علت اصلی تعطیلی پتروشیمی مهر


علت اصلی تعطیلی پتروشیمی مهر

گزارشی در یکی از کانال های تلگرامی در دفاع از پتروشیمی مهر منتشر شد که "نفت ما" بر اساس اسناد و مدارک موجود مواردی را در ادامه منتشر خواهد کرد که متخصصین صنعت پتروشیمی به خوبی به آن آگاه هستند.

به گزارش مشرق، در گزارش کانال تلگرامی اجاره ای آمده است که "مدیریت بزرگترین پلی‌اتیلن ساز هلدینگ سامان‌دهی شده است"! به نظر می‌رسد که نگارنده این گزارش از ابتدایی‌ترین مبانی صنعت پتروشیمی نیز برخوردار نیست، چرا که ظرفیت تولید پلی‌اتیلن پتروشیمی مهر ۳۰۰ هزار تن در سال است که با احتساب سهم ۴۰ درصدی هلدینگ خلیج فارس در این شرکت، سهم محصول هلدینگ در این پتروشیمی ۱۲۰ هزار تن خواهد بود. (هر چند طی سال‌های گذشته و به واسطه مدیریت اصولی تولید در شرکت، تولید پتروشیمی مهر تا بیش از ۳۶۰ هزار تن نیز افزایش یافت.)
با این حال ظرفیت تولید پلی‌اتیلن در پتروشیمی آریاساسول ۷۵۰ هزار تن در سال است که با احتساب سهم ۵۰ درصدی هلدینگ از محصول آریاساسول، ۳۷۵ هزار تن پلی‌اتیلن آریاساسول سهم هلدینگ خلیج فارس خواهد بود. حال جای سوال است که با وجود سهم حدوداً ۳ برابری هلدینگ از محصول پلی‌اتیلن آریاساسول نسبت به مهر، چطور پتروشیمی مهر به عنوان بزرگ‌ترین پلی‌اتیلن ساز هلدینگ معرفی شده است؟!
همچنین ادعا شده است که به دنبال دو دوره تعمیرات اساسی و تامین کاتالیست، رکورد تولید پتروشیمی مهر شکسته شده و از مرز ۴۶ تن بر ساعت گذشته است! درباره این سطر نکات بسیار زیادی را می‌توان مطرح کرد. نخست آنکه استفاده از عبارت "تعمیرات اساسی" در خصوص دو دوره توقف تولید پتروشیمی مهر که ۸ روز در فروردین ماه ۱۴۰۱ و ۱۱ روز در خرداد ماه ۱۴۰۱ تولید واحد متوقف بوده است شانتاژ رسانه‌ای به نظر می‌رسد؛ چرا که دلیل اصلی توقفات مزبور تولید، سو مدیریت در امور تولید بوده که منجر به فشار به اکسترودر واحد و در نتیجه توقف تولید شده و مدیریت شرکت برای سلب مسئولیت از این مسئله، از لفظ تعمیرات اساسی استفاده کرده است! چرا که تعمیرات اساسی فرآیندی است که مستلزم برنامه‌ریزی است و تعمیرات اخیر پتروشیمی مهر، صرفا برای حل مشکلات عملیاتی پیش آمده ناشی از سو مدیریت بوده که طبیعتاً غیربرنامه‌ریزی شده بوده است.
ضمن اینکه آخرین تعمیرات اساسی پتروشیمی مهر در آذر ماه سال ۱۴۰۰ و طی ۱۲ روز انجام شده بود و انجام مجدد تعمیرات اساسی به فاصله ۳ ماه بسیار غیر عقلانی است!
نکته بعدی اینکه، دستاورد دانستن تامین کاتالیست مورد نیاز تولید است! به هر حال تامین مواد اولیه از جمله کاتالیست از اقدامات بدیهی و لازم برای ادامه فرآیند تولید است؛ هر چند تامین کاتالیست به واسطه ماهیت آن از کشورهای خارجی فرآیندی دشوار و زمانبر است، اما این اقدامی است که طی سالیان گذشته در پتروشیمی مهر انجام می‌شده و در حال حاضر تمامی پتروشیمی‌های کشور نیز آن را انجام می‌دهند و مایه مباهات دانستن تامین کاتالیست بسیار غیر حرفه‌ای است!
نکته بعدی آن است که در متن گزارش ذکر شده است رکورد تولید پتروشیمی مهر شکسته شده و از مرز ۴۶ تن بر ساعت گذشته است. نخست آنکه در هیچ یک از روزهای سال ۱۴۰۱، تولید پتروشیمی مهر بیشتر از ۴۶ تن بر ساعت نبوده و پس از انجام تعمیرات در خرداد ماه، تولید در روز ۳۰ خرداد به ۴۳ تن بر ساعت رسیده است. نکته قابل ذکر آن است که طی ۶۱ روز از سال ۱۳۹۸ تولید پتروشیمی مهر بالای ۴۶ تن بر ساعت و در ۱۱۰ روز از سال ۱۳۹۹ تولید بالای ۴۶ تن بر ساعت بوده است. در نتیجه ادعای آنکه رکورد تولید شکسته شده است، بسیار واهی و مشخصا دروغ می‌باشد.
در پایان خاطر نشان می‌شود که متوسط نرخ تولید پتروشیمی مهر در سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۹۹۴ تن بر ساعت، ۹۹۸ تن بر ساعت و ۹۰۴ تن بر ساعت بوده است که این رقم در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ تحت مدیریت جدید و بدون رزومه این شرکت به ۸۰۹ تن بر ساعت رسیده است که به گواه کارشناسان بسیار جای تاسف دارد!
"نفت ما" طی روزهای آتی نیز گزارش های جالب دیگری از دروغ پراکنی های مدیرعامل پتروشیمی مهر منتشر خواهد کرد تا سهامداران این شرکت در هلدینگ خلیج فارس به ناکارمد بودن مدیریت فعلی بیش از گذشته پی ببرند!

منبع: نفت ما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر