354 زندانی در خراسان جنوبی از پابند الکترونیک بهره‌مند هستند


354 زندانی در خراسان جنوبی از پابند الکترونیک بهره‌مند هستند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت استفاده از مجازات‌های جایگزین ۳۵۴ زندانی استان در حال حاضر از پابند الکترونیک بهره‌مند هستند.

غلامرضا روشان روز شنبه به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضاییه در جمع خبرنگاران افزود: در ابتدای شروع استفاده از پابندهای الکترنیک قابلیت استفاده ۱۳ نفر بر اساس زیرساخت‌ها وجود داشت که خوشبختانه شاهد افزایش چشمگیری در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: سازمان زندان‌ها ۲ رسالت دارد که یکی از رسالت‌ها اجرای احکام قضایی و نگهداری از مجرمین و محکومیت بوده که رسالت امنیتی است اما رسالت دوم بحث اصلاح و تربیت و بازپروری جامعه هدف است.

روشان اظهار داشت: زندانی مجرم است اما اشرف مخلوقات بوده که باید برابر شرع فقط مجازات شود که در اسلام فقط خود فرد مجازات می‌شود و نباید خانواده زندانی دچار مشکل شود.

وی یادآور شد: امام خمینی(ره) می‌فرمایند "زندان‌ها باید به دانشگاه تبدیل شود" که اگر درست انجام شود الگوی تمام دنیا در زندانبانی اسلامی خواهد شد.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی تصریح کرد: در معاونت اصلاح و تربیت برنامه‌های ارزشمندی به صورت جامعه محور از تمام نهادهای حمایتی تربیتی و اصلاحی انجام شده که سازمان زندان‌ها به عنوان هماهنگ کننده این مهم فعالیت می‌کند.

وی افزود: براساس شاخصه‌های کاهش جمعیت کیفری خراسان جنوبی در سال ۹۹ از رتبه ۲۹ به رتبه چهار کشور دست یافت و در بخشی از شاخصه‌ها رتبه اول کشور را کسب کرده است.

روشان گفت: در بحث آزادی زندانیان جرایم غیر عمد ۱۴۷ زندانی آزاد و ۷۰ نفر در زندان‌های استان به سر می‌برند امیدواریم در سال جاری خراسان جنوبی بدون محکوم مالی باشد.

وی خاطرنشان کرد: کانون اصلاح و تربیت محل نگهداری مددجویان زیر ۱۸ سال است که در پایان ۹۹ هدف‌گذاری کردیم با تعامل قضات آمار را به صفر برسانیم که در اردیبهشت ۱۴۰۰ این هدف‌گذاری محقق شد و اولین مرکز نگهداری مددجویان زیر ۱۸ سال بعد از انقلاب در بیرجند به صفر رسید.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی گفت: در زندان مرکز بیرجند تلاش شده که اشتغال و حرفه‌آموزی مورد توجه قرار گیرد که در سال گذشته مرکز ثابت فنی و حرفه‌ای را در زندان مرکزی بیرجند راه‌اندازی کردیم.

وی یادآور شد: در بحث ساخت منزل مسکونی با کمک کمیته امداد ۴۶ منزل برای خانواده زندانیان ساخته شد که تاکنون ۱۷ منزل تحویل شده و سه منزل به کمک خیرین در دست ساخت داریم‌.

وی افزود: با توجه به دوره تحول قوه قضاییه در بحث اصلاح مجرمین نیاز به بهسازی فضاهای زندان داریم که بهسازی اندرزگاه نگهداری زنان در دستور کار قرار گرفته که در کشور بی‌نظیر است و تمام شاخصه‌ها در این زندان رعایت شده است.

وی از فعالیت ۱۲۵ زندانی در اندرزگاه قرآنی زندان‌های استان خبر داد و گفت: ۲۲۰ نفر از خانواده‌های زندانی هم در فعالیت‌های قرآنی شرکت کردند.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی ادامه داد: در بحث آموزش رسمی ۱۰۵ زندانی در حال تحصیل هستند و در بحث آموزش غیر رسمی ۱۲ هزار و ۴۵ گواهینامه آموزش صادر شده است.

وی از جمع آوری چهار میلیارد تومان در جشن گلریزان سال جاری برای آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد خبر داد و گفت: برای هدف‌گذاری به صفر رساندن بند نسوان تاکنون کاهش قابل توجهی در این زمینه داشتیم و آمار به حدی کم شده که برخی اتاق‌ها خالی شده است.

روشان یادآور شد: با پیگیری سازمان زندان‌ها سود حاصل از تولید در زندان‌ها با نرخ مالیات صفر درصد محاسبه می‌شود که در همین راستا هزار و ۴۴۱ نفر دارای اشتغال مولد در استان هستند.

وی از برگزاری ۹۵ درصدی دادگاه‌ زندانی‌ها به صورت آنلاین خبر داد و افزود: استقرار ۲ قاضی ناظر به منظور خدمات یکپارچه در حوزه قضایی بیرجند، نهبندان، سربیشه وخوسف خدمت قابل توجهی در این حوزه است.

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر هزار و ۲۳۰ خانواده تحت پوشش سازمان حمایت از خانواده زندانیان خراسان جنوبی هستند که در سال گذشته ۱۱ میلیارد تومان خدمات مختلف به جامعه هدف ارایه شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان