسخه دستی این خودرو در طراحی ظاهری تفاوت کوچکی وجود دارد و آن اینکه در جلو پنجره نسخه اتوماتیک خطوط کروم رنگ در حالت عمودی قرار دارند. طراحی سپر جلویی چیزی کم ندارد و دیفیوزر و قاب‌های مشکی رنگ چراغ‌های مه شکن بر زیبایی و جذابیت آن افزوده‌اند. از جمله نقاط قوت این خودرو که باعث محبوبیت و فروش آن شده‌اند می‌توان به طراحی ظاهری مناسب، کابین جادار، خدمات پس از فروش نسبتاً گسترده و توان فنی معقول و قیمت تقریباً متناسب اشاره کرد.

مجموع این عوامل باعث شده تا اقشار متوسط جامعه و حتی کسانی که نمی‌خواهند پول زیادی به خودروی چینی بدهند، لیفان ایکس 60 را گزینه‌ای مناسب برای خرید در نظر بگیرند. این شاسی بلند جمع و جور شهری بازار خرید و فروش نسبتاً پر رونقی دارد و از این بابت برای خریداران و فروشندگان مشکلی ایجاد نمی‌کند. البته یکی از مشکلات این خودرو برخی کمبودها در تجهیزات ایمنی و نیز پیشرانه و قوای محرکه نسبتاً کم قدرت است و همین باعث می‌شود تا مشتریان به سمت خرید ام وی ام ایکس 33 اسپرت بروند.

4. جک جی 4 / 1399 / قیمت 470 میلیون تومان

ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401

گر چه خودروهای چینی این روزها بخش عمده‌ای از بازار داخلی ما را تشکیل می‌دهند اما پیش از آنکه کشورمان دچار تحریم شود، شرکت‌های خودروسازی چینی با شرکای ایرانی خود در تکاپو بودند تا محصولات زیادی را وارد بازار ما کنند. در همین مسیر بود که چینی‌ها محصولاتی نظیر بی وای دی اف 3، بسترن B30 و جک J4 را به عنوان سدان‌هایی کوچک و اقتصادی راهی بازار کردند.

زمانی که کشورمان تحریم شد و بسیاری از خودروسازان بین المللی از حضور در بازار ایران منع شدند، چینی‌ها نیز بار و بندیل خود را جمع کردند و راهی ولایت خودشان شدند اما راه دیگری را برای حضور در بازار ما پیدا کردند و آن CDK بود. خودروهایی که قرار بود به صورت گسترده در بازار ما حضور داشته باشند، در عرض چند ماه دچار سرنوشتی مبهم و ناواضح شدند و تا اینجا خبری از آنها نیست.

نام اصلی و چینی جک جی 4، Heyue A30 است و برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو 2012 معرفی شد و یک سال بعد راهی بازار گردید. همچنین گفتنی است که این خودرو تنها تا سال 2016 در بازارهای جهانی عرضه شد و پس از آن عرضه این محصول متوقف گردید. در همین زمان بود که کرمان موتور تصمیم گرفت این خودروی سدان کوچک را تقدیم مشتریان ایرانی کند.

کرمان موتور پیش تر از این خودرو تجربه موفقی در مونتاژ خودروهای جک داشت و به پشتوانه همین موفقیت توانست نسخه جدید جک جی 4 را روانه بازار کند. البته فروش این خودرو در ایران به صورت تیراژ محدوده بوده و همچنان ادامه دارد. لازم به ذکر است که جک J4 مثل سایر خودروهای چینی عجیب و غریب نیست و ظاهری ساده و بی‌آلایش دارد.

ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401

همان‌طور که گفتیم این خودرو ظاهری ساده و مینیمال دارد و طراحی چراغ‌ها و جلو پنجره‌ای نیز ساده طراحی شده است. یکی از مولفه‌های زیبایی شناختی این سدان سایز کوچک، خط اشکی است که تا دریچه هوای سپر ادامه دارد. البته برخی قسمت‌ها چهره خودرو به واسطه برخی از قطعات خشن و زمخت به نظر می‌رسد. قاب‌های مه شکن باعث شده‌اند تا ظاهر جک جی 4 خشن به نظر برسد.

شرکت سازنده این خودرو برای اینکه ظاهر و بدنه آن خیلی ساده به نظر نرسد از انواع حجم پردازی‌ها روی پروفیل بدنه استفاده کرده‌اند. خوشبختانه درون کابین جک J4 همه چیز زیبا به نظر می‌رسد و می تواند مشتریان را راضی سازد. طراحی درون کابین عالی و کیفیت متریال به کار رفته نیز مناسب است و فضایی که برای سرنشینان در نظر گرفته شده به راحتی می‌تواند عالی تلقی شود.

5. ام وی ام ایکس 22 دنده ای اسپرت / 1400 / قیمت 475 میلیون تومان

ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401

شرکت مدیران خودرو از فعال ترین خودروسازان و مونتاژکنندگان محصولات چینی است و عمده فعالیتش نیز در حوزه کراس اوورها و شاسی بلندهای شرکت چری خواهد بود. یکی از خودروهای نسبتاً جدیدی که این شرکت به مونتاژ آن پرداخته، MVM X22 است که خودرویی کراس اوور محسوب می‌شود.

خودروی مذکور از اواخر سال 1395 وارد بازار ایران شد و در سبد محصولات مدیران خودرو قرار گرفت. گفتنی است که ام وی ام ایکس 22 در واقع همان نسخه کراس اوور هاچ بک ام وی ام 315 است و مشترکات زیادی این دو خودرو با یکدیگر دارند. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، ام وی ام 315 خودرویی نبود که بتواند مشتریان زیادی را از آن خود کند و قافیه را تا حدودی باخت.

اما به علت برخی از دلایل محکمی که ذکر آن خواهد آمد، ایکس 22 خودروی جدیدتر و بهبودیافته تری بود که موفق شد در همان بدو ورود مشتریان بیشتری را به خود اختصاص دهد. خوشبختانه قیمت ایکس 22 عامل مهمی است که اقشار متوسط جامعه را به سمت آن کشانده چرا که اقتصادی تر از برخی خودروهای تولید داخل است.

این خودرو مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی است و می‌تواند حداکثر 105 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور تولید کند. از طرفی سیستم انتقال قدرت در این کراس اوور چینی یا 4 سرعته اتوماتیک و یا 5 سرعته دستی است و با همین ترتیب قوای محرکه را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401

ام وی ام ایکس 22 می‌تواند تنها در عرض 12.7 ثانیه از سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر برسد و حداکثر سرعتی که با آن تجربه خواهید کرد، 170 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. ام وی ام ایکس 22 دارای وزنی معادل 1220 کیلوگرم است و در هر 100 کیلومتر مسافت حدود 6.1 لیتر سوخت مصرف می‌کند که عدد قابل قبولی است.

البته نسخه گیربکس دستی این خودرو 12 ثانیه است و با این اوصاف مصرف سوخت بهتری نسبت به نسخه اتوماتیک دارد. (در هر 100 کیلومتر مسافت حدود 5.9 لیتر مصرف می‌کند.) گر چه در ظاهر این خودرو کپی کاری‌های زیادی از روی ام وی ام 315 انجام شده اما چهره این کراس اوور جدید اسپرت تر از آن است.

نکته جالب اینجاست که کراس اوور چینی که در حال معرفی آن هستیم برای خانواده‌های ایرانی نیز جالب توجه بوده و توانسته نظر آنها را نیز جلب کند. به همین دلیل ظاهر MVM X22 توانسته تبدیل به یکی از نقاط قوت مهم این خودرو شود.

6. ام وی ام 315 پلاس / 1400 / قیمت 475 میلیون تومان

ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401

یکی دیگر از خودروهای کراس اوور چینی که در نمایشگاه خودروی پکن 2008 رونمایی شد، ام وی ام 315 پلاس یا چری A13 یا چری فولوین است. حدود چهار سال بعد از عرضه این خودرو و در سال 2012 در نمایشگاه گوانگژو بود که فیس لیفت این کراس اوور معرفی گردید.

در سال 1391 بود که شرکت مدیران خودرو به عنوان نماینده رسمی محصولات شرکت چری در ایران موفق شد نسخه هاچ بک و سدان ام وی ام 315 را روانه بازار داخلی کشورمان کند. همان‌طور که می‌شد حدس زد دیری نپایید که نسخه سدان این خودرو با بازار ایران خداحافظی کرد و مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار نگرفت.

همچنین در سال‌های 94 و 95 بود که فیس لیفت دیگری از این خودرو در چهار تیپ ساده، اسپرت، لاکچری و اسپرت اکسلنت راهی بازار شد. این چهار تیپ تقریباً شبیه هم هستند و هیچ برتری خاصی نسبت به یکدیگر ندارند. در سال 99 بود که مدیران خودرو سومین فیس لیفت از ام وی ام 315 پلاس را وارد بازار داخلی ما کرد و تغییرات ظاهری و آپشن‌های مختلفی روی این خودرو نصب شده بود.

ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401ارزان قیمت ترین خودروهای چینی ‌بازار ایران در تیر ماه 1401

MVM 315 موجود در بازار ایران در دو تیپ اسپرت اکسلنت و پلاس حضور دارند و هر دوی این خودروها نیز مجهز به پیشرانه 1.5 لیتری هستند. ام وی ام 315 پلاس مجهز به گیربکس اتوماتیک شده و حالا به علت مشخصات فنی جدیدی که دارد هم شتاب کندتری دارد و هم مصرف سوخت بیشتری خواهد داشت.

تنها مزیتی که این خودرو نسبت به برخی از محصولات ایرانی نظیر پژو 206 و پارس دارد این است که مدرن تر است و طراحی ظاهری آن بیشتر مورد پسند مشتریان قرار می‌گیرد. همچنین یک نسخه دیگر از ام وی ام 315 اچ وارد بازار شده که هدف از عرضه آن ارائه خودرویی اقتصادی بوده ولی متاسفانه از نظر امکانات رفاهی و ایمنی چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

از جمله امکانات رفاهی مدل پلاس می‌توان به دی‌لایت، اتولایت، سیستم کنترل پایداری، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، ۲ حالت رانندگی کروز کنترل، سنسور فشار باد تایر، فرمان برقی، سانروف و گرم‌ کن آینه بغل اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...