ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)


ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)

‌بازیکنانی که به‌شدت مورد توجه استقلال و پرسپولیس بودند، سرنوشت‌هایی متفاوت در دوران ورزشی خود داشته‌اند.

به گزارش "ورزش سه"، در نهایت ظهر امروز بود که سعید صادقی، هافبک 28 ساله و خلاق گل گهر با پرسپولیس به توافق رسیده و به انتظار هواداران فوتبال پایان داد. این بازیکن که فصل گذشته کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته بود، به‌شدت مورد توجه هر دو تیم استقلال و پرسپولیس قرار داشت و در این دو هفته بارها اخباری در مورد قطعی شدن انتقال سعید صادقی به یکی از این دو تیم منتشر شد.

در طول چند دهه اخیر بارها بازیکنان بزرگی در لیست خرید هر دو تیم محبوب پایتخت قرار داشته و در نهایت به یکی از پیشنهادات خود پاسخ مثبت دادند. سرنوشت برای برخی خوب پیش رفت و حتی به اسطوره باشگاه خود تبدیل شدند و اوضاع برای چند نفری نیز اینقدر بد شد که شاید نام چندانی از بازی‌های آنها در ذهن نمانده باشد. در مورد سعید صادقی اما هیچ چیز جز امضا شدن برگه قرارداد پرسپولیس قطعی نیست، اما او حتما سرنوشت این ستاره‌های بزرگ را هنگام تصمیم نهایی خود مرور کرده است.

ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)احمدرضا عابدزاده
بعد از درخشش در لباس تام اصفهان در استادیوم آزادی و البته پیش از آن، مورد پسند قرار گرفتن توسط پرویز دهداری، تبدیل به مهم‌ترین استعداد دروازه‌بانی فوتبال ایران شده بود. اخبار حاکی از آن بود که احمدرضا عابدزاده مورد توجه پرسپولیس قرار گرفته و علی پروین خواهان انتقال او به پایتخت شده است. اما در نهایت عابدزاده در ابتدای خرداد سال 69 لباس استقلال را به تن کرده و در همان دو سال اول حضور خود نقش مهمی در رقم خوردن بهترین مقطع تاریخ این باشگاه ایفا کرد. دو فینال پیاپی آسیا و شکستن روند قهرمانی‌های متوالی پرسپولیس. احمدرضا چند سال بعد در تیم رقیب نیز نمایش فوق العاده‌ای داشت و به بهترین سنگربان تاریخ پرسپولیس نیز تبدیل شد.
ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)شاهرخ بیانی
بعد از جدایی از استقلال، شرایط به شکلی بود که برای انتقال بین این تیم و پرسپولیس، باید حدود 6 ماه از میادین دور بوده، بازیکن آزاد شده و در ادامه راهی تیم رقیب می‌شدید. شاهرخ بیانی نیز مدت‌ها بیرون بود و هواداران استقلال به‌شدت تلاش کردند او را راضی به بازگشت به تیم مورد علاقه خودشان کنند. حتی شب فینال بازی استقلال و شاهین نیز شاهرخ بیانی در اردوی آبی‌پوشان حضور پیدا کرد، اما در نهایت راهی پرسپولیس شده و جنجالی‌ترین انتقال تاریخ فوتبال ایران تا پیش از مهدی هاشمی نسب را رقم زد. ستاره‌ای که آزاد بود و این بار بین آبی و قرمز، پرسپولیس را انتخاب کرد.
ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)امیر قلعه نویی
بعد از درخشش در شاهین و در ادامه انتقال به السد قطر، در اواخر سال 67 بود که ژنرال مورد توجه دو تیم بزرگ پایتخت قرار گرفت. اما علی‌رغم علاقه شخصی علی پروین به امیر قلعه نویی، او راهی استقلال شد و البته در اولین بازی در اسفند 67 در دربی مقابل رقیب پنالتی خراب کرد. اما امیر قلعه 8 سال و تا 30 تیر 75 مداوم در لباس استقلال به میدان رفت و بی تردید یکی از بهترین بازیکنان این تیم در دوره طلایی این باشگاه بود. در نهایت تبدیل به یکی از بهترین سرمربیان تاریخ این باشگاه نیز شد تا یکی از مهم‌ترین نام‌های تاریخ باشگاه استقلال لقب بگیرد.
ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)مجید نامجومطلق
هافبک خوش فکر و فانتزی دهه 60 فوتبال ایران بعد از درخشش در بانک ملی ابتدا مورد توجه علی پروین و پرسپولیس قرار گرفت. توافق مجید نامجو با قرمزپوشان نهایی شده بود، اما به نظر می‌رسد دریافت یک کادو (یک دستگاه موتور سیکلت) از سوی یک هوادار دور از چشم علی پروین، خشم سرمربی کاریزماتیک پرسپولیس را برانگیخته و موجب انتقال نامجو به استقلال و ساختن یکی از قوی‌ترین جناح راست‌های فوتبال ایران با جواد زرینچه در اواخر دهه 60 شد. نامجومطلق در اواخر دوران ورزشی خود و به پاس تشکر از عابدینی برای کمک به درمان، چند ماه نیز در ترکیب پرسپولیس به میدان رفت و پاس گل بهنام طاهرزاده در دربی 20 تیر 76 را نیز ارسال کرد.
ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)فرهاد مجیدی
ستاره خوش تیپ و تکنیکی فوتبال ایران در اواسط دهه 70 درخشش خود را در بهمن و زیر نظر فرهاد کاظمی آغاز کرد. فرهاد مجیدی پیش از انتقال به استقلال در تیر ماه سال 76، مورد توجه پرسپولیس نیز قرار داشت، اما در آن مقطع عنوان شد پیشنهاد آبی‌پوشان بهتر است. دو سال بعد فرهاد باز هم در آستانه انتقال به تیم رقیب قرار گرفت، اما در نهایت توافق با عابدینی حاصل نشد. اما در پایان فرهاد مجیدی در استقلال باقی مانده و علی‌رغم رفت و برگشت‌های مکرر خود، در نهایت به یکی از محبوب‌ترین ستاره‌های تاریخ این باشگاه تبدیل شد.
ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)علی کریمی
در تابستان سال 76 پیش قرارداد با ستاره فوتسالی و تکنیکی فتح از سوی علی فتح الله زاده جوان و پرانرژی امضا شده بود، اما درخشش در سالن آزادی و برخورد بد چند بازیکن اصلی استقلال، در نهایت باعث شد عابدینی و درودگر شبانه به شهرک مارلیک رفته و قرارداد علی کریمی را نهایی سازند. جادوگر در سه مقطع برای پرسپولیس روزهای درخشانی را رقم زده و با گل‌های خاطره انگیز، تکنیک منحصر به فرد و البته اخلاقی خاص و دوست داشتنی، شاید لقب محبوب‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه پرسپولیس را از آن خود کرده باشد.
ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)ستار همدانی
یکی دیگر از ستاره‌های چهره شده در تیم بهمن، به‌شدت مورد توجه پرسپولیس نیز قرار گرفته بود. بسیاری سبک بازی ستار همدانی را شبیه به کریم باقری دانسته و او را وارث یکی از بهترین ستاره‌های تاریخ فوتبال خطاب می‌کردند. اما در آن مقطع عنوان شد بازیکنان بزرگ پرسپولیس تمایلی به حضور ستار در تیم ندارند و او راهی استقلال شد. تلافی این کار نیز دو سال بعد و با کتک کاری این بازیکن با آن هافبک ملی‌پوش و مشهور پرسپولیس در فرودگاه در آمد و ستار همدانی این‌گونه انتقام گرفت.
ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)احمد مومن زاده
مهاجم گلزن سپاهان به‌قدری در این تیم درخشان کار کرده بود که هر دو تیم بزرگ پایتخت در اواخر دهه 70 خواهان جذب او شدند. در شرایطی که بارها عنوان شد انتقال احمد مومن زاده به پرسپولیس قطعی شده، او در نهایت با درخشش علی فتح الله زاده در پنجره تابستانی راهی استقلال شد. البته فشار شدید این انتقال باعث شد مومن زاده در فصل اول حتی یک بار هم موفق به گلزنی نشده و موقعیت‌هایی عجیب و بی شمار را از دست بدهد. در نهایت این انتقال پرسر و صدا منجر به موفقیت خاصی برای مهاجم پرحاشیه و البته خوش مشرب آبی‌پوشان نشد.
ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)داوود سیدعباسی
مدافع- هافبک ریزنقش و خوش فکر فوتبال ایران در اواخر دهه 80 فاصله‌ای تا پوشیدن لباس پرسپولیس نداشته و با اطرافیان علی پروین به توافق کامل دست یافته بود. اما یک بار دیگر سرمربی باتجربه پرسپولیس رودست خورده و چند روز بعد شاهد عقد قرارداد داوود سیدعباسی با باشگاه استقلال شد. داوود در فصل اول یکی از بهترین بازیکنان تیم مرحوم منصور پورحیدری بود و گرچه در اواخر دوران ورزشی خود لباس پرسپولیس را به تن کرد، اما هرگز موفق به تکرار درخشش گذشته خود زیر نظر پورحیدری و در ادامه امیر قلعه نویی در اردوی تیم رقیب نشد.
ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)پژمان منتظری
ستاره جنوبی فولاد بعد از سپری کردن روزهایی فوق العاده در این تیم، در لیست خرید هم پرسپولیس و هم استقلال قرار گرفت. اما در آن مقطع و در تابستان سال 86 عنوان شد که مرحوم ناصر حجازی که برای آخرین بار هدایت استقلال را به‌عهده گرفته بود، شخصا با پژمان تماس گرفته و او را راضی به انتقال به این تیم کرده است. تماسی که البته بسیار هم مفید بود و باعث شد پژمان منتظری در نهایت یکی از بهترین مدافعان تاریخ باشگاه استقلال لقب بگیرد.
ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)گادوین منشا
منشا پس از درخشش در پیکان و ثبت 14 گل در لیگ شانزدهم، موردتوجه پرسپولیس و استقلال قرار گرفت و در رقابت ویژه رضا افتخاری و علی اکبرطاهری، این مدیرعامل پرسپولیس بود که گوی سبقت را ربود و با مهاجم نیجریایی قرارداد بست. پس از امضای قرارداد با پرسپولیس، منشا با پیشنهاد استقلال برای آبی‌پوش‌‌شدن ترغیب شد اما قرمزها که با امضای قرارداد دست بالاتر را داشتند، از لحظه بستن قرارداد رونمایی کردند و منشا هم به پرسپولیس پیوست.
ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)سیدجلال حسینی
جلسه سیدجلال با نژادفلاح در تابستان 1394 او را بدل به نخستین خرید سرخ‌پوشان پایتخت کرد اما برانکو پس از ورود به ایران و برای نمایش دیسیپلین، اعلام کرد که هیچ خریدی بدون نظر او انجام نمی‌شود و به این‌ترتیب سیدجلال نیز راهی نفت شد. فصل بعد در حالی‌که به نظر، برانکو همچنان تمایلی به جذب مدافع شماره چهار نداشت، استقلال نیز به سراغ او رفت و همین موضوع باعث شد تا مدیرعامل پرسپولیس برانکو را راضی کند و سرانجام در محلی خارج از باشگاه پرسپولیس، توافق انجام شد و سیدجلال به جای تیم علی منصوریان، به پرسپولیس ملحق شد.
ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)سروش رفیعی
سروش پس از گلی که فصل قبلی با پیراهن تراکتور به استقلال زد، خوشحالی نکرد تا خیلی‌ها تصور کنند که انتقال او به جمع آبی‌پوشان نهایی شده اما پس از پایان خدمت سربازی در زمستان لیگ شانزدهم، او پیراهن سرخ تراکتور را با پیراهن قرمز پرسپولیس عوض کرد تا در حالی‌که سه ضلع قدرتمند فوتبال ایران به دنبال این بازیکن بودند، پرسپولیس موفق به استخدام وی شود. سروش فصل بعد به استقلال گل زد و خوشحالی تمام عیاری هم انجام داد.
ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)وحید امیری
ستاره بی چون و چرای نفت تهران در 28 سالگی به‌عنوان مهم‌ترین چهره نقل و انتقالات تابستانی مطرح بود و باتوجه به حضور علیرضا منصوریان در استقلال، به نظر می‌رسید که او هم آبی‌پوش خواهد شد. در حالی‌که در یک ظهر تابستانی بسیاری از خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری از انتقال قطعی امیری به استقلال خبر داده بودند اما این علیرضا بیرانوند بود که از اردوی تیم ملی خبر دیگری مخابره کرد: امیری سرخ‌پوش شد. او حالا جزو کاپیتان‌های پرسپولیس است.
ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)کاوه رضایی
خبرنگاران حوزه پرسپولیس احتمالا به خاطر دارند که در یکی از آخرین روزهای خرداد 1395 از داخل ساختمان باشگاه، مدیران پرسپولیس به آنها مخابره کردند که کار انتقال رضایی به پرسپولیس نهایی شده و حتی روزنامه هواداری قرمزها نیز خبر این انتقال را تیتر یک کرد اما... چند روز بعد این بهرام افشارزاده بود که با ژست پیروزمندانه کیت استقلال را مشترکا با کاوه گرفت و عکس معارفه انداخت. در شهرآورد نیز رضایی تیر خلاص را بر پیکره تیم برانکو زد.
ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)آرش برهانی
از اواسط فصلی که مصطفی دنیزلی هدایت پرسپولیس را برعهده داشت، گفته می‌شد که او روی شاگرد سابق خود، آرش برهانی دست گذاشته. مهاجم جوانی که چند فصل در پاس درخشیده بود و پس از یک دوره کوتاه بازی در امارات و بازگشت به لیگ ایران، زمانش رسیده بود که انتقال بزرگ را تجربه کند. در این مورد نیز پرسپولیس تا آستانه جذب برهانی پیش رفت و حبیب کاشانی او را یکی از خریدهای فصل آینده تیمش می‌دانست تا اینکه آبی‌ها وارد ماجرا شدند و برهانی را جذب کردند. او نیز با تمام انتقادات بیش از 100 گل برای استقلال زد و «آرش آقای گل» لقب گرفت.
ستاره‌هایی با سرنوشت‌ متفاوت؛/ هشدار؛ خطر بزرگ پیش روی ستاره جدید پرسپولیس! (عکس)امین قاسمی‌نژاد
شاگرد سابق یحیی ناگهان در 34 سالگی تبدیل به ستاره نقل و انتقالاتی شد و در حالی‌که مسیر باشگاه پرسپولیس را در پیش گرفته بود، به سمت استقلال چرخید و به این تیم پیوست تا برادر سرمربی استقلال به خبرنگاران بگوید: «ما یک دربی را از پرسپولیس بردیم». اما این پیروزی اثر چندان مثبتی در تیم فرهاد مجیدی نداشت و سرمربی آبی‌ها قاسمی‌نژاد را خیلی زود برای فروش گذاشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال داخلی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر