پرورش شمشاد ژاپنی (آکوبا) و نحوه قلمه زنی این گیاه


پرورش شمشاد ژاپنی (آکوبا) و نحوه قلمه زنی این گیاه

زیبایی و خصوصیات منحصر به فرد آکوبا (شمشاد ژاپنی) گیاهی همیشه سبز که در فضای آزاد به عنوان گیاه بوته­‌ای و در گلدان می‌­توان به عنوان گیاه آپارتمانی از آن نگهداری نمود. این گیاه بومی ژاپن، چین و تایوان است که در دشت‌ها،...

زیبایی و خصوصیات منحصر به فرد آکوبا (شمشاد ژاپنی)

گیاهی همیشه سبز که در فضای آزاد به عنوان گیاه بوته­‌ای و در گلدان می‌­توان به عنوان گیاه آپارتمانی از آن نگهداری نمود. این گیاه بومی ژاپن، چین و تایوان است که در دشت‌ها، جنگل‌ها، کوه‌ها و مناطق مرطوب مانند کنار رودخانه‌ها و در نور کم حتی در سایه رشد می‌کند. به دلایلی از قبیل زیبایی، همیشه سبز بودن، مقاومت به نور کم، سازگاری به انواع آب و هوا، مقاومت در برابر سرما و نیز شوری خاک محبوبیت خاصی دارد و در بیشتر نقاط جهان به چشم می‌­خورد.
این گیاه دارای دو پایه نر و ماده است که از هم جدا هستند و برای تولید گل باید این دو در کنار هم قرار گیرند. دارای گلهایی به رنگ ارغوانی بوده و میوه­‌هایی شبیه تمشک دارد که در فصل پاییز رشد می‌­کند. توجه کنید که قسمت های مختلف این گیاه سمی بوده و خوردن آن باعث مسمومیت خواهد شد.

نیازها و روش نگهداری از آکوبا (شمشاد ژاپنی)

میزان و زمان آبیاری آکوبا:

با وجود اینکه گیاه چند ساله کاشته شده در خاک خیلی خوب دربرابر کم آبی مقاومت می­‌کند، برای رشد ایده‌­آل نباید خشکی برای آن رخ دهد. از طرف دیگر آبیاری بیش از حد و غرقابی کردن آن، موجب پوسیدگی ریشه و سیاه شدن برگ­‌ها و ساقه آن می‌­شود.

پرورش شمشاد ژاپنی (آکوبا) و نحوه قلمه زنی این گیاه

نور مورد نیاز آکوبا:

مهمترین نکته در مورد محل نگهداری آکوبا این است که باید گیاه از اشعه مستقیم آفتاب دور باشد. زیرا تابش مستقیم آفتاب موجب سوختگی و سیاه شدن بر‌­گ‌ها می‌­شود. بهترین شرایط برای آکوبا محیطی مکانی سایه روشن و پر نور است.

تغذیه و کودهی آکوبا:

به این موضوع توجه کنید که به گیاه تازه کاشته شده تا چهار ماه کود ندهید. بعد از چهار ماه می‌­توانید هر 3 ماه یک مرتبه کوددهی نمایید.

پرورش شمشاد ژاپنی (آکوبا) و نحوه قلمه زنی این گیاه

خاک مناسب برای آکوبا:

در یک خاک غنی با زهکش مناسب رشد بسیار خوبی خواهد داشت. بهترین بستر برای آکوبا یک پیمانه خاک رس، یک پیمانه پیت ماس و یا خاک برگ و یک دوم پیمانه ماسه­‌ی شکسته ترکیب شده باشد. می­‌توانید طبق دستور مقداری کود شیمیایی به آن اضافه نمایید.

دمای مناسب برای آکوبا:

آکوبا نیاز به محل خنک دارد. در دمای 7 تا 18 درجه رشد خوبی دارد. سرما را به راحتی تحمل می­‌کند، اما به گرما حساس است. در روزهای گرم آن را در محیط خنک قرار دهید و از وسایل تولید گرما همانند اجاق گاز، بخاری، آبگرمکن و … دور نگهدارید.

زمان تعویض گلدان آکوبا:

اواخر فصل زمستان و ابتدای فصل بهار زمان مناسبی برای این کار است. بیرون زدن ریشه از ته گلدان نشانه‌­ای برای زمان مناسب تعویض گلدان آکوبا می‌­باشد.

پرورش شمشاد ژاپنی (آکوبا) و نحوه قلمه زنی این گیاه

زمان مناسب و نحوه هرس:

اوایل بهار زمان مناسبی برای هرس آکوبا است. می­‌توان با سرزنی ساقه­‌ها، گیاه را فرم داد و رشد شاخه­‌ها را تحریک نمود.

روش­های تکثیر آکوبا:

بهترین روش تکثیر شمشاد ژاپنی قلمه زدن آن است. به این ترتیب که قلمه­‌های 15 تا 20 سانتیمتر از انتهای شاخه‌­های جوان در فصل بهار یا تابستان تهیه کرده و آن‌­ها را در بستری از خاک سبک و مناسب قرار می­‌دهیم تا زمانی که ریشه‌­زایی کند. این گیاه از طریق بذر نیز قادر به تکثیر شدن است. به این صورت که یک روز کامل بذر را در آب بخیسانید، سپس در خاک سبک و مرطوب و در محیطی روشن، اما دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !