یونان: به سخت‌ترین شکل به ترکیه پاسخ می‌دهیم


یونان: به سخت‌ترین شکل به ترکیه پاسخ می‌دهیم

نخست وزیر یونان در نشست مطبوعاتی در پایان جلسه شورای اروپا به روابط یونان و ترکیه اشاره کرد و تصریح کرد که آتن قرار نیست تنش لفاظی با آنکارا انجام دهد.

یونان: به سخت‌ترین شکل به ترکیه پاسخ می‌دهیم

به گزارش راهبرد معاصر به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان روز جمعه با بیان اینکه یونان به هر تحریک و چالشی با حقایق مستدل پاسخ داده است، گفت: «ترکیه باید از لفاظی‌های تهاجمی شدید در زیر سؤال بردن حاکمیت یونان دست بردارد.»

میتسوتاکیس گفت که او همیشه از ترکیه می‌خواهد که در «گفت‌وگو با حسن نیت» شرکت کند و در عین حال خاطرنشان کرد: «ما آماده هستیم تا با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع کنیم.»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا آماده دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در مادرید در نشست هفته آینده ناتو است گفت: «من همچنان بر این باورم که باید ملاقات و گفت‌وگو کنیم. در مورد اجلاس ناتو، دستور کار متفاوت است و مطمئن باشید که اگر آتن تحریک شود، به سخت‌ترین شکل پاسخ مناسب خواهد داد.»

یونان و ترکیه برای چندین دهه بر سر حقوق دریای اژه و مدیترانه شرقی با هم اختلاف دارند. آنها همچنین در یک مسابقه تسلیحاتی شدید گرفتار شده‌اند که در مقایسه با سایر کشورهای عضو ناتو، بیشترین هزینه را برای دفاع انجام داده‌اند.

منابع رسانه‌ای ترکیه چهارشنبه گذشته از نظامی شدن جزیره «کیچی» یا (پسریموس) توسط یونان در هشت کیلومتری جنوب غربی شبه جزیره «بدروم» در دریای اژه و استقرار نظامیان یونانی خبر دادند.

به گزارش شبکه خبری «تی‌ آر تی» جزیر کیچی بین جزایر یونانی کوس و کالیمنوس واقع شده است، نزدیکترین جزیره به شهر توریستی بدروم ترکیه است. «گورسل توکما اوغلو» تحلیلگر نظامی، امنیتی ترکیه گفت که کیچی به دلیل نزدیکی به سرزمین اصلی ترکیه، بر اساس ماده ۱۲ معاهده لوزان ۱۹۲۳، جزیره‌ای ترکیه‌ای است.

بر اساس این گزارش، فیلمی از نیروهای یونانی و سلاح‌های سنگین مستقر در این جزیره منتشر شده است. یک سکوی فرود بالگرد، چهار ساختمان پیش ساخته، برج‌های نگهبانی و دیده بانی، فرستنده‌ها، مخازن آب و پنل‌های خورشیدی به وضوح در این فیلم مشاهده می‌شود.

نظامیان یونان نیز در لباس استتار خود اطراف سازه های سنگی شبیه به سنگر یا پناهگاه دیده می‌‌شوند. همچنین، یگان‌های توپخانه یونانی در این مکان قابل مشاهده است.

«اردوغان قره قوش» تحلیلگر نظامی و سرهنگ بازنشسته ترکیه نیز ارزیابی کرده که هرگونه تقابل با یونان به «جنگ تمام عیار» بین دو کشور تبدیل خواهد شد. وی در مصاحبه‌ای بر اهمیت «برتری هوایی» ترکیه در هرگونه رویارویی نظامی محتمل با یونان تاکید کرد./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج