شناسایی مجرمین سابقه دار با بهره گیری از بانک ژنتیک در پزشکی قانونی فارس


شناسایی مجرمین سابقه دار با بهره گیری از بانک ژنتیک در پزشکی قانونی فارس

شیراز-ایرنا-مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس از امکان شناسایی مجرمین سابقه دار با بهره گیری از بانک ژنتیک در پزشکی قانونی فارس خبر داد و بیان داشت : پیچیده ترین پرونده‌های جنایی در استان فارس و شیراز با استفاده از بانک ژنتیک به نتیجه رسیده...

به گزارش ایرنا،علی رضا درودچی روز شنبه در نشست خبری به ثبت اطلاعات ژنتیک مجرمین سابقه دار در سامانه پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: در صورت تکرار جرم از سوی مجرمین سابقه دار این سامانه به شناسایی سریع آنها کمک شایانی می کند.

درودچی در ادامه افزود: وظیفه ذاتی پزشکی قانونی ایجاد پل ارتباطی بین علم پزشکی و علم حقوق قضا و انطباق این دو علم برای مراجع قضایی است.

وی با بیان اینکه بسیاری از اصطلاحات قانونی تعاریفی دارد که در علم پزشکی وجود ندارد و یا برعکس آن نیز وجود دارد که بعضی واژه‌های پزشکی در قانون مشابه ندارد،گفت: در ترجمه و انطباق واژگان تفاسیر مختلفی ممکن است پیش آید بنابر این لازم است که برای اینکه نظریات متفاوت و متعدد در این حوزه نباشد دوره های آموزشی برای پزشکان برگزار شود و به همین دلیل این موضوع پیگیری و بصورت فصلی وبیناری‌های مجازی و یا حضوری برگزار می شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس اضافه کرد: بر همین اساس جلسات وحدت رویه در صدور نظریات کارشناسی پزشکی قانونی بصورت فصلی برگزار شده و این آموزش‌ها بصورت مداوم تکرار می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه آمار نزاع امسال نشان از رشد در میان زنان و کاهش آمار در میان مردان دارد، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان اردیبهشت امسال پنج هزار و ۸۵ مورد نزاع حقیقی در این استان رخ داده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱ درصد رشد داشته است.

در ۲ ماهه ابتدایی سال جاری پنج هزار و ۸۵ مورد نزاع حقیقی در پزشکی قانونی استان ثبت شده که ۳ هزار و ۳۱۹ مرد و هزار و ۷۶۶ مورد مربوط به زنان بوده‌ است.

این مقام مسوول ادامه داد: مقایسه آمار نزاع دوماه نخست سال ۱۴۰۱ با مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد یک درصدی مجموع آمار نزاع در سال جاری دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس اضافه کرد: مقایسه آمار نزاع امسال با مدت مشابه سال قبل در تعداد مراجعه کنندگان مرد ۲ و ۴ دهم درصد کاهش اما در مراجعه زنان در دوماه امسال به نسبت سال گذشته ۵ و ۹ دهم درصد افزایش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ مجموعا ۱۱۳ هزار تشکیل پرونده در حوزه نزاع در فارس انجام شده که به نسبت سال ۹۹ رشد ۵ درصدی داشته است و از این تعداد تشکیل پرونده ۱۰۱ هزار مربوط به معاینات سرپایی است و بیش از ۳۱ هزار مربوط به نزاع و درگیری بوده است.

درودچی اظهار داشت: بطور میانگین حدود ۳ درصد پرونده‌های نزاع دو ماهه امسال و سال ۱۴۰۰ مربوط به ادعای نزاع، ساختگی و خودزنی بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید