تصمیم مهم بایدن درباره سپاه پاسداران/ کاخ سفید ممنوعیت ورود سربازان ایرانی سپاه را لغو می‌کند؟


تصمیم مهم بایدن درباره سپاه پاسداران/ کاخ سفید ممنوعیت ورود سربازان ایرانی سپاه را لغو می‌کند؟

درحالیکه جوزپ بورل در تلاش برای حل و فصل اختلاف‌های ایران و آمریکا در راستای احیای برجام به تهران سفر می‌کند، برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حاکی از تصمیم دولت بایدن برای لغو موضوعی بخشی از تحریم‌ها علیه سپاه...

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در راه تهران است تا از فروپاشی توافق مذاکره شده برای احیای برجام، در میانه تشدید تنش‌ها جلوگیری کند. توافقی که به دلیل تمدید اختلاف ایران و آمریکا بر سر مسائل دوجانبه به بن‌بست خورده است.

در حالیکه گفته می‌شود مهمترین مسئله مورد مناقشه حذف یا حفظ نامگذاری سپاه پاسداران در فهرست موسوم به FTO است، برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای از تصمیم دولت بایدن برای لغو موضوعی بخشی از تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران ذیل لیست FTO حکایت دارد.

همچنین در اکوایران ببینید : ورشکسته هایی که خودرو می سازند

بر این اساس به نظر می‌رسد دولت بایدن تصمیم گرفته است که ممنوعیت بحث برانگیز ورود مردان ایرانی که خدمت سربازی خود را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گذرانده‌اند را لغو کند، زیرا به باور وزارت امنیت داخلی آمریکا آنها«خطری برای امنیت ملی یا امنیت عمومی تلقی نمی‌شوند».

این ممنوعیت به عنوان یکی از پیامدهای درج نام سپاه پاسداران در فهرست ادعایی وزارت خارجه آمریکا برای سازمان‌های تروریستی خارجی (موسوم به FTO) ایجاد شده است.

بر اساس گزارش‌ها، وزیر امنیت داخلی و وزیر امور خارجه، با مشورت دادستان کل ایالات متحده، به این نتیجه رسیدند که این ممنوعیت در مورد فردی که حمایت مادی ناچیز یا محدودی از سازمان‌های ذیل FTO (مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) تحت معاملات اجتماعی معمول داشته باشد، اعمال نخواهد شد.

با این حال، این خبر از سوی هیچ منبع رسمی داخلی یا خارجی تأیید یا تکذیب نشده است.

​وزیر امور خارجه ایران در روزهای اخیر با همتایان روسی و چینی خود درباره سرنوشت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رایزنی هایی در سطح بالا داشته است. سفر بورل می تواند شتاب دیپلماتیک مورد نیاز برای پایان دادن به بن بست فعلی و جلوگیری از تشدید تنش بیشتر را ایجاد کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس