سالمندی فعال / سارا حق بین


سالمندی فعال / سارا حق بین

به گزارش میگنا سارا حق بین در یادداشتی برای باشگاه تاب آوری از کیفیت زندگی ، توانایی و تاب آوری سالمندان نوشت: افزایش سن و شروع دوره سالمندی بخشی طبیعی از زندگی همه ما است که لزوماً به این معنا نیست که...

سالمندی فعال / سارا حق بین
به گزارش میگنا سارا حق بین در یادداشتی برای باشگاه تاب آوری از کیفیت زندگی ، توانایی و تاب آوری سالمندان نوشت: افزایش سن و شروع دوره سالمندی بخشی طبیعی از زندگی همه ما است که لزوماً به این معنا نیست که شما دچار مشکلات پزشکی یا کیفیت پایین زندگی و ناتوانی خواهید شد، اما مهم است که بدانید با افزایش سن چگونه همچنان چه به لحاظ فیزیکی و چه به لحاظ روانی، عاطفی و اجتماعی خود را سلامت نگه دارید زیرا این دوره شامل تغییراتی در همه عرصه‌های زندگی است.
با افزایش سن، رعایت عادات سالمی که به کاهش استرس و حفظ سلامت ذهن و بدن کمک می‌کنند، مهم است. اگرچه نمی‌توانید هر چیزی را که بر سلامتی شما تأثیر می‌گذارد کنترل کنید، اما نقش شما هم بی‌تأثیر نیست. ممکن است برخی از این تغییرات را مثبت و برخی را منفی بدانید.

چالش این است که بخش‌های خوب پیری را به حداکثر برسانید و در عین حال اقدامات پیشگیرانه‌ای برای به حداقل رساندن جنبه‌های منفی آن انجام دهید. به این شیوه می‌توان «سالمندی فعال» گفت، به این معنی که حفظ آرامش ذهنی مثبت، سلامت جسمی، اجتماعی و روانی و مشارکت مداوم فرد در خانواده، گروه همسالان و جامعه در طول فرآیند پیری که منجر به فرآیند بهینه‌سازی فرصت‌ها و ارتقای کیفیت زندگی خواهد شد. تعامل اجتماعی خود را افزایش دهید.افرادی که سطوح بالاتری از فعالیت اجتماعی را تجربه می‌کنند، خلق‌های مثبت و احساسات منفی کمتری را تجربه می‌کنند. به دنبال فرصت‌هایی برای ارتباط مجدد با دوستان قدیمی یا ایجاد دوستی‌های جدید باشید. همواره در حال یادگیری باشید. تحریک مغز شما با یادگیری جدید، تمرین ذهنی است که به اندازه تمرین بدنی مهم است. به گفته محققان، یادگیری به چابک نگه داشتن ذهن، تقویت حافظه و تمرکز و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل کمک می‌کند. غذاهای سالم و سرشار از مواد مغذی بخورید. با افزایش سن افراد به کالری کمتری نیاز دارند، اما به همان اندازه یا حتی بیشتر به مواد مغذی نیاز دارند. در مورد سالمندی نگاه مثبتی داشته باشید. در مطالعه‌ای سالمندانی که نگرش مثبتی نسبت به سالمندی داشتند بیش از هفت سال بیشتر از افراد دارای نگرش منفی زندگی ‌کردند.
کار جدیدی انجام دهید. ممکن است سال‌ها می‌خواستید کاری را امتحان کنید اما هرگز در زندگی خود وقت آن را نداشتید؛ مانند کارهای داوطلبانه، نواختن یک آلت موسیقی، یادگیری یک مهارت جدید یا حتی یک کار نیمه وقت. ورزش کنید. برای برخی افراد ورزش کردن به تنهایی دشوار است. می‌توانید در ورزش‌های اجتماعی، تیمی یا گروهی شرکت کنید. هر گونه ورزش بهتر از هیچ است. مطمئن شوید که خواب کافی و با کیفیت دارید. بیدار شدن از خواب با احساس شادابی به شما این امکان را می دهد که از این انرژی برای انجام کارها استفاده کنید. خواب خوب نقش مهمی در کمک به یادآوری و پردازش بهتر چیزها و ترمیم و بازیابی بدن و ذهن دارد. احساسات خود را بپذیرید و از به اشتراک گذاشتن احساسات و نگرانی‌های خود نترسید. بپذیرید که برخی چیزها در زندگی خارج از کنترل شما هستند و توجه خود را به چیزهایی معطوف کنید که می‌توانید آنها را کنترل یا تحت تأثیر قرار دهید. خودتان را نادیده نگیرید. معاینات منظم پزشکی را برنامه‌ریزی کنید و به آنها پایبند باشید. این کار فرصتی برای تشخیص زودهنگام مشکلات و درمان آن‌ها قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگتر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مرگبار شرور خطرناک به 2 مرد جلوی جگرکی در شهریار / این قاتل 2 سال زندگی پنهانی داش...