سم‌پاشی دامداری‌های ورامین برای مقابله با تب کریمه کنگو


سم‌پاشی دامداری‌های ورامین برای مقابله با تب کریمه کنگو

ورامین- ایرنا- رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ورامین گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو، کلیه دامداری‌ها و دام‌های ورامین سم‌پاشی و گندزدایی شدند.

مهدی اصغری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیماری تب کریمه کنگو از کنه به دام منتقل شده و از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که در خود دام علامتی ندارد ولی بر اثر استفاده انسان از گوشت دام مبتلا، با علائمی همچون سردرد، تب، لرز، درد عضلانی ‌و نظایر آن در انسان همراه می‌شود.

وی افزود: به منظور پیشگیری از ابتلای مردم به بیماری تب کریمه کنگو و با همکاری تمامی دستگاه‌ها، شوراهای اسلامی، دهیاران و با حضور کارشناسان دامپزشکی و شبکه بهداشت، کلیه دامداری‌ها و مراکز نگهداری دام در مناطق مختلف ورامین به ویژه مناطقی مانند دمزآباد و خورین سم‌پاشی و گندزدایی شدند.

اصغری گفت: با توجه به انتقال این بیماری از فراورده‌های خامی و به منظور افزایش نظارت بر عرضه محصولات دامی، از هر گونه ذبح دام خارج از کشتارگاه‌ها جلوگیری می‌شود.
رئیس دامپزشکی ورامین از مردم خواست تا از خرید گوشت‌های بدون برچسب و مهر بهداشتی دامپزشکی خودداری کنند.

وی تصریح کرد: به منظور آگاهی بخشی به مردم، برشورهای اطلاع رسانی در مناطق مختلف روستایی توزیع شده و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، اطلاعات لازم از خطرات این بیماری و نحوه پیشگیری و مقابله با آن، به مردم به ویژه دامداران ارائه شده است.

وی تأکید کرد: تا کنون هیچ گونه مورد مشکوک از ابتلای دام‌ها به بیماری تب کریمه کنگو در ورامین مشاهده و نشده و به منظور جلوگیری از ابتلای دام‌ها، کار سم‌پاشی و گندزدایی به طور مستمر انجام می‌شود.

بیماری تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است که از راه گزش کنه آلوده منتقل می‌شود و علائم مشکوک به این بیماری باید جدی گرفته شود زیرا زمان نقش بسیار مهمی در درمان این بیماری ویروسی دارد.

این بیماری در فصل تابستان همزمان با فصل فعالیت ناقل و مخزن بیماری (کنه‌ها) شیوع بیشتری دارد و احتمال ابتلاء به آن در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، بالا است.این بیماری از آسیا، آفریقا و اروپا گزارش شده و در کشورهای همسایه شامل عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان شایع می‌باشد.

بیماری در حیوانات اهلی هیچ‌گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری به انسان طی ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد .شروع علائم ناگهانی این بیماری حدود یک تا ۷ روز طول می‌کشد و بیمار دچار سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی به ویژه در پشت و پاها، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، ترس و حساسیت به نور می‌شود و ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذاخوردن و گلودرد و احتقان ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه می‌شود.

تب معمولاً بین سه تا ۱۶ روز طول می‌کشد و تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پرخونی خفیف حلق و ضایعات نقطه‌ای در کام نرم و سخت شایع هستند.در این بیماری تغییرات قلبی عروقی شامل کاهش ضربان قلب و کاهش فشارخون مشاهده می‌شود.مرحله خونریزی دهنده این بیماری مرحله کوتاهی است که به سرعت ایجاد می‌شود و معمولاً در روز سه تا پنج بیماری شروع می‌شود و یک تا ۱۰ روز (به طور متوسط چهار روز) طول می‌کشد.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی