ایمن‌سازی تأسیسات ذخیره و بارگیری مایعات چاه‌های گازی ژوراسیک مسجدسلیمان


ایمن‌سازی تأسیسات ذخیره و بارگیری مایعات چاه‌های گازی ژوراسیک مسجدسلیمان

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سعید موری اظهار کرد: پروژه ایمن‌سازی تأسیسات ذخیره و بارگیری مایعات چاه‌های گازی ژوراسیک مسجدسلیمان با هدف افزایش ایمنی تأسیسات یادشده در مجاورت چاه‌ شماره ۳۱۵ در منطقه تل‌بزان در حال...

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سعید موری اظهار کرد: پروژه ایمن‌سازی تأسیسات ذخیره و بارگیری مایعات چاه‌های گازی ژوراسیک مسجدسلیمان با هدف افزایش ایمنی تأسیسات یادشده در مجاورت چاه‌ شماره ۳۱۵ در منطقه تل‌بزان در حال اجراست.

وی گفت: با توجه به اینکه تأسیسات پیشین بارگیری مایعات گازی ژوراسیک مسجدسلیمان از نظر استانداردهای ایمنی شرایط قابل قبولی نداشت، پروژه‌ای با هدف ایجاد شرایط ایمن بارگیری تعریف و مطالعات آن از سوی مشاور انجام شد و عملیات اجرایی آن از آبان‌ماه‌ ۱۳۹۹ آغاز شد.

مجری طرح‌های گاز مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: این پروژه تاکنون حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از آنجا ‌که در فروش مایعات چاه‌های گازی ژوراسیک مسجدسلیمان حائز اهمیت است در تلاش هستیم عملیات اجرایی آن در نیمه نخست امسال تکمیل شود و تأسیسات جدید به بهره‌برداری برسد.

موری، محوطه‌سازی، تراش کوه، احداث بازوی بارگیری ایمن، احداث باسکول توزین، احداث سیستم آتش‌نشانی، نصب روشنایی و فنس‌کشی را از اقدام‌های انجام‌شده در این پروژه برشمرد.

مجری طرح‌های گاز مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اعتبار مصوب این پروژه را ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برشمرد.

بر پایه این گزارش، مخزن گازی ژوراسیک میدان مسجدسلیمان به علت داشتن درصد بسیار بالای H۲S در شمار مخازن کم‌نظیر جهان قرار دارد و گاز تولیدی از این مخزن پس از جداسازی مایعات در دو مرحله (سرچاه و در واحد نم‌زدا مربوط به پتروشیمی) از طریق خط لوله ۳ اینچ به محل چاه ۳۱۵ ارسال و مایعات گازی آن نیز به‌وسیله تانکر به مبادی مصرف ارسال و فروخته می‌شود و درباره گاز، از واحد نم‌زدایی و با خطوط لوله به مجتمع پتروشیمی رازی در بندر امام خمینی (ره) انتقال داده می‌شود.

افزون بر این پروژه از سوی مجری طرح‌های گاز مدیریت مهندسی و ساختمان، پروژه مطالعاتی در ارتباط با چاه‌های ژوراسیک از سوی مشاور در حال انجام است، همچنین مناقصه فروش گازهای مشعل مسجدسلیمان و پروژه‌های خرید و نصب شیرآلات گاز و گاز مایع ۱۰۰۰، حفاظت کاتدی خط لوله ۶ اینچ گاز آماک و مطالعات جامع بهبود شرایط واحدهای نم‌زدا در شرکت نفت و گاز گچساران در حال پیگیری و انجام است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام