امیرعبداللهیان: آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم


امیرعبداللهیان: آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که گفت‌وگوهای مثبت و جامعی را با بورل داشته است و افزود:‌ آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات وین را از سر بگیریم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز میزبان « جوزپ بورل » مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران بود، پس از دیدار و گفت‌‌وگو با بورل که بیش از سه ساعت و نیم به طول انجامید در جمع خبرنگاران حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی گفت: گفت‌وگوهای طولانی اما مثبتی را در خصوص همکاری‌های جامع جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا داشتیم. جمهوری اسلامی ایران به دنبال روابط متوازن با جهان است و در یک سیاست خارجی متوازن، قاره اروپا برای ما از جایگاه مهمی برخوردار است. حفظ و گسترش روابط با قاره اروپا به شمول تمام کشورهای این قاره چه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چه کشورهای خارج از اتحادیه اروپا از جمله اولویت‌های ما در پیگیری مناسبات با این قاره است. سطح روابط و به ویژه مناسبات تجاری ایران و این قاره در تراز ظرفیت‌های موجود بین ایران و یکایک کشورهای اروپایی نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: امیدواریم در پی روابط دوجانبه و گفت‌وگوهای دوجانبه با یکایک کشورهای اروپایی و همچنین در ادامه گفت‌وگوها و توافقاتی که امروز با آقای بورل داشتیم شاهد توسعه و پیشرفت مناسبات باشیم.

وزیر خارجه بیان کرد: از جمله موضوعاتی که مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم، بحث تداوم مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های دیگر برای لغو تحریم‌ها است. آقای جوزپ بورل چندی پیش از من در تماسی تلفنی خواستند که چگونه می‌توانیم بن بست و توقفی که بعد از صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاصل شده کار را دنبال کنیم و از این بن بست خارج شویم.من به ایشان گفتم که جمهوری اسلامی ایران همیشه از مسیر دیپلماسی و مذاکره عزتمند و البته مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند. از شما دعوت می‌کنم به تهران سفر کنید. همه ابعاد مسئله را با حضور تیم‌های مشترک مذاکراتی ما و هماهنگ کننده دنبال کنیم. در پی این گفت‌وگو امروز میزبان آقای بورل و مورا و تیم دستیاران آنها در تهران هستیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را درباره مطالبات ایران داشتیم و به بورل تأکید کردیم اولا آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم و ثانیا آن‌چه برای ایران مهم است، نفع کامل اقتصادی ایران از توافقی است که در سال ۲۰۱۵ حاصل شده و هر موضوعی که بتواند نفع کامل اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد، از نظر دولت آقای دکتر رئیسی و جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نخواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ما سعی می‌کنیم مشکلات و نقاط افتراقی که وجود دارد را در مسیر گفت‌وگوهایی که بزودی از سر گرفته خواهد شد، برطرف کنیم. امیدواریم به صورت مشخص طرف آمریکایی این بار واقع بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق، اقدامات مسؤولانه و متعهدانه‌ای را انجام دهد.

وی گفت: در عین حال در خصوص آخرین وضعیت اوکراین گفت‌وگو کردیم. جمهوری اسلامی ایران جنگ را راه حل نمی‌داند و با نگاه به ریشه‌ها‌ی این بحران و جنگ بر مذاکره و گفت‌وگوی سیاسی برای رسیدن به یک شرایط مطلوب در منطقه و خروج از جنگ در اوکراین تأکید کردیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در خصوص یمن هر دو طرف از تداوم آتش بس در این کشور حمایت کرده و بر لغو کامل محاصره انسانی و از سرگیری مذاکرات سیاسی یمنی - یمنی تأکید داریم.

وزیر خارجه همچنین بیان کرد: در مورد سوریه و فلسطین از دیگر مواضع مورد توجه ماست. در مسئله سوریه معتقد هستیم که باید لغو تحریم‌های یکجانبه اعمال شده علیه سوریه در دستورکار قرار بگیرد و مردم سوریه باید از یک شرایط زندگی خوب برخوردار باشند و در فضایی امن، آرام و مطمئن نسبت به آینده سیاسی خودشان هر تصمیمی که در هر مقطعی لازم است اتخاذ کنند. ما به رای و مردم سوریه احترام می‌گذاریم و به حمایت‌های خودمان از دولت، رهبری و ملت سوریه در مقابله با تروریسم و برای حفظ تمامیت ارضی این کشور ادامه می‌دهیم.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که موضوع فلسطین از مسائل اساسی است که همچنان در منطقه با آن مواجه هستیم، اضافه کرد: اقدامات تحریک کننده رژیم جعلی اسرائیل را بر نمی‌تابیم و جمهوری اسلامی ایران در مقابل اقدامات تهدید آمیز رژیم صهیونیستی و از جمله اقدامات تخریب کننده این رژیم در بحث‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران دست بسته نخواهد ماند.

وی همچنین گفت: بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید داشتیم.

وزیر خارجه ادامه داد: از جمله موضوعات مورد بررسی ما همکاری در حوزه انرژی، مبارزه با تروریسم و تداوم مبارزه با مواد مخدر و بحث مهاجرت بود. برخی مباحث کنسولی و مطالبات ایران نسبت به هموطنان ما در بخش‌هایی از اروپا در این گفت‌وگوها مورد توجه قرار گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس