گندمکاران گلستان از تحویل محصول به مراکز خرید تضمینی استقبال کردند


گندمکاران گلستان از تحویل محصول به مراکز خرید تضمینی استقبال کردند

گرگان- ایرنا- گندمکاران گلستان در سال زراعی جاری برای تحویل محصول به مراکز خرید تضمینی در این استان به دلیل افزایش قیمت تضمینی توسط دولت نسبت به سال زراعی قبل استقبال کرده اند.

به گزارش ایرنا، سال گذشته کشاورزان گلستان از حدود ۹۰۰ هزار تُن تولید گندم ، مقدار ۶۵۲ هزار تُن از گندم مازاد بر تولید خود را در زمان برداشت به قیمت خرید تضمینی به دولت فروختند.
سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان در این ارتباط گفت: از آغاز برداشت گندم در سال زراعی جاری ( از ابتدای خرداد تا یکم تیرماه ) ۶۴۰ هزار تُن محصول از سوی بهره برداران استان به مراکز خرید تضمینی در استان تحویل داده شده که با میزان برآورد خرید سال زراعی از سوی کارشناسان جهادکشاورزی برابر است.
محمد رضا افشار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش بیش از ۲ برابری قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال زراعی قبل و لحاظ کردن ۴۰۰ ریال کرایه حمل برای هر کیلوگرم گندم تحویلی به مراکز خرید دولتی و اجرای طرح کشت قراردادی از جمله برنامه های حمایتی مهم این اداره کل برای استقبال بهره برداران استان در فروش محصول به دولت در سال زراعی جاری است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون برآورد می شود ۱۰ درصد از کشتزارهای گندم هنوز برداشت نشده که این اراضی بیشتر در نواحی کوهستانی و سردسیر استان قرار دارد.
امسال قیمت مصوب خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم توسط شورای عالی اقتصاد ۱۰۵ هزار ریال علاوه بر ۱۰ هزار ریال جایزه تعیین شده است.
افشار در حوزه پرداخت بهای گندم به بهره برداران استان، گفت: تاکنون ۲۱ هزار و 100 میلیارد ریال از بهای گندم تحویل شده به مراکز خرید تضمینی استان مطابق مدارک اعلام شده به بانک عامل ، وجه به حساب کشاورزان واریز شده است.

گندمکاران گلستان از تحویل محصول به مراکز خرید تضمینی استقبال کردند
پیشتر محمدرضا عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان برآورد ۹۲۰ هزار تن تولید گندم از سطح ۳۷۵ هزار هکتار زیر کشت در سال زراعی جاری در استان خبر داده بود.
کار برداشت این محصول از کشتزارهای گندم گلستان از ابتدای خرداد آغاز شده و تا اواخر مرداد با برداشت از مناطق کوهستانی به پایان می رسد.
امسال قیمت مصوب خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم توسط شورای عالی اقتصاد ۱۰۵ هزار ریال علاوه بر ۱۰ هزار ریال جایزه تعیین شده است.
استان گلستان از لحاظ کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضاف بر اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.
گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.
سالانه مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می شود.
گلستان ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل‌خیز دارد که هرساله بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از این زمین ها به زیر کشت پاییزه گندم می رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق