دادگستری استان همدان با 45 درصد مصالحه در دعاوی رتبه نخست کشور را دارد


دادگستری استان همدان با 45 درصد مصالحه در دعاوی رتبه نخست کشور را دارد

همدان- ایرنا- رییس کل دادگستری استان همدان گفت: دادگستری استان با ۴۵ درصد مصالحه و صلح و سازش در پرونده های دعاوی مطروحه به عنوان یکی از شاخص های قضایی که میانگین کشوری آن ۳۵ درصد است و همچنین رعایت توازن پرونده ها(ورودی و مختومه)، رتبه نخست در سطح...

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمدرضا عدالتخواه» روز شنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار داشت: دادگستری استان همدان رتبه اول کشور را از نظر اتقان و استحکام آرا با ۱۲ درصد نقص و رتبه نخست کشوری را از نظر تعداد زندانیان عفو شده شامل یک هزار و ۶۴۸ نفر در مدت ۳۲ ماه گذشته، کسب کرده است.

وی افزود: از خرداد سال گذشته تاکنون ۴۸۱ هزار فقره پرونده رسیدگی شده که از این تعداد ۲۵ درصد حدود ۱۳۲ هزار پرونده در شورای حل اختلاف رسیدگی شده است.

رییس کل دادگستری استان همدان خاطرنشان کرد: با استفاده از امکانات و ظرفیت نیروی انسانی موجود و جذب تعداد قاضی جدید، در مجموع ۵۵ شعبه به شعب قضایی اضافه شد.

عدالتخواه ادامه داد: دادگاه عمومی بخش شیرین سو در کمتر از سه ماه پس از تصویب چارت سازمانی با استفاده از امکانات دولتی و اختصاص ساختمان، اسفند سال گذشته افتتاح شد همچنین تشکیل ۲ دادگاه عمومی در بخش زند و آجین در دستور کار و بررسی است.

وی یادآوری کرد: ۸۸۳ هزار و ۷۵۸ فقره پرونده ۳۲ ماه گذاشته وارده به «شعب و اجرا» دادگستری استان همدان بوده است که از این تعداد ۸۷۴ هزار و ۸۹۳ پرونده مختومه و ۸۵ هزار و ۲۶۷ فقره باقی مانده است.

رییس کل دادگستری استان همدان افزود: تعداد مصالحه از مجموع پرونده های مختومه استان ۷۳ هزار و ۱۹۳ پرونده معادل ۸.۴ درصد پرونده ها را شامل می شود.

عدالتخواه اظهار داشت: آمار پرونده های معوقه با ملاک قرار دادن گذشت هشت ماه از تشکیل آن در دادگستری و اجرای احکام مدنی و کیفری ۷۷۷ هزار و ۷۰۲ پرونده بود که ۵۳ هزار و ۴۲۹ فقره معادل ۶۹ درصد مختومه شده است.

وی گفت: در راستای استفاده از نهادهای ارفاقی ۲۸۸ هزار و ۵۶۰ ساعت خدمات عمومی رایگان به جای ۶ هزار و ۳۹۶ ماه حبس پیش بینی شده است همچنین صدور سه هزار و ۱۷۵ فقره احکام ارفاقی، یک هزار و ۱۱۴ پرونده حکم آزادی مشروط و ۲۴۳ مورد مراقبت الکترونیک با استفاده از پابند الکترونیکی از دیگر اقدامات است.

رییس کل دادگستری استان همدان ادامه داد: مجازات جایگزین حبس متناسب با تبحر و توانمندی افراد بوده و زندانیانی که توانمندی ندارد برای انجام کار به محیط زیست و شهرداری می رود.

عدالتخواه بیان کرد: در راستای دادرسی الکترونیک، دفاتر خدمات قضایی از ۲۰ به ۲۳ دفتر افزایش، هفت هزار و ۲۴۰ جلسه دادرسی برخط با زندانیان برقرار، و ابلاغ الکترونیک ۹۲ درصد پرونده ها در مجموعه قضایی استان صورت گرفت.

رییس کل دادگستری استان همدان اضافه کرد: به دنبال تشکیل کمیته معتذرین در مجموعه قضایی استان همدان هفت هزار و ۹۴۷ متهم نسبت به عذرخواهی از شاکی اقدام کردند که چهار هزار و ۶۱۶ مورد منجر به گذشته شد و نتایج حاصله از مصالحه وصول نشدن ۶۶ میلیارد و ۵۸۱ میلیون تومان جنبه خصوصی، ۲۸ میلیارد و ۷۲۶ میلیون تومان جزای نقدی و تحمل نکردن ۴۸ هزار و ۶۰۳ ماه حبس بوده است.

وی خاصر نشان کرد: ۴۴ نفر در سه سال گذشته از طناب دار رهایی یافتند و هدف گذاری برای سالجاری ۳۵ فقره مصالحه قتل عمدی است.

عدالتخواه ادامه داد: سال ۹۸، ۱۰ قاتل، سال ۹۹، ۱۶ قاتل و سال گذشته ۱۸ نفر با گذشت خانواده مقتول از طناب دار رهایی یافتند.

هفته نخست تیرماه در تقوم ملی به نام هفته قوه قضایی نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر