دیدار هنیه با نصرالله؛ اتحاد علنی علیه رژیم صهیونیستی


دیدار هنیه با نصرالله؛ اتحاد علنی علیه رژیم صهیونیستی

سفر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به لبنان، بویژه دیدار تاریخی وی با علامه سیدحسن نصرالله را می‌توان جزو مهم‌ترین تحولات مربوط به جبهه مقاومت در ماه‌های اخیر...

نگاهی اجمالی به رویدادهایی که در سرزمین‌های اشغالی میان نیروهای اشغالگر و مقاومت فلسطین رخ داده و همچنین مجموعه تحولات سیاسی‌ای که در لبنان در ارتباط با صهیونیست‌ها در جریان است، بهتر می‌تواند اهداف و معانی این سفر مهم را توضیح دهد.

1- از شروع ماه مبارک رمضان، رژیم مجعول صهیونیستی حلقه محاصره علیه فلسطینی‌ها در قدس اشغالی و کرانه باختری را تنگ‌تر کرد که در نهایت باعث افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها با مبارزان فلسطینی در مناطق مختلف شد. در رام‌الله، جنین و در طولکرم نظامیان صهیونیست با حمله به فلسطینی‌ها د‌ه‌ها نفر را به شهادت رساندند و صدها نفر را بازداشت کردند. صهیونیست‌ها حتی به خبرنگاران نیز رحم نکردند و شیرین ابوعاقله، خبرنگار بسیار مشهور و محبوب فلسطینی- آمریکایی را در جنین با شلیک یک تک‌تیرانداز به شهادت رساندند و ۲ نفر از همراهانش را مجروح کردند. در بیت‌المقدس، شهرک‌نشینان با برگزاری راهپیمایی پرچم و تعرض به مسجدالاقصی زمینه‌های خشونت دوباره علیه نمازگزاران فلسطینی را فراهم کردند که تا هفته‌ها ادامه داشت.

2- از سوی دیگر همزمان با تشدید سرکوب فلسطینی‌ها، رسانه‌های اسرائیلی از سفر یک هیات سعودی به سرزمین‌های اشغالی در اواخر اردیبهشت خبر دادند و رسانه‌های آمریکایی از تشدید تلا‌ش‌های واشنگتن و میانجیگری برای عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو گفتند. پایگاه خبری آکسیوس اخیرا به نقل از ۴ منبع آگاه گزارش داد کاخ سفید در حال تهیه نقشه‌ راهی برای عادی‌سازی روابط رژیم‌های صهیونیستی و سعودی است. به دنبال آن، تایید سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان و فلسطین اشغالی نیز نشان از مجموعه تلاش‌های سعودی- صهیونیستی- غربی علیه جبهه مقاومت دارد، تا جایی که «محمد النعیمی» عضو شورای عالی سیاسی یمن سفر بایدن به منطقه را پیام جنگ به منطقه و تقویت ائتلاف علیه نیروهای مقاومت خواند.

3- در لبنان تحرکات رژیم موقت صهیونیستی در نزدیکی مرزهای این کشور بشدت افزایش پیدا کرده و تعرضات نظامیان اشغالگر صهیونیست از زمین و هوا علیه مرزهای لبنان به صورت روزانه ادامه دارد. اختلافات بیروت با تل‌آویو بر سر میدان گازی «کاریش» و عبور کشتی اسرائیلی از خط 29 دریایی لبنان برای استخراج گاز از میدان گازی موجب هشدار شدید دبیرکل حزب‌الله به صهیونیست‌ها نیز شد.

4- مجموعه تحولات و تهدیدهای مشترک تازه علیه مقاومت، بیش از پیش اتحاد و هماهنگی نیروهای خط مقاومت در کشورهای مختلف را می‌طلبد. سفر مهم بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به تهران و اکنون سفر کم سابقه اسماعیل هنیه به لبنان و دیدار با علامه سیدحسن نصرالله را در همین راستا باید ارزیابی کرد؛ دیدارهایی برای آشکار کردن و تقویت اتحاد میان نیروهای مقاومت و اقداماتی برای تضعیف هر چه بیشتر ائتلاف‌های عبری- عربی- غربی علیه ایران و جبهه مقاومت در منطقه.

«طاهر نونو» مشاور اسماعیل هنیه درباره جزئیات دیدار با دبیرکل حزب‌الله گفت: در این دیدار سطح بالا، حقایق منطقه و متغیرات و تحرکات سیاسی در چارچوب تلاش اشغالگران برای تسلط بر منطقه به‌ شیوه‌های مختلف از جمله تسلط بر منابع منطقه از طریق دروازه عادی‌سازی روابط، تلاش برای ایجاد ائتلافات سیاسی و امنیتی و حمله به وحدت امت و ایجاد اختلاف و درگیری میان آنها و راهکارهای مقابله با آن و اتحاد نیروهای مقاومت در منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دیدار هنیه با نصرالله؛ اتحاد علنی علیه رژیم صهیونیستی

وبگاه فلسطینی «سما» نیز در گزارشی، سفر هیأت حماس به لبنان را به دنبال افزایش تنش میان لبنان و رژیم صهیونیستی در پی حضور کشتی صهیونیستی در منطقه مورد منازعه ۲طرف برای استخراج گاز خوانده است. اسماعیل هنیه علاوه بر نصرالله، با میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان نیز دیدار و مخالفت قاطع مقاومت فلسطین را با دزدی دریایی رژیم صهیونیستی از منابع گازی لبنان اعلام کرد و با اشاره به برگزاری موفق انتخابات پارلمانی و تشکیل کابینه جدید در بیروت، خواستار اتحاد گروه‌های سیاسی لبنان برای مقابله با صهیونیست‌ها شد.

با توجه به بحران سیاسی در تل‌آویو، فروپاشی کابینه چرخشی «نفتالی بنت- یائیر لاپید» و برگزاری انتخابات زودهنگام کنست در سرزمین‌های اشغالی (پنجمین انتخابات ۴ سال اخیر!)، سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به لبنان و دیدار با سیدحسن نصرالله را باید نقطه عطفی در تقویت و تزریق خون تازه در رگ‌های جبهه مقاومت برای تسریع در فروپاشی رژیم صهیونیستی قلمداد کرد.

مهدی گرگانی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس