چکش‌های میلیاردی در حراج ملی ایران


چکش‌های میلیاردی در حراج ملی ایران

...

این رویداد را خانه حراج ملی برگزار می‌کند. خانه حراج ملی از سال ۱۳۹۰ در حوزه فعالیت حراج آثار هنری آغاز به فعالیت کرده است و چند سالی است که در راستای رونق به بازار هنرهای سنتی و صنایع دستی در این عرصه فعال شده و در بخش‌های تولید، صادرات، برگزاری گالری و حراج فعالیت دارد. این حراج را می‌توان افقی روشن برای دستیابی به برگزاری حراج آثار فاخر هنری در سطح بین‌المللی ارزیابی کرد و چشم‌انداز روشنی برای زنده نگه داشتن نمادهای ایرانی دانست. تاکنون مجموعه‌آثاری از فرش، صنایع دستی، جواهرات، نسخ خطی، نقاشی، مجسمه و منسوجات در این حراج به فروش رسیده است. نخستین دوره حراج ملی مهرماه سال ۱۳۹۵ برگزار شد. خانه حراج ملی برای پویایی اقتصاد هنر ۲۴ مرداد سال ۱۳۹۹ در شرایط پاندمی کرونا، ششمین دوره حراج آثار هنری را به صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار کرد. این حراج با تعداد ۴۰ اثر برگزار شد که حدود ۴۰درصد از آثار به فروش رسید.

میلیاردی‌ها

براساس فهرست هفتمین دوره حراج ملی ایران، پیش از آغاز حراج، ۱۰ اثر با قیمت پایه بالای یک میلیارد تومان برآورد شدند و بیشترین قیمت تخمین‌زده‌شده به مجموعه قلمدان و پاکت ‌نامه (۲۱ قلمدان و ۲پاکت نامه) با قیمت ۵میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان اختصاص داشت که در نهایت ۹میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومان فروخته شد. تابلو سوخت چرم متعلق به حسین خطایی هم که با کمینه ۳میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان و بیشینه ۴میلیارد تومان ارائه شده بود با قیمت ۷میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان چکش خورد تا رتبه دوم گران‌ترین آثار هنری این حراج را به خود اختصاص دهد. یک در چوبی متعلق به کارگاه میرزا آقا امامی-دوره قاجار که با کمینه ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان و بیشینه ۳میلیارد تومان ارائه شده بود، توانست با قیمت بسیار قابل‌توجه ۶میلیارد تومان چکش بخورد. در کنار این اثر، یک مینیاتور متعلق به میرزا آقا امامی و دوره قاجار که با کمینه ۴ و بیشینه ۴میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان ارائه شده بود به قیمت ۶میلیارد تومان فروخته شد. افزون بر این، مجموعه جعبه لاکی منسوب به صادق الوعد، قاب آینه اثر صادق الوعد و قاب آینه اثر محمد‌اسماعیل متعلق به دوره قاجار با قیمت پایه ۲میلیارد تومان ارائه شد که با ۳میلیارد تومان چکش خورد.

سپس نقاشی پشت شیشه (تصویر شاه قاجار) اثر سیما عظیمی با کمینه یک‌میلیارد و بیشینه یک‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون تومان ارائه شد که ۲میلیارد و ۱۰۰‌میلیون تومان فروخته شد. همچنین یک اثر ۱۲لت خوشنویسی دوازده بند محتشم اثر عبدالله قاجار با قیمت پایه یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان ارائه شد که به همین قیمت نیز فروخته شد. در ادامه یک اثر پرده‌ای (که در مقبره حضرت رسول(ص) بوده) با قدمت بالای ۳۰۰ سال با قیمت پایه ۸۰۰‌میلیون تومان ارائه شد که یک میلیارد تومان به فروش رسید. نمونه مشابه این اثر سال ۲۰۰۹ در حراج ساتبیز ارائه شده است.

گران‌های فروش‌نرفته‌

همچنین یک نسخه خطی قرآن به خط نسخ و قطع رحل سلطانی اثر آدینه محمد ابن ملایوسف متعلق به دوره قاجار - ۱۲۹۰ هجری قمری با قیمت پایه یک‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومان ارائه شد که به فروش نرسید. نقاشی رنگ و روغن - پرتره (ناصرالدین‌شاه) اثر یحیی خان غفاری (ابوالحسن ثالث) با قیمت پایه یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان ارائه شد که به فروش نرفت. در همین راستا، در این رویداد شمایل‌نگاری اثر علی ابن محمدابراهیم نقاش‌باشی متعلق به دوره قاجار با قیمت پایه ۲میلیارد و ۸۰۰‌میلیون تومان ارائه شد که البته به فروش نرفت. قطعه خطی - خوشنویسی اثر اسدالله شیرازی متعلق به دوره قاجار با کمینه ۲۵۰ و بیشینه ۲۷۰‌میلیون تومان ارائه شد که به فروش نرسید. یک اثر پارچه کشمیری زری‌بافی با قیمت پایه ۳۰۰‌میلیون تومان ارائه شد که به فروش نرسید. همچنین نقاشی لاکی منسوب به میرزابابا متعلق به دوره قاجار با قیمت پایه ۱۵۰میلیون تومان و قلمدان لاکی اثر محمدباقر سمیرمی متعلق به همین دوره با قیمت پایه ۲۵۰میلیون تومان ارائه شد که به فروش نرسیدند.

چندصدمیلیونی‌ها

در این دوره از حراجی چند اثر توانستند رقم‌های قابل‌توجه بیش از ۴۰۰‌میلیون‌تومان را هم به خود اختصاص دهند. گران‌ترین اثر زیر یک میلیارد تومان در این حراجی، پرده درخت زندگی با قدمت بالای ۱۰۰ سال و قیمت پایه ۸۰۰ میلیون تومان بود که در زمان حراج، به قیمت ۹۰۰میلیون تومان فروخته شد. همچنین دیوان نفیس حافظ شیرازی (خوشنویسی دوره قاجار) اثر نصرالله قاجار با کمینه ۸۰۰ و بیشینه ۹۰۰میلیون تومان ارائه شد که ۸۰۰میلیون تومان چکش خورد. جعبه لاکی متعلق به حیدرعلی، دوره قاجار-۱۲۷۸ با کمینه ۳۸۰ و بیشینه ۴۰۰میلیون تومان ارائه شد که ۶۳۰میلیون تومان چکش خورد. سی و دومین اثر ۲لت نقاشی روی پارچه منسوب به علی خان صبا متعلق به دوره قاجار با قیمت پایه ۴۵۰میلیون تومان ارائه شد که به فروش نرسید. تابلوی خوشنویسی (غبارنویسی نستعلیق سوره تعاون) متعلق به امیراحمد فلسفی با کمینه ۱۶۰ و بیشینه ۱۸۰میلیون تومان ارائه شد که با قیمت ۴۲۰میلیون تومان چکش خورد. قطعه خط - خوشنویسی اثر علیرضا عباسی متعلق به دوره صفویه با کمینه ۴۰۰ و بیشینه ۴۲۰میلیون تومان ارائه شد که با قیمت ۴۰۰میلیون تومان فروخته شد. نسخه خطی قرآن متعلق به دوره تیموری سومین اثر هفتمین حراج ملی ایران با قیمت پایه ۴۰۰میلیون تومان ارائه شد که با همین قیمت فروخته شد.

باقی آثار

همچنین هفده اثر هنری دیگر با رقم‌هایی کمتر از ۴۰۰میلیون تومان چکش خوردند و در مجموع ۱۱ اثر نیز فروخته نشدند.

این مطلب برایم مفید است
بلی
1 نفر این پست را پسندیده اند
کپی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی